Strömförande akvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Orppo
    Användare
    • september 2004
    • 518

    Strömförande akvarium!

    Jag testade med en multimeter om den skulle ge utslag i akvarievattnet.
    Javisst, det stora karet uppmätte 50Volt,mellanstora,12Volt,samt det lilla 6Volt, i vattnet alltså.
    Vad är detta?
    Är det någon krypström i vattnet?
    Har ni funderat på detta någon gång?

    /Johan.
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Funderat o funderat vette fan men man har ju ryckt till ett par gånger när det kittlat i fingrarna speciellt om man haft något litet sår så har det kännts lite mer en vanligt, testa att stänga av ljusrampen o se om det fortfarande finns ström för i mitt fall brukar det komma från rampen.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • erland
      Användare
      • juli 2003
      • 59

      #3
      Hur mäter du ? Sätter du ned de båda multimeterkontakterna på olika ställen i vattnet eller mäter du med ena kontakten i vattnet och den andra någon annanstans ?
      Erland Isaksson
      Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok

      Kommentar

      • Orppo
        Användare
        • september 2004
        • 518

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av erland

        Hur mäter du ? Sätter du ned de båda multimeterkontakterna på olika ställen i vattnet eller mäter du med ena kontakten i vattnet och den andra någon annanstans ?
        Svart kabel på jordat uttag. (Jord alltså)
        Röd kabel i drickat.

        Kommentar

        • MeTeX

          #5
          Att mäta så ger inte något rättvisande resultat. en multimeter är välldigt högohmig last (miljontals ohm) och det du mäter med den är en spänningspotential utan belastning dvs. en obetydlig stöm flyter från spänningskällan som är högohmig den med. olika spänningspotentialer kan mätas upp lite varstans omkring oss. men skulle denna spänning belastas med en högre belastning(lågohmig last)skulle spänningen sjunka drastiskt allt enligt ohmslag. så det är ingen fara med spänning, ström däremot det är farligt.

          Kommentar

          • Orppo
            Användare
            • september 2004
            • 518

            #6
            Ok,kan du förklara så att en "vanlig gubbe" hajjar.

            Kommentar

            Arbetssätt...