Discus problem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mård
    Användare
    • februari 2004
    • 285

    Discus problem

    Har haft problem med mina discusar länge. De har inte sätt sjuka ut men varit blyga. Men det har gått fram och tillbaka lite. Men så igår morse såg dom verkligen eländiga. Klumpade ihop sig bakom roten och var mörka. Jag höjde tempen till 33 grader och saltade jätte mycket kanske för mycket, iaf 2,5 dl i ett 240 L kar. Men dom såg jätte pigga ut efter typ 1-2 timmar. Så pigga har dom inte varit på kanske en månad t o m. Var framme och verkade jätte frisk inte ett dugg rädda.

    Men så till problemet, läste i en bok att man skulle byta vatten när man gjorde sådan här behandling. Så det var pecis vad jag gjorde dagen efter jag börjat behandlingen (idag). Först va dom lite blyga sen kom dom fram lite. Men nu trycker dom bakom roten igen. Så allt som var bra förut är som bort blåst i för sig ser dom inte lika eländiga ut som i går mosrse men de är så blyga som de varit jätte länge nu.

    Blir liksom förtvivlad nu är jag tillbaka på ruta ett igen[xx(]

    Vad ska jag göra åt problemet???
    Vad kan ha hänt?
    Tyckte att en av dom hade en konstig vit fläck vad kan det vara, har alldrig sätt det förut? (kan också vara inbillning för att jag verkligen har vrålstirrat efter saker)

    Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.
  • Mård
    Användare
    • februari 2004
    • 285

    #2
    Ingen som har någon hjälp????
    Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

    Kommentar

    • Johan1
      Användare
      • maj 2002
      • 390

      #3
      Titta lite på dessa sidor å se om du kan ringa in ditt problem. Ta några timmar ikväll å läs och surfa.

      Nätet




      Titta i boken:
      Discus Health av D.U, går att fjärrlåna på biblan.

      Snacka med någon i en akvarieförening i din närhet bjud hem dem etc.
      Snacka med den i din zooaffär.

      Jag kan inte de bättre hjälp då du måste beskriva ditt problem bättre. Nu vet jag bara att det är panik, fisken är mörk. Kan vara vad som helst. Annars måste du beskriva bättre vad ditt problem är. Äter fisken, Är de mörka, Förloppet etc.

      För att råda bot på dina upprepade problem tycker jag att du skall läsa mycket om diskus. Allt du kan hitta på alla möjliga hemsidor. Köpa så många döcker du har råd med. Gå med i en akvarieförening etc.

      Även fråga om hjälp på rena diskus forum.
      https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

      Kommentar

      • daniel_i_malmö
        Användare
        • april 2002
        • 1338

        #4
        Här hittar du mer bra att läsa om discus:
        http://www.ciklid.se/ciklidbladet_forfattare.asp?TEXT='Magnus+Berne'
        Tjugofem år med ciklider.
        http://www.malmoakvarieforening.se
        Centralamerika 2006
        Svart kaffe och drömmeri...

        Kommentar

        • Mats
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 804

          #5
          Hej Daniel.
          Håller med dig om att det är den bästa boken på svenska om diskus.Sen till Mård,det skulle vara bra om du kunde skriva om dina vatten värden (tempen och övrigt)i akvariet och inte bara hjälp,för då är det inget man kan svara på .
          MVH Mats
          http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

          Kommentar

          • Mård
            Användare
            • februari 2004
            • 285

            #6
            Som jag skrev är det 33 grader och mycket salt i i karet......

            Och det är inte panik så dåliga så är dom inte.

            Det är inget fel på mina vtten värden alls. Flick problem när min pump gick sönder två gånger....men det var länge sen och då var nog inte vatten värdena som dom skulle. Men sen har det inte varit några som hällst fel på värdena. Har bytt vatten ofta och kollat värdena regelbundet.

            Men det har gått lite upp och ner....

