Tanganyika akvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mariaa
    Användare
    • maj 2002
    • 97

    Tanganyika akvarium!

    Hej!
    Efter mycket funderande så har jag tillslut kommit fram till att jag ska skaffa Prinsessor och snäckskalslekare. Men eftersom jag inte haft Tanganyikaciklider förut så vill jag kolla om ni tycker att det här verkar bra.

    122 liter:
    Fiskar: N. multifasciatus
    Pump: Eheim innerfilter 220-570 l/h
    Mått på akvariet: 80x38x40 cm
    Men hur många fiskar ska jag ha och hur många snäckskal????? Undrar också över vilken sand som är bäst att ha med dessa fiskar?

    200 liter:
    Fiskar: Prinsessan av Burundi
    Pump: Eheim ytterfilter 700 l/h
    Mått på akvariet: 100x40x50 cm
    Grottor av Faxekalk
    Undrar även här över hur månnga fiskar jag bör ha och vilken sand som är bäst???

    Tänker byta 1/3 vatten varje vecka och då tillsätta 1/2 dl salt (utan jod) /200 liter nytt vatten och 1msk bikarbonat / 100 liter nytt akvarievatten.

    Låter detta bra, eller är det något som jag bör ända på??? Är mycket tacksam över alla åsikter.

    Mvh Maria

  • Poppo
    Användare
    • juli 2002
    • 85

    #2
    Hallå Maria,

    Om du bara ska ha multifasciatus i lilla karet tycker jag gott att du kan ha ca 12-15 individer. Till detta antal hade jag försökt skaffa minst 30 snäckskal men gärna fler. Riktigt finkorning sand är att föredra till snäcklekarna, tycker jag.

    Till Prinsesskaret....antal fiskar beror lite på vad du planerar att göra med dina yngel. Prinsessor har en tendens att ta över ett helt kar om man inte gör av med yngeln. Jag hade skaffat en liten grupp på kanske 10 fiskar till en början och sen behållt så mycket yngel som jag vill ha fisk i akvariet. Köper du vuxna exemplar dröjer det nog inte länge förrän du har ökat fiskbeståndet i karet rejält

    Har du kollat vad du har för vattenvärden där du bor? Är pH bara ok, tycker jag det är onödigt att fibbla med kemikalier. Skaffa kalksten till karet och lägg marmorkross i filtret, så fixar hårdheten nog sig ändå.

    Filterkapaciteten är tillräcklig.

    //Pontus
    //Pontus

    Kommentar

    • Johan
      Användare
      • augusti 2002
      • 3029

      #3
      euhmm en liten annan fråga ..är detta den maria som ett tag jobbade på bank och som spelade everquest??

      dont eat ur pets dude

      Kommentar

      Arbetssätt...