Större eller mindre filter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mek
    Användare
    • januari 2005
    • 540

    Större eller mindre filter?

    Är på g att skaffa en cirkulationspump som komplement till min Fluval 4+ (troligtvis Maxijet eller Powerhead) i mitt 240literskar. Man kan sedan köpa till en färdig filterpatron till cirkulationspumpar, eller fixa ett större filter (filtermatta etc).

    Min fråga, renar verkligen ett större filter bättre än de färdiga som finns att köpa till. Eller är det bara så att man får rengöra de senare lite oftare (typ varannan eller var 4:e vecka)? Dessa tar upp mindre plats i akvariet.
  • jarinen
    Användare
    • april 2003
    • 1888

    #2
    Ju större och bättre filtermaterialet är så: Ja det renar bättre, men då i den viktiga biologiska formen. Om du ska komplettera med filter till din Fluval 4 så skulle jag sätta ett rör med hål i genom en stor bit blå 10 ppi filtermatta till din powerhead. Fluval 4an renar i princip bara mekaniskt så en stor bit filtermatta till pumpen du tänkt köpa är kanon, en sådan lösning behöver du inte rengöra mer än kanske max en ggr i halvåret.

    Mvh Jari

    Kommentar

    • mek
      Användare
      • januari 2005
      • 540

      #3
      Låter som en juste ide (har funderat i den banan också). Men om jag sätter dit en blå filtermatta, och denna blir nedskitad..... reducerar inte den då pumpens kapacitet en tid före rengöring?? Funderade även på att byta Fluvalens filtermattor mot finare blåfiltermattor. Sama fråga där dock.... hur stark är Fluvalens motor?

      Du säger att Fluval4 bara rengör mekaniskt... stämmer det? När jag rengör den (1-2 ggr/mån) sköljer jag av den i uttömt akvarievatten. På det sättet får bakterierna leva vidare och då blir det väl även biologisk rengöring i filtren?

      Kommentar

      Arbetssätt...