Mbunas/icke mbunas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lena
    Användare
    • april 2002
    • 114

    Mbunas/icke mbunas

    Är det helt ok ("etiskt rätt") att hålla mbunas och icke mbunas i samma kar? Finns det öht något som talar emot det?

    Är aulunocara en svår art? Om så är fallet, på vilket sätt?

  • Rickard
    Användare
    • april 2002
    • 727

    #2
    Det går att blanda vissa haplisar med mbunas. Att tänka på är maten skall passa. T.ex. vissa Melochromis funkar bra men mycket fisk i fodert som de flesta Haplisar vill ha. Aulunocara kan leva på mycket grönt, men oftast är dom lite veka för mbunas men har man stort kar och många gömställen funkar det. Att tänka på är att de flesta vill ha finkornig sand, annars är det inga problem med dom, jo föresten man bör bara ha en aulunocara atr i taget p.g.a. risk för korsningar mellan arterna.

    M.v.h.
    Rickard
    M.v.h.
    Rickard

    Kommentar

    • Jonas.
      Användare
      • april 2002
      • 142

      #3
      Hej.

      Jag är intresserad av att höra hur andra lyckats med blandningen mbunas/icke mbunas i sina akvarium, jag har själv 10st Cyrtocara Moorii i mitt 720 liters kar med 40-45 mbunas(Röd Zebra, Golden, L.trewavasae, Ps.spec acei "white tail"). Dela gärna med er om erfarenheter med c.moorii i "mbuna kar". Min störste moorii hane på 14cm har nyligen börjat fått ett harem på 3-4 honor, det är verkligen mäktigt när dom simmar fram i karet. Iband bråkar de 2 stora moorii hanarna så det smäller i täckglaset, jag har aldrig sett bråk mellan mbuna och moorii utan bara mbuna VS mbuna och vise versa ... Min dominanta stora moorii hane har växt om allt i akvariet och han fortsätter växa i samma takt, men bara en av hanarna, brukar det vara så ? När en hane väl har fått ett harem behåller handet då livet ut eller kan honorna byta hane?

      Hoppas någon kan svara på frågorna eller dela med sig av sin erfarenhet ..

      Mvh// Jonas.





      Kommentar

      Arbetssätt...