Nitrat.......igen!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer T
    • maj 2024

    Nitrat.......igen!

    Jag har "problem" med nitrat i mitt Malawikar. Nu har jag en period gjort tättare vattenbyten än normalt, varannan, var tredje dag men det verkar inte hjälpa, värdet tycks ligga konstant på ~25 mg/l. Det är kanske ingen katastrof men känns inte bra heller.

    Funderar på att testa Zeolit, Nollnitrat från Zeosand http://www.zeosand.se/produkter/luckyfish.html men den är rätt dyr. Det finns mycket billigare Zeolit hos näthandlarna i Tyskland. Någon som vet om den kan användas på samma sätt eller om det finns olika typer av Zeolit?
  • Leopoldi
    Användare
    • februari 2004
    • 1082

    #2
    Hur mycket matar du? Vad har du för filtrering?

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • juli 2003
      • 1827

      #3
      Framförallt...Vad har du för test? Om nitratet inte halveras vid ett halvt vattenbyte kan du slänga testet. Jag vet att tetras tester visar alltid 25 mg/l, är det ett sådant du har?
      MVH
      Magnus

      Kommentar

      • Christer T

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av Leopoldi

        Hur mycket matar du? Vad har du för filtrering?
        Jag har ett 20-tal fiskar som matas med räkmix. Eftersom många av fiskarna inte är fullvuxna så matar jag så mycket som möjligt men inte mer än att dom ätit upp på 30-60 sek. Matning en gång om dagen, sex dagar i veckan. Fiskarna är inte magra men inte heller feta.

        Jag har ett Eheim prof II 2028 och dessutom en BTN modul med filtrering. Igår byte jag ut filtermattkuberna där mot biobollar.

        Kommentar

        • Christer T

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av tropfrog

          Framförallt...Vad har du för test? Om nitratet inte halveras vid ett halvt vattenbyte kan du slänga testet. Jag vet att tetras tester visar alltid 25 mg/l, är det ett sådant du har?
          MVH
          Magnus
          Ja jag har ett Tetratest. Har varit inne på den linjen men jag har också Amtras stickor som visar ungefär samma värden. Dessutom visar Tetra testet mycket lägre värden i mitt andra kar.

          Kommentar

          • anli
            Användare
            • mars 2003
            • 3740

            #6
            Ja, det låter helt fantastiskt att du inte skulle kunna minska ackumulerande nitrat med vattenbyten?
            Anders L

            Kommentar

            • tropfrog
              Användare
              • juli 2003
              • 1827

              #7
              Köp JBL nitrattest, det enda som jag litar på. Har aldrig lyckats mäta noll med något annat test. Men hade bevisligen kvävebrist i karet. Mitt problem var det omvända, men lösningen är den samma....Köp ett bra test. Amtrastickorna litar jag inte heller på.
              MVH
              magnus

              Kommentar

              Arbetssätt...