Vilka storleka på akvarium i lokal??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • december 2002
    • 1934

    Vilka storleka på akvarium i lokal??

    Nu är man på palnerings stadiet och man vill ju alltid mer än vad än vad ekonomin kan
    Jag sitter och fundera på vilken storlek på akvarium man bör satsa på,man vill ju få allt så bra som möjligt och inte behöva ändra utan satsa rätt från början.
    Jag har 24st 105liters kar som jag har bestämt får bli yngel kar för alla fiskar.
    Sedan har jag byggt 2 akvarium där det är 5 fack så man kan lägga ynglena när dom är ny spottade antingen om man tömmer dom själv eller om honan spotta.
    Vad hade ni satsat på jag kommer att inrikta mig på troffa och andra tangnyika och malawi till en början.
    Det finns ju möjlighet att utveckla när man har pengar till andra sorter men just nu är det inte aktuellt.
    Ska man köpa 222,310 eller 375 skulle vilja ha 450liters eller 600liters men dom är svåra att hitta samt dyra
    Kom med era förslag
    Hur många kar har ni på höjden av dom som är 40-50cm höga
  • Pierre_N
    Användare
    • mars 2004
    • 772

    #2
    Först när vi började med lokal så brydde vi oss inte så mycket om storleken, och det vart många under 200l vilket blev vädligt jobbigt då vi hade små innerfilter i dem.

    Jag tycker att man ska satsa på rätt stora yngelkar, gärna 100-300l sen sätta filtermatta i ett hörn. På så sätt blir det enkelt att byta vatten och mycket smidigare att sköta om när man slipper alla små innerfilter som ska göras rent hela tiden. Jag tycker också att ynglen växer bättre då de får stora kar direkt och de slipper bli omkring flyttade hela tiden, vilket är rätt jobbigt för en själv med.

    För de vuxna grupperna tycker jag 400 - 600l är lagom. Sen går det juh även att ha något större om man vill ha någon speciell art som behöver det.

    När vi är färdiga med omstruktureringen i vår lokal kommer vi att ha 8st 500l och 1st 800l för troffegrupperna, 8st 200l och 4st 300l för yngel.

    //mvh Pierre

    Kommentar

    • bmwpower
      Användare
      • december 2002
      • 1934

      #3
      tack för tipsen
      Jag hade tänkt satsa på 375 eller 310or till att hålla 2 grupper i varje kar
      Sedan kanske jag skaffa 152liters kar som tillväxtkar om jag märker att dom växer dåligt
      Helst skulle jag vilja ha 450kar men dom ser man inte så ofta.
      Som det ser ut nu kommer jag att köpa nya 375or för 1700kr om jag inte hitta bättre pris för begnat är ju dyrare än nytt

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • april 2002
        • 1884

        #4
        Liksom Pierre har jag insett att man borde ha satsat på stora kar nästan uteslutande. Jag ser ingen direkt nackdel med att hysa riktigt små yngel av alla sorter tillsammans i kar på över 200 liter förutsatt att de är lätta att skilja åt då de når 3-4 cm.

        En bra sak som jag lärt mig är att inte sälja något alls förrän odlingsrummet håller på att spricka av brist på utrymme. Det finns ingen anledning att sälja fisk som är liten om det inte handlar om akut platsbrist. Börja med en grupp fiskar som du verkligen gillar och låt dem spränga lokalen innan du gör dig av med några. När man väl kommit över den l å n g a väntan till de första säljbara så har man ju ständigt säljbara fiskar i den storleken förutsatt att man har en produktiv bas.

        En stor mörk och tråkig plasttank på över 1000 liter är kanon. Hade jag bara plats så skulle jag satsa på det. Vissa substratlekare är så fruktansvärt produktiva att man blir helt matt av blotta tanken på att avyttra dem. Det är då viktigt att man inte grips av panik och uppålever att ett par hundra yngel hindrar en satsning på något nytt och spännande. Ner med dem i mörka tillväxttanken bara och glöm bort dem i några månader.

        Gör dig aldrig av med ett produktivt lekpar. Efter att mina Julidochromis transcriptus hade producerat några hundra yngel så började jag känna mig smått löjlig i mina försök att sälja dem, man får liksom för sig att marknaden mättas. Jag sålde kanske 5 i veckan till privatpersoner och samlade sedan upp resterna och tog med mig på mina rundor till akvariebutiker. Idag begriper jag att det var någon sorts panikhandling. Man kan ALDRIG ha för mycket jullar, bara för dåliga kontakter för avyttring och dåligt administration av akvaieutrymme.

        Tänk på att fiskar precis som allt annat är trendkännsligt. Trender och mode rimmar med slaveri och svaghet för många men för mig har det alltid varit något kul. Att hänga med på forum osv så att man vet vad som funkar är till stor hjälp.

        Om du, liksom jag, gillar ciklider på riktigt så samla alla dina "oddballs" i ett kar och fyll resten av din odling med säljbar fisk. Inget är så nedslående i längden som att sitta med fisk som inte går att sälja.
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • jan olof
          Användare
          • december 2002
          • 254

          #5
          Jag kan ju säga att det är väldigt svårt att blanda mbunas ,auloncara, och haplis och tropheus, så mitt tips är ska du dra upp yngel skaffa många yngelkar rätt så låga med bra djup, och försök att hålla dig till fiskar med samma beteende så att alla får mat.

          malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

          Kommentar

          • bmwpower
            Användare
            • december 2002
            • 1934

            #6
            Tack fötipsen Fredrik och jan olof
            Som det ser ut idag kommer jag att satsa på 375kar till både malawi och tangnyika grupperna om jag inte springer över billiga 450kar.
            Jag kommer sedan satsa på att få tag i större yngelkar antingen 152 eller 222kar
            Vad tror ni om att ha 3 st 5cm kar på höjden blir det för högt ??

            Kommentar

            • daniel60
              Användare
              • mars 2003
              • 527

              #7
              Jag skaffade en ställning med tre akvarier som jag är väldigt nöjd med. Akvarierna har måtten 100x60x35 och går att använda till mycket. Det nedersta står 20 cm från golvet, så det går klart fortast att tömma med en pump.
              Funderar på om det går att bygga en ställning med lite längre (150-200 cm) men inte högre akvarier. Fiskarna jag är intresserad av (malar, jordätare m m) struntar ändå i hur högt akvariet är.
              mvh Daniel
              Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
              Mina fiskar & burkar

              Kommentar

              Arbetssätt...