Guldsömsciklid - lek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • annahl
    Användare
    • februari 2004
    • 56

    Guldsömsciklid - lek

    Hej,

    det är så att mitt guldsömsciklid par har lekt för typ 5-6 gången och som vanligt så efter de har lekt så får honan ta hand om äggen, medans hanen bara skiter i det och fortsätter sitt liv i karet som vanligt.

    Tillskillnad från zebra cikliderna där både honan och hanen vaktar sina ägg med livet.

    Varför är det så? Har jag fått tag i en kass hane?

    Mvh
  • Pär
    Användare
    • maj 2004
    • 29

    #2
    Min hane är inte heller så vaksam på äggen men han försvarar reviret med sitt och framförallt andras liv!
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=343649

    Kommentar

    • Johan
      Användare
      • augusti 2002
      • 3029

      #3
      min är vaksamn är han väl leker till det hela. jag har börjat tro att det är underlägsen mitt salvini par. som gör att han tar till flykt på sanden. därav tyvärr åker salvinina o festarna ut, för guldsömmen är min favvo all time high

      Kommentar

      • medgix
        Användare
        • september 2004
        • 242

        #4
        hehe... helt rätt johan!
        [för guldsömmen är min favvo all time high]
        kan inte vänta till mina små älskade "silversömmar?" börjar leka...
        och till annahl: klarar honan att ta hand om ynglena själv?

        Kommentar

        • Johan1
          Användare
          • maj 2002
          • 390

          #5
          För många år sedan hade jag ett lekpar av guldsöm. Hanen tog hand om reviret å honan om ynglen. Hanen jagade mig genom rutan och alla andra stackars fiskar som kom i närheten av avkomman

          När jag skulle suga upp yngel så gick hanen till attack mot mig när jag tog bort täckglaset. Över vattenyten. Min erf är knappast att de är snälla. Å min hane vad bra föräldrer.
          https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

          Kommentar

          • Pär
            Användare
            • maj 2004
            • 29

            #6
            Har samma erfarenhet av guldsöms lek som Johan1, tokigt aggresiva små rackare
            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=343649

            Kommentar

            • Lejonmarie
              Användare
              • april 2003
              • 429

              #7
              Ni som har erfarenhet av Guldsömns lek!

              Hur beter dej sig strax innan lek?

              Min hon nasfar och anfaller hanen i sidan flera gånger, är det en början till lek måntro??

              Kärlek börjar med bråk, haha!

              Partet går just nu ensamma i ett kar efter att ha varit jagade av ett större par!
              Ps de har lekt en gång tidigare!!
              ;-) LejonMarie
              540L Vieja synspila
              500L Cichlasoma bocourti

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

              Kommentar

              • Johan
                Användare
                • augusti 2002
                • 3029

                #8
                min hona blåser typ upp sig som eldbuk gör , sådär med gälarna. ofta blir hon väldigt vik på haken o "halsen" o liksom pockar på honom för att visa att här är jag.

                Kommentar

                • imported_n/a
                  Användare
                  • november 2004
                  • 572

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av Lejonmarie

                  Ni som har erfarenhet av Guldsömns lek!

                  Hur beter dej sig strax innan lek?

                  Min hon nasfar och anfaller hanen i sidan flera gånger, är det en början till lek måntro??

                  Kärlek börjar med bråk, haha!

                  Partet går just nu ensamma i ett kar efter att ha varit jagade av ett större par!
                  Ps de har lekt en gång tidigare!!
                  Ja,just så brukar hon göra...typ att "väcka" hanen genom sken attacker...då brukar han bli väldigt intresserad

                  Kommentar

                  • Lejonmarie
                    Användare
                    • april 2003
                    • 429

                    #10
                    Aha dåså då är allt som det ska!
                    Jag tyckte nästan lite synd om hanen som bara stog där och tog imot stryk men gillar han det så är det kanske snart lek på gång![:p]
                    De har nu lugnat ner sej lite och ser mer lugna ut.

                    Tack! Då vet jag att allt står rätt till!
                    ;-) LejonMarie
                    540L Vieja synspila
                    500L Cichlasoma bocourti

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

                    Kommentar

                    • annahl
                      Användare
                      • februari 2004
                      • 56

                      #11
                      hmm...njae honan klara det väl sådär, har en grym eldstjärt som är bra på att knipa ynglen.

