Nybörjare vill ha hjälp! Sajica och cirkulation?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NY
    Användare
    • januari 2005
    • 27

    Nybörjare vill ha hjälp! Sajica och cirkulation?

    Hej,

    jag har ett 100 liters akvarium som jag köpt begagnat.

    Jag har precis köpt mina första fiskar, Sajica(små centralamerikaner). Och är nu oroad att vattnet är lite för strömt.

    Pumpen till innerfiltret pumpar 600l per timma, vad är normalt till ett 100l akvarium och till Sajica? Filtret är av märket Juwel.

    Jag har sökt på nätet angående hur Sajicorna vill ha det. Men, det står väldigt lite om cirkulation. Vill de ha strömt, lugnt eller spelar det ingen roll?

    Tror du att cirkulationen på 600l/h är okey? Eller skall jag köpa ett nytt filter?
  • anli
    Användare
    • mars 2003
    • 3740

    #2
    Jag tycker det låter bra, du kan ju experimentera med utblåsningsröret om det nu skulle vara "stormigt". Design av inredning har ju oxå betydelse. Kan inte tänka mig att Saijca skulle störas av lite cirkulation och bra syresättning. Men det märker du nog bästa själv.
    Anders L

    Kommentar

    • Johan W
      Användare
      • maj 2004
      • 266

      #3
      600 l/h är väl ganska bra (tumregeln brukar vara ca 3-5 gånger volymen av akvariet per timme - så du ligger i överkant). Om fiskarna har svårt att hålla balansen och får kämpa mot strömmen hela tiden kan du ju sätta ett strilrör på utblåset.

      Kommentar

      • Johan W
        Användare
        • maj 2004
        • 266

        #4
        Aha... anli hann först

        Kommentar

        • NY
          Användare
          • januari 2005
          • 27

          #5
          Okey,

          det här med strilrör måste jag prova. Det verkar som om att fiskarna inte gillar när det "stormar" i akvariet!

          Är det ngn som har haft Sajica och vet hur de vill ha det med cirkulationen? Lugnt eller strömt?

          P Tar gärna emot inredningstips...Jag har i dagsläget bara en rot och lite vallsineria..

          Kommentar

          • Jorsa
            Användare
            • december 2003
            • 199

            #6
            Sajicorna gillar grottor och skrymslen att gömma sig i.
            Så lite stenar som du bygger grottor av är helt klart att rekomendera.
            Om du har ett par så kommer de senare att leka i dessa grottor.
            Mina Sajicor gillar inte den delen av mitt akvarium som är mest strömt. Grottorna på den sidan bryr dom sig inte om alls.
            Bara ekonomin och boytan sätter gränser...

            Kommentar

            • NY
              Användare
              • januari 2005
              • 27

              #7
              Tack för svaret!

              Kommentar

              • NY
                Användare
                • januari 2005
                • 27

                #8
                Hej,

                nu har jag haft akvariumet igång en tid och fiskarna trivs bra! Jag tycker dock att det känns lite tomt och undrar om det är någon som kan ge ett förslag på ytterligare ett par ciklider som trivs tillsammans med mina Sajicor i ett 100 liters välskött akvarium?

                Tack för kommande tips?

                //Nybörjare
                P Jag vet att akvariumet inte är det största men det är förmodligen det mest välskötta..

                Kommentar

                • HDahlberg
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 92

                  #9
                  Hej!

                  Avråder från att sätta in några andra ciklider med Sajica, då dem vid lek och yngelvård är väldigt aggressiva. Om du vill ha något som passar och klarar sig bra med Sajicor sätt i några malar, andra fiskar får det tufft också. Min erfarenhet är Sajicor i 175 l.

                  Mvh

                  Hasse

                  Kommentar

                  • Lundensis
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 2262

                    #10
                    Förutom malar, kanske några tetror (som är stora nog att inte bli uppätna), men inga ciklider.

                    Kommentar

                    • NY
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 27

                      #11
                      Okey...Malar..

                      Men, finns det verkligen inte ngn liten Ciklid som jag kan "pressa" in i akvariumet. Eller är det verkligen kört??

                      Jag tycker det känns lite tomt med bara två fiskar i ett avkarium.

                      Kommentar

                      • Lundensis
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 2262

                        #12
                        Om du ska ha flera ciklider i ett 100-liters kan du på sin höjd ha dvärgciklider och snäcklekare och annat smått. Större går inte, de kommer att slå ihjäl varandra.

                        Kommentar

                        • Jorsa
                          Användare
                          • december 2003
                          • 199

                          #13
                          Jag har Sajicor ihop med Hantelcikider som är ca 20 cm stora och tom dom har det lite tufft när Sajicorna leker.
                          Mitt råd är ngr malar och ev ngn lite större tetra.
                          Bara ekonomin och boytan sätter gränser...

                          Kommentar

                          • anli
                            Användare
                            • mars 2003
                            • 3740

                            #14
                            citat:Ursprungligen skickat av NY

                            Okey...Malar..

                            Men, finns det verkligen inte ngn liten Ciklid som jag kan "pressa" in i akvariumet. Eller är det verkligen kört??

                            Jag tycker det känns lite tomt med bara två fiskar i ett avkarium.
                            Du måste inte ha ciklider som vi har sagt innan... kar med bara ciklider e trist
                            Anders L

                            Kommentar

                            • kungsholmen
                              Användare
                              • november 2004
                              • 37

                              #15
                              Sajica är coola fiskar som är lugna när de inte leker, men när de är på G så blir de lite väl tuffa. Jag tror att du får nöja dig med ett par Sajicaciklider och istället köpa in några dyra L-malar t ex L18/L164

                              Satsa sedan på ett stim med Tigerbarber så får du en fartfylld och färglad fiskkombination.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...