Blästersand

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    Blästersand

    Hallå!

    Med risk att låta lite tjatig, men är det någon av er som testat att använda blästersand som bottenmaterial?

    Det jag är på jakt efter är en ljus och finkornig botten men att köpa "standard" akvarie-sand blir ohyggligt dyrt då jag behöver ca 100 liter.

    Kikade på biltema och där har de blästersand 0,2-1mm grovlek men det sägs inget om vad sanden har för färg. Någon som kan hjälpa mig?



    mvh

    Tony Lejvell
    Tony Englund
  • Karon
    Användare
    • april 2002
    • 880

    #2
    Kan det inte "råka" gå hål på en säck ?
    Misstänker att den ser ut som ljusbeigebrunröd () rådasand.

    Kommentar

    • Phlyg
      Användare
      • september 2002
      • 41

      #3
      Tjena Tony

      Sista jag köpte blästersand på Biltema fanns de 2 sorter. Aluminiumsilikat samt vanlig sand.

      Aluminiumsilikat är glasaktig och svart till färgen, innehåller en massa damm, är däremot hårdare samt har vassare korn än vanlig sand då de är ungefär som fint glaskross. Om jag var fisk skulle jag inte gilla den här typen av sand.

      Däremot den vanliga blästersanden (sist jag kollade) bestod av stora delar kvarts, ser ut som en vanlig sandstrandssand. Den innehöll dock lite väl mycket dam, men om man sköljer den så borde den fungera. Nu vet jag inte om Biltemas sand är behandlad på något vis men troligt inte. Jag vågar inte lova att den är ok att ha i ett akvarium.

      Personligen skulle jag INTE ha den i ett akvarium.

      Däremot rekommenderar jag dig att gå till din lokala handlare och beställa sand. Då handlaren vet att han inte behöver hålla sanden på lager och vet att han får den såld så kommer han att kunna erbjuda dig ett mycket bra pris. Lämna gärna en stor del i förskottsbetalning.
      Själv köpte jag en säck med ”malawi”- sand som räckte till ett 5 cm tjockt lager i mitt 540 akvarium för 170 kr.

      Tycker att de kan vara värt de då man stoppar i fisk för minst 10ggr de beloppet.

      Mvh ERik
      http://www.umea.akvarieforening.se

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        Hallåj!

        Vad var det för färg och storlek på "malawi-sanden" som du fick såpass bra pris på? Och i vilken stad köpte du det?

        "Nackdelen" med mitt akvarium är att bottenytan är ganska enorm, 290x70cm, så det springer lätt iväg i pengar med ny sand då jag vill ha ett ganska tjockt lager.



        mvh

        Tony Lejvell
        Tony Englund

        Kommentar

        • Phlyg
          Användare
          • september 2002
          • 41

          #5
          Jag köpte den på PetLand i Stockholm men han tog hem den i från någon handlare nere på västkusten tror jag eller om de var i örebrotrakten. Men tror att din lokala handlare kan fixa ett bra pris åt dig. PetLand är inte någon renodlad akvarieaffär utan säljer typ hundprylar, därav borde din lokala handlare kunna vara billigare om han är "stammis" hos grosisten.

          Mvh ERik
          http://www.umea.akvarieforening.se

          Kommentar

          • Mats
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 804

            #6
            Hej Tony. Åk till någon firma som säljer blästersand. Jag har köpt sand 0.4-0.8m/m natursand som kommer från Vättern ,Baskarpsand 40kg.säckar den är fin för fiskar som gräver i bottenlagret.Mvh Mats

            http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

            Kommentar

            • H.E.J.
              Användare
              • april 2002
              • 179

              #7
              Hej!
              Om du är ute efter så pass finkornig sand så kan du prova med fågelsand som är betydligt billigare än akvarie sand, och säkrare än blästersand.

              H.E.J.
              4620l Tropheus med blandad Tanganyika...
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2853371

              Kommentar

              Arbetssätt...