akvarium och semester

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aquanord
    Användare
    • januari 2005
    • 373

    akvarium och semester

    Hej!

    En liten fundering om semester och akvarium....
    Det är nämligen så här:
    I juni ska jag åka iväg på en längre semester till asien i ca 4 veckor. Jag är just i färd med att köpa ett 300 liters kar men är lite osäker om jag ska köra igång det nu eller vänta tills jag kommer hem från den resan. Det brukar ju inte vara nåt problem att sticka iväg en vecka utan "fiskvakt" som matar och tittar till men när det blir så lång tid som den här resan är det ju en helt annan sak... Jag känner inte riktigt att jag vill fråga någon att sköta fiskar under så lång tid och sen känns det inte riktigt "tryggt" att ha akvariet stående under så lång tid utan översyn från mig.
    Och vad skulle hända om det börjar läcka... :-/
    Nåväl,det lutar álltså åt att jag inte startar igång med fiskar förrän senare,eftersom det inte känns lönt att köra igång och sen kanske måsta ta ihjäl/sälja fiskarna innan jag åker för att sedan börja om.....(Fast jag är ju så sugen på att köra igång nu så jag håller på att storkna...hur ska man klara sig till Juli????? =)

    Nåväl, som ni ser har jag beslutsångest
    vad jag egentligen undrade är:
    Är det på något sätt skadligt för akvariumet att ha det tomt under en längre tid? Här snackar vi ju ett halvår om jag köper karet nu och inte kör igång det förrän i Juli. Påverkas silikon osv negativt av detta?

    simma lungt...
    ------------------------
    www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
    Umeå akvarieförening
    ------------------------
  • Mr.Fish
    Användare
    • maj 2004
    • 1403

    #2
    citat:Ursprungligen skickat av moori

    Hej!

    En liten fundering om semester och akvarium....
    Det är nämligen så här:
    I juni ska jag åka iväg på en längre semester till asien i ca 4 veckor. Jag är just i färd med att köpa ett 300 liters kar men är lite osäker om jag ska köra igång det nu eller vänta tills jag kommer hem från den resan. Det brukar ju inte vara nåt problem att sticka iväg en vecka utan "fiskvakt" som matar och tittar till men när det blir så lång tid som den här resan är det ju en helt annan sak... Jag känner inte riktigt att jag vill fråga någon att sköta fiskar under så lång tid och sen känns det inte riktigt "tryggt" att ha akvariet stående under så lång tid utan översyn från mig.
    Och vad skulle hända om det börjar läcka... :-/
    Nåväl,det lutar álltså åt att jag inte startar igång med fiskar förrän senare,eftersom det inte känns lönt att köra igång och sen kanske måsta ta ihjäl/sälja fiskarna innan jag åker för att sedan börja om.....(Fast jag är ju så sugen på att köra igång nu så jag håller på att storkna...hur ska man klara sig till Juli????? =)

    Nåväl, som ni ser har jag beslutsångest
    vad jag egentligen undrade är:
    Är det på något sätt skadligt för akvariumet att ha det tomt under en längre tid? Här snackar vi ju ett halvår om jag köper karet nu och inte kör igång det förrän i Juli. Påverkas silikon osv negativt av detta?

    The answere is,simply - absolutely NOT ! -Mr.Fish-

    Kommentar

    • ovsor
      Användare
      • januari 2005
      • 55

      #3
      Tjena! Jag åker på semester varje år med husvagn o familj ca 3,5 veckor o hitills har inte en enda fisk dött av det. Har en foder automat (Hydor) som matar EN gång per dag. Med ett nystartat akvarium tror jag inte att det går så bra. Men hade det varit inkört så kanske det klarar sig.Det är ju lite chanstagning, men ibland så måste man chansa.Ngn kan ju kolla till det åt dig, fylla på foderautomaten, kolla vattenvärden osv. Det skall ju inte bli en plågsam död för för dom stackarna som du lämnat ensamma hemma. Beträffande siliconet o dess hållbarhet "torrt",,,, det kan ju ha stått lagrat flera år innan du köper det.
      Ove

      Kommentar

      • aquanord
        Användare
        • januari 2005
        • 373

        #4
        Tack för svar
        Ovsor, vad för slags foder har du i automaten då?
        Pellets? Är det malawiciklider du håller?
        Förstod jag dig rätt nu, du menar att det går bra för dig att vara borta i 3,5 vecka utan några som helst delvattenbyten, eller har du någon som fixar det åt dig?
        simma lungt...
        ------------------------
        www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
        Umeå akvarieförening
        ------------------------

        Kommentar

        • Bilbo
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 1159

          #5
          Spontant skulle jag vilja säga att fiskarna klarar sig gott och väl 4 veckor utan vattenbyte, sålänge akvariet inte är överbefiskat(?).
          Om du har någon som skall vattna blommorna 1 gång i veckan kan de ge fiskarna mat. Var bara noga med att dela upp maten i lämpliga portioner INNAN du åker och gör klart för den som matar att det är dessa portioner som gäller. Det största problemet med att låta någon utomstående mata ens fiskar är att de i regel får för mycket mat.
          // Magnus Arvidsson