            Det jag mäst undrar e vad jag kan ha gjort som ändrade fiskarna betende så mycket när jag bytte vatten efter att jag saltat och höjt tempen för de var så himla bra innan och jag trodde att det bara kunde bli bättre om jag bytte vatten. Men jag hade väldigt fel.

            Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

            Kommentar

            • Mård
              Användare
              • februari 2004
              • 285

              #7
              Just det glömde att säga att de äter rätt bra..fast jag har matat sparsamt för att inte glra vattnet dåligt...

              När jag först höjde tempen och saltade åt dom precis som vanligt....och tiggde mat. Men efter att jag bytte vatten ersatte saltet var dom inte lika framåt längre. Fast jag har för mig att jag gav dom mat och att dom åt rätt bra då....men det var liksom inte samma gnista som innan vatten bytet.
              Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

              Kommentar

              • Mård
                Användare
                • februari 2004
                • 285

                #8
                Tänkte också tillägga att problemet aldrig riktigt försavann. Jag har haftd det ända sen pump historian. Jag har trott att allt varit bra några gånger men inser nu att det inte varit helt ok fören jag saltade och höjde tempen (innan vattenbytet)för det är så dom ska vara.

                Så dom har liksom aldrig blivit riktigt ok. Utan varit lite off hela tiden. Men inte sätt särskilt dåliga ut. Bara varit rädda för plötsliga rörelser och så.

                Nu gömmer dom sig inte men är blyga vilket dom varit länge.

                Är liksom mina första discusar och mina första problem. Är sjuk själv cch har varit det länge. Kan det vara så att jag varit över ambisös vad gäller vattenbyten? Kankse borde låta dom vara???
                Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

                Kommentar

                • Johan1
                  Användare
                  • maj 2002
                  • 390

                  #9
                  Jag tror inte du har sjuk diskus om de äter. Att de är framme ett tag efter ett stort vattenbyte tyder på att din pump har inte återhämtat sig. Om man byter 50% vatten en dag. Sedan matar du på med mycket oxhjärta så kan det vara den enda som behövs för att förstöra hela balansen i tanken. Kontollera dina halter av amm/nitrit/nitrat igen. Över en period före och efter vattenbyte. Skulle jag varit dig så köp till en ytterpump till med keramikrör....
                  https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

                  Kommentar

                  • Mård
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 285

                    #10
                    Ok ja det låter ju bra. Men varför reagerade discusarna så otroligt bra för höjd temp och saltet (först)? Vad tyder det på?

                    Som det är nu har jag bytt mycket vatten idag, dom är framme lite men blyga och jag har inte matat något idag.

                    Men ett ytterfilter är nog en framtida investering absolut. Har två pumpar i men som sagt är den ena ny så filtret är inte inkört ordentligt än. Så kanske måste mitt kar vila lite från mig (matning, byta vatten stup i ett. Bättre om filtret komer på fötter först.
                    Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

                    Kommentar

                    • Johan1
                      Användare
                      • maj 2002
                      • 390

                      #11
                      Fiskmaten innehåller ”restprodukter”, vi kan kalla det kväveföreningar. Dessa restprodukter används till näring i viss mån till växter och alger. Har man inte växter blir det bara restprodukter (tomma diskus akvarier). Pumpen roll är att omvandla kväveföreningarna till mindre farliga ämnen för fisken. Detta sker genom att kväveföreningar blir till ammonium. Bakterierna i pumpen lever sedan på till ammonium och omvandlar det till nitrit. Sedan sker en andra omvandling i pumpen av nitriten till nitrat. Nitrat är relativt ofarligt för fisken. Men det påverkar dock fisken så man måste göra ett vattenbyte i veckan för få ned halten av nitrat i akvariet.

