Diskus och hårdhet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eukaryota

    Diskus och hårdhet

    HEJSAN! Jag har en fråga angående hårdheten på vattnet när man har diskus.
    För det första har jag hört att vattnet ska vara mjukt när man innehar diskus (främst vid reproduktion).
    Jag har pratat med zooaffären, vad det är för sorts hårdhet man mäter. De berättade
    att det är KH (karbonathårdheten) dvs kalkhalten. Min fråga blir om det nu är så att det
    är kalkhalten som ska vara låg är det då kalciumjonen eller är det karbonatjonen som diskusen
    inte gillar (kalk innehåller ju både kalciumjoner och karbonatjoner).
    MVH Gustaf
  • Robert

    #2
    Hej! Det är en intressant fråga du ställer för även om man diskuterar kalkhalten så mäter just KH-värdet endast karbonathalten, medan GH (totalhårdheten) främst talar om halten magnesium och kalcium. Vad jag förstått av diskusar är att gärna båda värdena skall vara så låga som möjligt. Tänk dock på att om man sänker KH för lågt ner kan man få pH-fall då karbonathalten arbetar som buffer.

    Robert

    Kommentar

    • Johan1
      Användare
      • maj 2002
      • 390

      #3
      Hej

      Karbonathårdhet och pH hör ihop, du kan inte ha en hög karbonat hårdhet om du har lågt pH. Vid lek av diskus har man oftast ett
      pH runt 5.5 och då har man automatiskt låg dKH värden. Titta i
      en växt bok. Eller läs om torvfiltering.

      Den andra hårdheten hör inte ihop på samma sätt med pH, denna
      brukar man rikta in mot dGH 1.

      Det många inte vet om är att vid låga pH finns det visst buffert
      system det är bara det att de utgörs inte utav kolsyra systemet
      utan "torvbuffrar". Det kräver dock att man filterar över torv.

      Titta på internet och i olika böcker.





      Johan Nilsson
      https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

      Kommentar

      • salar
        Användare
        • juni 2002
        • 227

        #4
        Det här är någonting som jag funderar på själv! Jag har ett kranvatten på KH4, GH4 och PH7,5.Men både före och efter delvattenbyte på 1/4 ligger KH och GH på ca5.0.och PHca7,0 Vad har jag för grus egentligen. Inte vanligt engelskt! Men det viktigaste för fiskarnas välbefinnande är ändå ett stabilt PH.
        Skillnaden mellan PH7-7,5 är ändock ca. tio gånger mindre än skillnaden i Ph mellan 6,5-7,0.

        SALAR
        SALAR

        Kommentar

        • Johan1
          Användare
          • maj 2002
          • 390

          #5
          Karbonathårdheten är en buffert i vattnet. Den ingår i något man brukar att
          kalla för kolsyra-jämnvikten. Denna buffert är viktig för den fungerar i ett
          intervall mellan 5.5-8.3 i pH.

          Ett filter i ett akvarium påverkar karbonathårdheten med hjälpa av syre och
          bakterier. Och därför pH. I vissa fall både uppåt och nedåt om jag
          fattat rätt.Nitrifikaltion

          Fiskarna i akvariet de påverkar också kolsyre-jämnviketen genom att de skiter
          ut avfall och avger koldioxid i vattnet.

          Växter påverkar även de karbonat hårdhet. De tar upp nitirit och ammonium
          (olika processor under olika förhållanden). Det finns även växter som påverkar
          pH uppåt genom sitt sätt att spjälka ur koldioxid ur vatten. (Valisneria).

          Om man tillför exempelvis fosforsyra (pH-) så påverkar man en del i detta
          system. Dock beronde på vad man har för filter, växter och karbonathårdhet
          att sjunka eller stiga.

          Filterar man över torv den att binda karbonathårdhet och vanlig hårdhet.
          Efter som du minskar karbonathårdheten sjunker pH. Kurvan är dock inte
          linjär utan först går det trögt i pH sjunking sedan rasar allt.

          Humusämnen i sig själv är även det ett buffert system. Dock mycket svagare
          än kolsyra-jämnvikten.

          Jag fattar själv inte alla processer och special fall. Utan man går på en
          känsla man fått genom åren, generellt är att man skall skita i vattenkemi
          om man inte har extremt vattenvärden med pH på 8.5 och karbonathårdheter
          som är jätte höga > 10 högre.

          Min rekomendation är att man börjar på vanligt sätt och ser till att man
          får tanken att fungera. Leker fisken sedan kan man om man vill leka svårare
          fiskar eller få bättre resultat börja läsa men massa fråga någon kunnig på
          området.

          Växtböcker förklarar oftast kolsyra-jämnvikten bättre än vanliga böcker
          och kemiböcker (Aquatic Chemistry - Stumm, Werner). Killisällskapet har
          även de en lite bättre bok om kemi...


          Johan Nilsson
          https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

          Kommentar

          Arbetssätt...