Btn-moduler eller bakgrund?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Teo

    Btn-moduler eller bakgrund?

    Hallo!
    Ska, som jag skrivit i ett tidigare inlägg här på forumet precist skaffa ett Juwel vision 450. Är det ett bra kar? Märke å så mena jag, tycker iallafall själv att det är väldigt snyggt. Ska nu försöka bli lite proffsigare i min akvarie-hobby och försöka bygga upp en vacker biotop. Till det behövs ju inredning. Vad är "experternas" råd. Moduler eller hel bakgrund. Tycker det verkar enklare med moduler, men det bli väl också aningen dyrare? finns ett par bilder här på sidan där karen med moduler ju också är de klart snyggaste. Det ger lite mer djup åt inredningen om man kan bygga klipp-skrevor och sånt, aja vad tycker ni? och hur mycket moduler behöver jag? Är också tacksam för lite info och tips om övrig inredning, samt råd om valet av bottenmaterial. Vill absolut ha sand, men vilken är bäst? Den ska helst vara så finkornig som möjligt och en aning ljus. Absolut inte vit utan lite ljusbeige. Självklart får den inte heller grumla vattnet, men det kanske är en annan fråga...?
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Kika in här för lite inspiration.






    Personligen skulle jag idag satsa på moduler...

    Bra akvariesand med fin färgton är Rådasand 0,8-1,2mm.

    Kommentar

    • Teo

      #3
      oj, glömde skriva att det ska bli en Tanganiyka biotop

      Kommentar

      • Teo

        #4
        okej tack för det stefan. Hade redan sett bilderna. Mitt stora mål är att föröka efterlikna karet ppå den andra bilden, det är verkligen skitsnyggt! Ska ju självklart oxå sätta min personliga prägel på det. Om ja ska ha lika tätt med moduler som i det, hur mycket tror ni det skulle kosta...ungefär?
        Och dessutom. Var är rådasand(nån bild), och var köper man sån?

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Det går på en hel del kronor den som du gillar mest. Varje modul kostar ca 800kr. Man kan faktiskt dela på moduler och få fram fler av en...

          Rådasand har de flesta zoobutiker...den vanligaste sandarten tror jag. Används även som fågelsand. Kostar ca 50-75kr för 25kg beroende på vart du köper.

          Kommentar

          • MarcoPolo
            Användare
            • januari 2005
            • 9

            #6
            Jag tycker att de avbildade akvarierna var väldigt snygga vid en första titt, men miljöerna 2 och 4 ser inte särskilt realistiska ut med sina "hängande" klippor.

            Jag röstar helt klart akvarium 1 eller 3, men allra helst en hel bakgrund faktiskt. Enligt mig är bakgrunden "Rocky" outstanding i BTN:s sortiment.

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Ett tips är ifall du har en akavarieaffär i GBG som har BTN:s moduler i lager, då kan du åka dit och be dem rita upp ditt kar i naturlig storlek på en skiva/kartong etc. så kan ni labba med modulerna så ser du hur det kommer att se ut. Kommer göra detta själv när jag ska inreda mitt nya 900-liters Akvastabil-kar. Akavrielagret i stockholm har en suverän service när det gäller denna typ av projekt, lite dyra men man får vad man betalar för, jag menar den service/kompetens de ställer upp med kostar också pengar.

              Kommentar

              Arbetssätt...