                      Fungerar inte omvandlingen av ammonium till nitrat i pumpen så får man problem. Om man inte gör som i Asien och byter vatten varje dag, far ju ammoniumet ut den vägen efter varje vattenbyte? Det gör nog inte du? Då behöver du ingen bra pump. Hur mycket ammonium som kan brytas ned till nitrat beror på hur stor filtervolym du har. Om ditt filter är på 4000l/h och filtervolymen på 1 liter så tja. Som att damm suga ett golv med soppåse på 1 dl med värdens största dammsugare. Filter materialet skall vara i proportion till totala vikten fiskar. Anledning till att jag inte gillar innepumpar är att det är lite mängd filtermaterial till en stor pump. Det är inte materialet i sig det är fel på, filtermattor fungerar ju bra. Jag föredrar droppfilter och ytterpumpar, sandfilter är även dessa populära. Vad som kännetecknar alla bra pumpar är att det har stor filtervolym. Undantag sandfilter som kan vara små.

                      Om du pluggar denna process kommer du snart fatta hur tanken fungerar. En malawi tål exempelvis högre halter av skit i vattnet än diskus. Där av skillnaden på pumpar och antalet vattenbyten. När stressen ökar med mera skit, sekundärt kommer problemen med sjuk fisk. Salt och höjd temperatur löser alltså problemet temporärt. Samma sak med ett vattenbyte. Vatten byten fungerar men då måste du göra det varje dag. Kommer du hem till en som odlar mycket kan du se små pumpar men de har då oftast ett automatiskt vattenbyte som spolar runt allt vatten i tanken 200% varje vecka.

                      Försök hitta böcker som handlar om akvarium och nitrifikation. Jag skulle kunna hålla på här med veckor . För nitrifikationen att komma igång så tar det ett par veckor. Så har din pump stoppas så tar det alltså ett par veckor för skiten att fungera. En dum grej en tant berättade för mig vad att hon tvättade ur sina filter med diskmedel varje vecka. Hon dödade alltså alla bakterier.

                      När jag skriver detta så snackar ju utifrån ett akvarium när man har mera fiskar än växter, där pumpar är ett krav. I ett växtakvarium så gäller lite andra regler. Där vill man oftast inte ha en pump. Utan anpassar fiskantalet. Etc… Principen är dock den samma.
                      https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

                      Kommentar

                      • Mård
                        Användare
                        • februari 2004
                        • 285

                        #12
                        Tack Johan för det otroligt välformulerade svaret. Jag hoppas att det är problemet eftersom det betyder att mina fiskar antagligen inte är i något jätte dåligt skick.

                        Kan det vara någon ide att sätta discusarna i ett 120 L kar som är helt utan inredning? Så kan jag göra en helrengöring i deras vanliga kar plus att dom kan få äta upp sig och för hoppnings vis bo i ett kar utan nitrit topper och vatten strul eller vad det nu kan vara. Och om filtret är ostabilt måste det ju vara lättare för mig att hålla koll på värdena i ett kalt kar än i ett inrätt tills filtret kommit på fötter. För de har ju inte ätit så mycket som jag skulle vilja att dom gjorde speciellt inte en liten white dimonde. När problemen började hade hon ölmage och åt otroligt glupskt...den är såklart borta nu känns trisst. Vill ju inte att dom små får problem i framtiden med tillväxt mm i framtiden pg av det här.

                        Såklart ska man flytta och dona med fiskarna så lite som möjligt men kan en sån här flytt löna sig?

                        Tack så mycket för att ni tar er tid, det uppskattas[]
                        Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

                        Kommentar

                        • Mård
                          Användare
                          • februari 2004
                          • 285

                          #13
                          Tänkte bara berätta hur det gått.

                          Efter att jag startat tråden struntade jag att byta vatten på hela 6 dagar. Tänkte hela tiden att jag skulle byta men fiskarna började se bra ut så jag tänkte att jag skulle vänta till nästa dag hela tiden. De verkade snarare må bra av att jag inte bytte vatten och skit som jag innan sugt upp verkade försvinna. Så bytte jag vatten i går och släkte sen och lät dom vara i fred. Alldeles nyss matade jag dom för andra gången idag och de verkar jätte pigga. Så jag hoppas verkligen att problemen är förbi nu. Men jag ska hålla dom under noga uppsikt.

                          Tack för all hjälp
                          Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...