          Kommentar

          • aquanord
            Användare
            • januari 2005
            • 373

            #6
            Ok, jag antar att vattnet inte blir alltför dåligt då det heller inte kommer i så mycket mat i karet.
            Du tror alltså att fiskarna klarar sig på 1 matning i veckan under en fyra veckors period? Eller menade du i kombination med foderautomat??
            simma lungt...
            ------------------------
            www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
            Umeå akvarieförening
            ------------------------

            Kommentar

            • skyfox
              Användare
              • januari 2005
              • 14

              #7
              Om du kan fixa 1 matnig inom dom två första vecorna ser jag inga problem med att åka i väg men OBS övermata dom inte denna gång utan mata dom som vanligt

              Ang vatten byte så är det ingen fara om du ser till att byta ca 35% av vattnet innan du åker

              Största problemet som jag ser det är att om det är 3 veckor med rekordvärme utan vatten byte . Det kan kanske bli lite jobigt för firrarna
              ma

              Kommentar

              • skyfox
                Användare
                • januari 2005
                • 14

                #8
                Jo just ja

                Tänk på fiskarna som munruvar dom äter inte på 2 veckor
                så om du fixar någon som matar dom 1 - 3 gånger denna tid så lovar jag att alla lever när du kommer hem.

                Så till vida att inget annat händer med värden osv
                men detta kräver att du har haft i gång det ett tag om det ska funka
                2- 3 månader iaf
                ma

                Kommentar

                • the king
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 34

                  #9



                  [/quote]
                  The answere is,simply - absolutely NOT ! -Mr.Fish-
                  [/quote]
                  Det var ett inteligent svar.
                  Jag kör BMW! fast mest Jagga

                  Kommentar

                  • ovsor
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 55

                    #10
                    Inga vattenbyten gjordes, fodergranulat i automaten som en kompis fyllde på 2 ggr under denna tid så det är en slags "snåldiet" under semestern.
                    Ove

                    Kommentar

                    • Mr.Fish
                      Användare
                      • maj 2004
                      • 1403

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av the king



                      The answere is,simply - absolutely NOT ! -Mr.Fish-
                      [/quote]
                      Det var ett inteligent svar.
                      [/quote]
                      Det "intelligenta" -korta- svaret härrörde givetvis från ursprungsfrågan[8D]

                      Kommentar

                      • aquanord
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 373

                        #12
                        citat:
                        Det "intelligenta" -korta- svaret härrörde givetvis från ursprungsfrågan
                        Jojo...ursäkta att jag ställer mindre intelligenta nybörjarfrågor.
                        Det var nämligen så att det i en annan tråd här i forumet pratades om att det inte skulle vara bra att ha akvariumet stående tomt när det en gång varit vattenfyllt.
                        Tyckte det lät konstigt men frågar man inte får man inget veta.
                        simma lungt...
                        ------------------------
                        www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
                        Umeå akvarieförening
                        ------------------------

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          moori:

                          Ditt akvarium tar inte skada om det står tomt utan fiskar i ca 6 mån. Jag har själv haft ett 105L akvarium ståendes två år ute i ett garage...två vintrar...och när jag sedan satt igång det igen så var det absolut inga problem. Jag har haft det igång i ca 3 år nu...
                          Låt akvariet stå i uppvärmt rum så behöver du inte oroa dig det minsta. Ska du köpa ett helt nytt akvarium så kanske du skall provfylla det i några dagar med enbart vatten för att se att det inte läcker...det kan vara lite problem att komma 6 mån efter och påtala skada.

                          Jag tycker att du skall vänta med fisk tills du kommer hem och då kan du starta upp karet i lugn och ro istället för att behöva gå och fundera på hur akvariet och fiskarna mår när du ska ha det gött i värmen.

                          Sedan ska du inte bry dig om vad en del här på forumet skriver utan fråga på bara. Det är inte meningen att folk ska behöva känna sig obekväma eller ointelligenta när de vill ha svar på nybörjarfrågor. För det första så är det en jäkla förolämpning och en ton som jag inte tycker skall finnas här på forumet och sedan kan detta skapa mindre besök på forumet i nästa led. De som ägnar sig åt att trycka ned nybörjare borde fråga sig hur mycket de själva kunde när de började...och vilka frågor de själva ställde då. Nej...kör på moori och lycka till!

                          Kommentar

                          • aquanord
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 373

                            #14
                            Stefan mfl: Tack för uttömmande svar, jag återkommer garanterat med fler nybörjarfrågor
                            simma lungt...
                            ------------------------
                            www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
                            Umeå akvarieförening
                            ------------------------

                            Kommentar

                            • LadyTiera

                              #15
                              a, synd att du bor i umeå, annars hade jag erbjudit mig att mata och byta vatten

                              Kommentar

                              Arbetssätt...