Ytterfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cyroz

    Ytterfilter

    Hej,,,
    jag har lite problem med mitt ytterfilter , jag har precis köpt ett 540 l akvarium och fick denna till men får inte igång den,,, den fukar under nån sekund typ och den läcker lite smått,,,
    vet inte vad som är felet,,
    mvh: Andreas

    Andreas Olsson
  • salar
    Användare
    • juni 2002
    • 227

    #2
    Ett vanligt ytterfilter får aldrig gå torrt. Man måste få in vatten i det först innan man startar det.
    Finns det kranar på filtret så stänger du kranarna först.Sedan lossar du anslutningen till insuget, öppnar den kranen och suger tills det kommer vatten och stänger igen snabbt. Man brukar få vatten i mun, så ha en hink till hands.Nu har man fått en hävert effekt i insugs slangen, så då är det bara att ansluta slangen, öppna alla kranar och filtret fyller sig själv.När det slutat bubbla sätter man i elsladden och filtret ska börja pumpa vatten.Man kan stöta till filterbehållaren så försvinner en del luft som finns kvar.
    Finns det inga kranar på filtret blir det jobbigare.Då är det utblåsslangen som gäller.

    Att den läcker kan bero på torr eller dålig/sprucken o-ring som behöver bytas ut. Den skall fuktas med vatten eller helst gnidas in med lite vaselin.

    Hoppas det gav nån vägledning.Lycka till!


    SALAR
    SALAR

    Kommentar

    • cyroz

      #3
      okej ska testa det,,
      tack så mycket!

      Andreas Olsson

      Kommentar

      Arbetssätt...