Juwels innerfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cgr

    Juwels innerfilter

    Tjena expertisen. Nån som har ett omdöme att ge om Juwels pumpar som följer med Rio 240 karet? Räcker pumpvolymen, renar den bra om man har rätt filterpatron i? Tackar.
  • Centurion
    Användare
    • oktober 2003
    • 210

    #2
    Hej
    Min erfarenhet är att generellt är detta filter mycket bra. Beroende på vilka fiskar du tänker hålla så kanske du får fundera på att byta till ett kraftigare pumphuvud dock... finns att köpa kraftigare från juwel och kostar några hundralappar bara.
    http://www.adelgren.se/akvarium/

    Kommentar

    • cgr

      #3
      Fint att den är bra, då är ju akvariet riktigt billigt. Jag har mest scalarer så jag behöver nog inte så mkt mer tryck på pumpen, tack för svaret!

      Kommentar

      • Mattias Olsson
        Användare
        • september 2003
        • 328

        #4
        Kan hålla med om att det filtret fungerar jättebra! (har ett själv)
        Det som är bra är den vita vadden som ligger överst... där fastnar en hel del skit och jag byter till en ny vid varje vattenbyte (var 7:e dag). Då är den helt brun...
        På så sätt samlas inte så mkt skräp i de blå filtermattorna så man behöver inte göra rent dem så ofta! Var 6:e månad kanske. Ett tips är att beställa de vita vadd-bitarna i storpack, så blir det inte så stor kostnad!

        Kommentar

        • mpimbwe
          Användare
          • december 2004
          • 170

          #5
          Har malawi i mitt rio240 och har då bytt ut pumpen mot 1500L/h och sedan dragit ur filtersystemet som medföljer och bytt ut det mot en hel blå filtermatta... fungerar kanon!
          /Andreas (Karlstad)

          Under uppbyggnad:
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=353092

          (1000L, 840L, 2*720L, 2*540L, 3*375L, 240L, 3*222L, 2*200L, 9*180L, 2*105L, 9*54L)

          Kommentar

          • anli
            Användare
            • mars 2003
            • 3740

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av Mattias Olsson

            Kan hålla med om att det filtret fungerar jättebra! (har ett själv)
            Det som är bra är den vita vadden som ligger överst... där fastnar en hel del skit och jag byter till en ny vid varje vattenbyte (var 7:e dag). Då är den helt brun...
            På så sätt samlas inte så mkt skräp i de blå filtermattorna så man behöver inte göra rent dem så ofta! Var 6:e månad kanske. Ett tips är att beställa de vita vadd-bitarna i storpack, så blir det inte så stor kostnad!
            Håller med! Hade jumbomodellen i mitt 400, och det fungerade utmärkt för attt vara ett innerfilter. Inga problem förrutom att det snodde plats. Jag bytte bara det vita filtret när det inte gick att göra rent längre... snål
            Anders L

            Kommentar

            Arbetssätt...