                      Hanen vet jag inte vad han gör, ibland så är han borta vid äggen/ynglen , nosar och vallar dem....och ibland så struntar han i dem och käkar ett par pellets eller nått annat.

                      Jag kanske överdrev med det att han inte är så bra på att försvara. Omständigheterna var kanske inte de lättaste för han, han hade ett zebraciklid par med en kull till höger om sig och eldstjärten som hela tiden norpa ett yngel när han fick chansen. Akvariet är inte mer än 130cm långt med så jag antar att han skötte sig väl bra men ändå sämre än zebracikliderna.

                      Måste dock tilläga att zebrorna är grymma på att vårda sina yngel, inte ens eldstjärten våga gå nära deras yngel....

                      tack för alla svar....kul att läsa :-)




                      Kommentar

                      • Larry Stockholm
                        Användare
                        • november 2004
                        • 343

                        #12
                        Hej alla Guldsömmare. Jag har ett litet "problem". Har en ensam hane som är 23 cm. Han går ensam i ett 450liters med lite ciklider från Viktoriasjön. Tänkte han skulle ha en hona,men hur får man tag på en hona till honom? Har ni några bra tips om var man ska söka förutom på "Köp & Sälj" Tänkte själv att sticka till Nynäshamn för att kolla in auktionen. Det kanske finns en stor hona där(förhoppningsvis)men för säkerhets skull lägger jag ut en annons på forumet också.
                        Har ni andra förslag????
                        Helst i Sthlms omnejd.
                        Lasse Omfors

                        Akvaristiken går i vågor

                        Kommentar

                        • Larry Stockholm
                          Användare
                          • november 2004
                          • 343

                          #13
                          Hej alla Guldsömmare. Jag har ett litet "problem". Har en ensam hane som är 23 cm. Han går ensam i ett 450liters med lite ciklider från Viktoriasjön. Tänkte han skulle ha en hona,men hur får man tag på en hona till honom? Har ni några bra tips om var man ska söka förutom på "Köp & Sälj" Tänkte själv att sticka till Nynäshamn för att kolla in auktionen. Det kanske finns en stor hona där(förhoppningsvis)men för säkerhets skull lägger jag ut en annons på forumet också.
                          Har ni andra förslag????
                          Helst i Sthlms omnejd.
                          Lasse Omfors

                          Akvaristiken går i vågor

                          Kommentar

                          • Larry Stockholm
                            Användare
                            • november 2004
                            • 343

                            #14
                            Hej alla Guldsömmare. Jag har ett litet "problem". Har en ensam hane som är 23 cm. Han går ensam i ett 450liters med lite ciklider från Viktoriasjön. Tänkte han skulle ha en hona,men hur får man tag på en hona till honom? Har ni några bra tips om var man ska söka förutom på "Köp & Sälj" Tänkte själv att sticka till Nynäshamn för att kolla in auktionen. Det kanske finns en stor hona där(förhoppningsvis)men för säkerhets skull lägger jag ut en annons på forumet också.
                            Har ni andra förslag????
                            Helst i Sthlms omnejd.
                            Lasse Omfors

                            Akvaristiken går i vågor

                            Kommentar

                            • Larry Stockholm
                              Användare
                              • november 2004
                              • 343

                              #15
                              Hej alla Guldsömmare. Jag har ett litet "problem". Har en ensam hane som är 23 cm. Han går ensam i ett 450liters med lite ciklider från Viktoriasjön. Tänkte han skulle ha en hona,men hur får man tag på en hona till honom? Har ni några bra tips om var man ska söka förutom på "Köp & Sälj" Tänkte själv att sticka till Nynäshamn för att kolla in auktionen. Det kanske finns en stor hona där(förhoppningsvis)men för säkerhets skull lägger jag ut en annons på forumet också.
                              Har ni andra förslag????
                              Helst i Sthlms omnejd.
                              Lasse Omfors

                              Akvaristiken går i vågor

                              Kommentar

                              Arbetssätt...