Ljus sand - Dämpar fiskarnas färg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cgr

    Ljus sand - Dämpar fiskarnas färg?

    Är det sant att ljusare sand kan göra att fiskarna anpassar sig till det ljusare underlaget, och kan förlora mkt av sina fina färger?
  • LadyTiera

    #2
    ja, mina gjorde det iaf,

    Kommentar

    • Leopoldi
      Användare
      • februari 2004
      • 1082

      #3
      japp

      Kommentar

      • deathdealer
        Användare
        • augusti 2004
        • 1639

        #4
        cgr; jag tror att färggranna och mörka fiskar försöker anpassa sig till sin omgivning på bästa sätt dvs ljus botten gör att dom bleknar för att dom ska hålla sig undan från fiender......
        Att fiskar sedan färgar ut rejält även mot ljus botten, bör väl rimligtvis vara för att det finns brunstiga hannar som färgar ut eller vill visa vem som bestämmer.....!!!

        Så - mörkare botten BÖR ge kraftigt färgade fiskar!

        Deathdealer
        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

        Kommentar

        • davidmon

          #5
          Lägger in en lite fråga här.
          Vilken är den bästa sanden, färg mässigt?

          Har själv rådas svartsand, tror jag den heter i mitt stora kar och biltemas blästersand i ett litet kar. Och man märkte en rejäl färg skillnad när man flyttade några sajicor från det stora till det lilla karet. De blev rejält mycket bleckare. Men det var ioch för sig en rejäl färg skillnad på sanden

          Kommentar

          • cgr

            #6
            tackar

            Kommentar

            • mpimbwe
              Användare
              • december 2004
              • 170

              #7
              Dock inte alltid så tycker jag.. hade ett 840L med kalciolit sand eller vad det heter (ser ut som finhackad korallgrus) och mbunas. Har aldrig haft så fina färger som jag hade då på mina rödzebra och rosttrewavase mm. Det tog dock några dagar innan de kom igång, första dagarna var de rätt så bleka men sen så...
              /Andreas (Karlstad)

              Under uppbyggnad:
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=353092

              (1000L, 840L, 2*720L, 2*540L, 3*375L, 240L, 3*222L, 2*200L, 9*180L, 2*105L, 9*54L)

              Kommentar

              • specmats
                Användare
                • december 2004
                • 3060

                #8
                för mej är det tvärtom-fiskarna färgar ut mer med ljus inredning-ett bra exempel är på akv.leasing där dom har ljust bottenmaterial som jämförelse med akv.lagret som har mörkare materiel, i respektive butik går en stor grupp vf tropheus bärnsten-och gruppen på akv.leasing har klart bättre färger än gruppen på akv.lagret
                Tropheus Duboisi halembe, so
                Melanochromis Auratus, vf
                Synodontis Petricola, odlade

                Akvarie-setup (Salt)

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • september 2002
                  • 5394

                  #9
                  golden är en av dom få som man på rak arm kan säga blir bättre i lite mörkare sand pga deras magar lätt ser vita ut i vit sand.
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • specmats
                    Användare
                    • december 2004
                    • 3060

                    #10
                    till tropheus chimba rekommenderar aquarium malawi mycket ljust bottenmaterial även författaren peter schupke skriver det
                    Tropheus Duboisi halembe, so
                    Melanochromis Auratus, vf
                    Synodontis Petricola, odlade

                    Akvarie-setup (Salt)

                    Kommentar

                    • mpimbwe
                      Användare
                      • december 2004
                      • 170

                      #11
                      Håller jag med om, hade en chimbagrupp med samma grus som jag ovan nämnt.. var alltid kanonröda
                      /Andreas (Karlstad)

                      Under uppbyggnad:
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=353092

                      (1000L, 840L, 2*720L, 2*540L, 3*375L, 240L, 3*222L, 2*200L, 9*180L, 2*105L, 9*54L)

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Det beror helt pa art, men de flesta fiskar blir snyggast mot morkare botten och en del ogillar ljus botten. Det ar darfor det brukar sta att man alltid ska ha mork botten i nyborjarbocker. For X ar sedan sa gallde tumregeln Korallrevsfisk, Malawi och Tanganyika = ljus botten, Resten = mork botten. Den har generaliseringen ar sjalvklart sa grov att den ar fullstandigt oanvandbar.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • deathdealer
                          Användare
                          • augusti 2004
                          • 1639

                          #13
                          Mina reflektioner.............
                          Jag har funderat (och tidigare skrivit om detta), att i sjön, så upplevs botten mörk (klippor) MEN de fiskar som lever i de områden med sand på botten, verkar föredra ljusare sand...enligt min ringa mening. Har inte varit i sjön dvs Malawi, men drar slutsatser från de bilder jag sett och när jag själv dyker!!!

                          Jag skulle precis som Ola skriver, välja botten efter den biotop som fisken lever i ELLER göra det enkelt för mig och ta det som jag personligen tycker är snyggast...dvs mörk *asg*

                          Hoppas detta ger dig lite idéer!!!

                          Vänligen Deathdealer
                          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                          Kommentar

                          • specmats
                            Användare
                            • december 2004
                            • 3060

                            #14
                            på vissa bilder från både malawi och tanganyika är det ljus botten-kanske inte vitt men definitivt i ljusa nyanser
                            Tropheus Duboisi halembe, so
                            Melanochromis Auratus, vf
                            Synodontis Petricola, odlade

                            Akvarie-setup (Salt)

                            Kommentar

                            Arbetssätt...