Lekögon

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HDahlberg
    Användare
    • februari 2004
    • 92

    Lekögon

    Hej!

    Har ett par Thorichtys Aureus, där ögonfägen nu har blivit blå. Har erfarenhet av Sajicor, där blå ögonfärg indikerar lek och undrar nu om det är centralamerikanskt drag?

    Med vänlig undring!

    Hasse
  • Thorichtys
    Användare
    • april 2002
    • 56

    #2
    Jag hade tidigare Th aureus som lekte, men jag har inget minne av att ögonfärgen ändrades. Mina hade alltid vackert blå ögon.
    De sajica jag har får närmast vita ögon när de leker. När de inte leker har de klarblå ögon. Mina nicaraguense har inte bytt färg på ögonen när de lekt, vad jag kan påminna mig.
    Av egna erfarenheter tror jag därför inte att det är ett generellt drag hos centralamerikanska ciklider. En gissning, men jag vet inte, är att förändring av ögonfärg förekommer även hos arter som inte kommer från centralamerika.
    Magnus

    Kommentar

    • HDahlberg
      Användare
      • februari 2004
      • 92

      #3
      Hej!

      I karet har jag två honor, där den ena honan har bytt ögfärg under dagen. Sorry att jag inte berättade om den andra honan i första inlägget. Den "andra" honan har inte blå ögon, så jag därför börjar fundera på det här är något som fler har iakttagit?

      Mvh

      Hasse

      Kommentar

      • Lundensis
        Användare
        • mars 2004
        • 2262

        #4
        På en del CA-ciklider blir ögonen helt eller delvis svarta när de leker, men även om de är riktigt aggressiva (tex när de ställs inför en likvärdig konkurrent). Har fått intrycket att de flesta CA-ciklider ändrar ögonfärg vid lek.

        Kommentar

        Arbetssätt...