vattenbyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tobbe77s
    Användare
    • januari 2005
    • 44

    vattenbyte

    kan det vara dåligt att byta vatten för ofta i ett malawikar?
    hur mycket ska man byta som max.. jag byter 30% 2 ggr i veckan
  • roccster
    Användare
    • augusti 2004
    • 583

    #2
    Om man byter för ofta finns det risk för att du rubbar balansen i karet. 2ggr i veckan är väl ingen fara men räcker det verkligen inte med 1? Jag byter 30% 1ggr i veckan och det fungerar jättebra.
    MVH

    / Richard
    http://www.ornemark.com

    Kommentar

    • Jonte_Maskin
      Användare
      • augusti 2003
      • 59

      #3
      Ja, det kan vara dåligt! Om man inte har väldigt mycket fisk i burken eller övermatar behöver man inte byta vatten mer än en gång per vecka, ca 30%. Det går även bra att hoppa över vattenbytet nån vecka ibland. "Gammalt" vatten är inte alltid detsamma som "dåligt" vatten.
      Obs, detta är min erfarenhet!

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • juli 2002
        • 5395

        #4
        30% 2ggr i veckan är jättebra. Jag byter 50% 1ggr i veckan. Jag känner till personer som byter uppåt 75% 1ggr varje vecka. Att du skulle rubba balansen i ett moget kar är högst osannolikt, då de allra flesta denitrifikationsbakterier sitter i filter och substrat. Du får byta en satans massa per vecka om du skall rubba den och om du inte rengör filtret frenetiskt hela tiden så skall det inte vara några problem.

        Däremot skall du inte byta för ofta och för mycket i ett nytt kar!

        Många slarvar med vattenbyten och fler borde göra som du och ta väl hand om sina fiskar och byta ofta. Kör hårt!
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • juli 2003
          • 1827

          #5
          Det enda som kan vara begativt med för mycket vattenbyten är om man byter med vatten som har anorlunda temperatur eller ph, då kan det stressa fiskarna.

          Sen är det ju negativt för växterna också, men jag utår ifrån att du inte har så många växter.
          MVH
          magnus

          Kommentar

          • mpimbwe
            Användare
            • december 2004
            • 170

            #6
            Då får man väl krypa till korset och erkänna att jag är en av "syndarna" som Zaphi känner.. =) Byter uppemot 80% när jag väl byter, vilket inte sker på prick varje vecka, utan kan bli var tionde dag ibland. Men jag har bara bra erfarenhet av att byta mer, började som många andra med 30% i veckan vilket snabbt blev 50% i veckan. Men nu pumpar jag ut vattnet tills fisken bokstavligt talat har ryggfenan över ytan... I min lokal där jag tyvärr bara har kallvatten får jag hålla mig till ca 40% per gång.. annars fryser de om fenorna =)
            /Andreas (Karlstad)

            Under uppbyggnad:
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=353092

            (1000L, 840L, 2*720L, 2*540L, 3*375L, 240L, 3*222L, 2*200L, 9*180L, 2*105L, 9*54L)

            Kommentar

            • mek
              Användare
              • januari 2005
              • 540

              #7
              Om man då byter 50% av vattnet och häller i nytt... hur mycket får temperaturen sjunka? I mitt Palettyngelkar blev Paletterna passiva och Kardinalerna "spelade döda" när tempen låg på 18 (slängde då i en extra doppvärmare innan jag vågade fortsätta Vore lite tryggt att veta var gränsen går.

              Kommentar

              • tropfrog
                Användare
                • juli 2003
                • 1827

                #8
                Gränsen är givetvis individuell.
                Låt mig gissa:
                En corrydoras leker när temperaturen abrupt sjunkit 10 grader medans en diskus förmodligen redan dött.
                MVH
                Magnus

                Kommentar

                Arbetssätt...