vf kontroll

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Gäst
    Gäst svarade
    som handlare så måste man taq mycket hänsyn till grossisten. Jag använder två separata grossister, jag litar till 100% på en men den andra får man ofta åka. Det är inte så att den andra är mindre seriös, men ny i branchen och ofta kommer fisk som är liten eller till och med fel "märkta" detta vet dom inte alltid. jag tor inte att det är mycket fusk där ute.som serious akvarist så bör man köpa sin fisk efter plånbok, antingen vf eller f1or det spelar nog ingen större roll.

    Lämna en kommentar:


  • Fredrik H.
    svarade
    De handlare som specialicerar sig på VF bygger genom detta upp en kundkrets av insatta ciklidister. Detta är de såklart medvetna om och de vet även att just "insatta" ciklidister diskuterar sånt här. Om det alltså skulle komma ut att det fanns oegentligheter i butiken så skulle de ju bita sig själv i foten och borde således inte ha gett sig in i handel med VF. Underskatta inte handlarna, deras yrke är att leva av vår passion och det gynnar ju faktiskt oss.

    Mitt råd är: Köp endast VF hos handlare som specialicerar sig på just detta. Då kan man vara helt trygg.

    Lämna en kommentar:


  • imported_n/a
    svarade
    Jag brukar lösa problemet med att ta dna,sen jämföra med fångad fisk av mina anställda i malawi....detta klargör jag för handlarn...o nåde han om han blåser mig!...nä....helt klart en hedersak...går inte att skylla på att man inte visste...man ska veta om man säljer VF!

    Lämna en kommentar:


  • Zaphi
    svarade
    Ja, om man VET att det är en helt ny sort kan man ju vara relativt säker på att det är VF

    Lämna en kommentar:


  • Mcoist
    svarade


    Om ingen handlar vildfångat så kommer det ju aldrig in några nya roliga sorter utan då blir det dom gamla standard fiskarna tänk bara på dom nya fina arter som kommit dom senaste 10 åren.

    Lämna en kommentar:


  • Nyllet90
    svarade
    citat:Ursprungligen skickat av Zaphi



    VF är ju mer "naturens val", och Mrs. Natur väljer inte alltid efter snyggast färg. Isåfall skulle alla tjejer se ut som Natalie Portman och alla killar se ut som Brad Pitt
    HAHA... klockrent!

    Lämna en kommentar:


  • bmwpower
    svarade
    sedan kan man kolla in rödzebran som många odlat sönder likaså golden

    Lämna en kommentar:


  • deelay
    svarade
    Det är ju tex skillnad på många Spilonotus och Protomelas speciellt då tjockläpparna men även en del andra. Det är ju inte bara generna som avgör hur fisken kommer bli som vuxen det finns ju mycket annat som spelar in med som vattenkvalite,foder,akvariestorlek etc. Att vissa tycker en onaturligt färgad fisk är finare är ju en smaksak, personligen tycker jag det ibland kan vara skoj men jag tycker oftast ett orginalutförandet vinner i längden. Skönhet hos en fisk är ju en kombination av mer än bara färger.

    Du skriver!
    VF är ju mer "naturens val", och Mrs. Natur väljer inte alltid efter snyggast färg.

    Den hanen som syns bäst lockar ju till sig flest honor? men som sagt jag tycker det e mer en bara färg som avgör skönheten hos en fisk.
    Kolla en vf elongatus när den viftar till med stärtfenan för att komma iväg ist för som odlade ofta gör använda större delen av kroppen... det ser väldigt elegant ut =)

    Lämna en kommentar:


  • Zaphi
    svarade
    Hm, vilka arter gäller det menar du? Det skulle vara intressant att höra. F1 ÄR ju vilda gener, så gott som garanterat utan inavel, så rent färgmässigt bör inte finnas någon skillnad alls. Det är i så fall beteendemässigt.

    Sen vad gäller färg tycker jag att i många fall så är färgerna bättre på odlat än VF. Det beror helt enkelt på att man valt att odla vidare på snygga exemplar. En duktig odlare ser även till att han får in friskt blod hela tiden, vilken inte leder till inavel.

    VF är ju mer "naturens val", och Mrs. Natur väljer inte alltid efter snyggast färg. Isåfall skulle alla tjejer se ut som Natalie Portman och alla killar se ut som Brad Pitt

    Lämna en kommentar:


  • deelay
    svarade

    Det kan vara en otroligt stor skillnad på odlad malawi och vf, hos vissar arter ser man inte någon direkt jätte skillnad men hos vissa så kommer en odlad sällan i närheten av en VF i färg o kroppsform. Sedan så går det ju att förstöra en vf genom att hålla den i dåligt vatten o utfodra den med alldeles för mycket mat så den blir som en gris. Det kan ju vara svårt o se om en fisk e vf speciellt då om den har gått länge i fångenskap och blivit övermatad osv så i dessa fall är ju en fin F1 att föredra vid första ögonkastet, det finns som sagt otroligt fina odlade fiskar att finna men vissa arter blir inte som dom vf tyvärr.

    Köp vf när du känner att du börjar se skillnad på odlat o vf det e nog det enklaste.

    Lämna en kommentar:


  • bmwpower
    svarade
    Många gör ju det felet att dom köper par på samma ställe och till 90% kommer fisken från samma föräldra.
    Jag köper nästan alltid bara en fisk per ställe
    Vf tycker jag är bra för då får man rent blod in i stammen man odla på

    Lämna en kommentar:


  • nelson
    svarade
    Hejsan!

    Jag tycker också att Zaphi är på rätt spår men det är väl oftast så att om man köper en grupp F1r så är de syskon. Då får man köpa fiskar från olika säljare eller vid olika tillfällen för att undvika inavel.
    Låt oss säga att man köper en grupp på 30st troffar så bör man ha olika föräldrar till hanarna och honorna för att undvika inavel eller?
    Tror inte det är så många som säljer enbart honor eller hanar till mig.
    Rätta mig gärna för jag är inte så garvad inom genetik...

    Lämna en kommentar:


  • Zaphi
    svarade
    Nej, speciellt inte om man inte ens märker att fisken skulle ha ett "vildare" beteende och man är osäker på att det ens är VF och DESSUTOM generna är lika fria från inavel...

    Kul att någon håller med!

    Lämna en kommentar:


  • mpimbwe
    svarade
    Håller med Zaphi till 100%. Köper hellre 10x F1 eller F2 än 1x VF för samma pris. Vad är det egentligen man får "extra" för de 100 lapparna det skiljer, en finare fisk... nej knappast.

    Lämna en kommentar:


  • Zaphi
    svarade
    Självklart säljs det massor av odlad/sjöodlad fisk som VF och det är nog många som blivit lurade där.

    Nu skall jag vara lite kontroversiell och säga: Jag tycker det verkar som att det räcker för många som håller på med VF att bara tro att deras fiskar är VF så är det ok. Precis som om det vore en statusgrej. Om man inte märker det på fiskens beteende om den är VF eller inte, vad spelar det då för roll?

    Då bortser jag från att det skulle finnas någon som helst inavel. Att exempelvis en F2 är resultatet av att F1or från olika stammar parat sig och att de F1orna är resultatet från olika vilda stammar etc.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...