Filter-hur fungerar det??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Teo

    Filter-hur fungerar det??

    Hej alla!
    Är extremt ny här, och även om jag hållt på med akvarier en hel del så kan jag inte så mycket om avancerad teknik, o.s.v när det gäller större kar. Hur fungerar det här med filtrering och att hålla vatenvärden och så? Ska precis köpa ett juwel vision 450(paket). I det paketet ingår det mesta (såsom pump) o dylikt. Har tänkt mej att ha tanganyika i det. Blir antingen btn-bakgrund eller moduler. Kan nån förklara det här med filtrering och så. Har i mina mindre tidigare akvarier alltid bara haft en stor pump som suttit i akvariet, men det kanske inte gäller längre, när karen blir större. Sett bilder på bakgrunder med olika insugshål i sig och så, och som är fulla av blåa skum-bitar och annat (tjorv). Jag förstår inte hur detta går till? Nån som har lust å förklara?

    Tcksam för svar/ Teo
  • Chicke
    Användare
    • maj 2004
    • 497

    #2
    Grejen e att du måste ha tillräckligt med filtermaterial (d där blåa du snackar om) å tillräckligt av sånt får inte plats i dom små behållarna man köper i affärer (innerfilter), utan då måste du antingen ha ett ytterfilter..lr göra ett eget innerfilter (å ha det tex bakom btn-bakgrunden)
    Du kan läsa om ytterfilter på zoopet.com och hur man gör ett eget filter bakom bakgrunden står här http://www.on-the-rocks.se/sweden/tips_filter.html

    //Daniel

    Kommentar

    • Teo

      #3
      okej, tack så mycket. Förstod trots det inte riktigt principen medytterfilter. Det är ett sådant(ytterfilter) som följer med akvariet. Går vattnet från akvariet, genom filterbehållaren (där man placerat sitt filter) och tillbaks igen? Hur? måste det inte finnas en pump som sköter detta, och var sitter isåfall den?? Bor i göteborg så jag har ju Herkules och Trop akvariefisk import aldeles runt knuten, tror ni dom kan hjälpa mig med å hitta rätt grejor(filtermaterial och så)?

      Kommentar

      • Chicke
        Användare
        • maj 2004
        • 497

        #4
        Jag e inte 100 på det...har aldrig haft nått..men e 99,9 säker på att det e 2 slangar..en för vatten in å en för vatten ut som du har i karet...sen har du en filterbehållare utanför karet där vattnet passerar...å ja..en pump sköter detta å den sitter i filterbehållare

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Motorn som driver Ytterfiltret sitter på filtrets topp som man vid rengöring separerar ifrån filterbehållaren. Det går en slang ifrån akvariet som suger ur vatten in i filtret och en behållare som vattnet filtreras igenom vald filtermaterial...efter det passerat filtermaterialet så pumpas det ut tillbaka till akvariet.

          Fördelen med denna typ av filter kan du läsa nedan.

          Kolla här (Ytterfilter kallas här "Golvfilter" av någon urgammal anledning):



          Denna länk visar hur det kan se ut bakom en BTN bakgrund med filtermaterial.

          Kommentar

          • the king
            Användare
            • januari 2005
            • 34

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson

            Motorn som driver Ytterfiltret sitter på filtrets topp som man vid rengöring separerar ifrån filterbehållaren. Det går en slang ifrån akvariet som suger ur vatten in i filtret och en behållare som vattnet filtreras igenom vald filtermaterial...efter det passerat filtermaterialet så pumpas det ut tillbaka till akvariet.

            Fördelen med denna typ av filter kan du läsa nedan.

            Kolla här (Ytterfilter kallas här "Golvfilter" av någon urgammal anledning):



            Denna länk visar hur det kan se ut bakom en BTN bakgrund med filtermaterial.

            Är du säker på det uttalandet?
            Jag kör BMW! fast mest Jagga

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Erik: Har du några invändningar så är du välkommen att dela med dig.

              Kommentar

              Arbetssätt...