Bidrag nr. 17 - Hur går man tillväga, filtersystem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr.Fish
    Användare
    • maj 2004
    • 1403

    #16
    citat:Ursprungligen skickat av mpimbwe

    Såja nu kom det igång lite, anledningen som många av er är inne på är ju såklart att jag vill få i en kammare utan att tömma karet. Har en lokal med ca 20 kar där ca hälften har traditionell kammare vilket fungerar utmärkt. Men är inte så sugen på att göra sådana i mina fina 540 och 720 kar. Visst är det lätt att ta bort, men det lämnar alltid några märken efter sig. Sen är det ju inte allt för kul och slita ur all fisk osv i ett uppstartat kar. Därför är jag väldigt intresserad av konstruktionen och hur man går tillväga, material osv.
    Är det dock du som är "uppfinnare" till bilden som
    denna tråd syftar till ? -Mr.Fish

    Kommentar

    • Ota
      Användare
      • april 2002
      • 11

      #17
      Fick ett tips av Magnus att det har blivit mycket aktivitet runt en av mina uppfinningar.
      Filterkammaren är gjord av bockad PVC-plast med påsvetsad bottenskiva. Detta gör att man lätt kan flytta hela filterkammaren mellan olika kar (dock lika höga) eller från hörna till hörna. Fiskarna får också ett naturligt gömställe bakom filterkammaren.

      För mer info skriv ett mail till: otav@novozymes.com
      OV

      Kommentar

      • mpimbwe
        Användare
        • december 2004
        • 170

        #18
        Tack Ota..
        Ska klura lite på hur jag ska göra, men troligtvis dyker det upp ett mail med lite frågor och funderingar i din inpost framöver =)
        /Andreas (Karlstad)

        Under uppbyggnad:
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=353092

        (1000L, 840L, 2*720L, 2*540L, 3*375L, 240L, 3*222L, 2*200L, 9*180L, 2*105L, 9*54L)

        Kommentar

        • roccster
          Användare
          • augusti 2004
          • 583

          #19
          Men Mr.Fish... Vad yrar du om nu?

          Det handlade inte om att någon skulle kommit på något nytt. Tråden handlade om att jag och fler med mig ville veta vem som hade gjort filterkammaren i plast så att vi kunde få tag i personen och få denna att tipsa oss om hur man gör. Det hade inte på något sätt att göra med vem som uppfann vad.

          Att bidraget kom med i tävlingen var ju just för att man får en filterkammare UTAN att silikona fast en glasruta och det är en vidareutveckling helt klart, och en bra sådan.

          citat:
          att tvista om ett enskilt projekt ,som i detta fall blivit
          unikt säger jag nej ! -Vi delar med oss! ,det är det som håller oss samman!! -Mr.Fish-
          Och vem är det som tvistar?
          MVH

          / Richard
          http://www.ornemark.com

          Kommentar

          • nelson
            Användare
            • november 2002
            • 70

            #20
            Hejsan!

            Jag undrar om det är någon som vet var man kan köpa bockbar PVC? Sådan pvc som Ota använder till sina filtermoduler eller liknande.

            tacksam för svar
            Jag kan motstå allt utom frestelser
            "Oscar Wilde"

            Kommentar

            • shcolsson
              NCS Medlem
              • januari 2005
              • 256

              #21
              Även sådana här bra konstruktioner går att förbättra!

              Den hade blivit oberoende av höjden på akvariet om det hade funnits lock på den. Sladdarna kan man dra ut genom filtret längst upp mot hörnet av locket. Svänger man dem bakom behållaren ser du inte sladden om du inte söker efter den.
              Experience is something you get right after you need it.

              Kommentar

              • Johan
                Användare
                • augusti 2002
                • 3029

                #22
                har nu fått tag i ett sånt "ota" filter , ska koppla in det ikväll ska bli intresant o se hur det blir. vad tror ni vore lagom pump i ett sådant när det går i ett 720,

                Kommentar

                • mpimbwe
                  Användare
                  • december 2004
                  • 170

                  #23
                  Skulle dragit i den största jag hade 2000L+, men visst, desto större pump desto mer genomflöde = snabbare skitigt. Men det för man ju väga öite som man känner för de. Beställde du det av Ota, eller byggde du det själv? Lägg gärna upp bilder på det färdiga resultatet.
                  /Andreas (Karlstad)

                  Under uppbyggnad:
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=353092

                  (1000L, 840L, 2*720L, 2*540L, 3*375L, 240L, 3*222L, 2*200L, 9*180L, 2*105L, 9*54L)

                  Kommentar

                  • Johan
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3029

                    #24
                    jag ska ta lite foton så får ni ser hur det ser ut, hoppas kunna fixa allt idag. men saker har en tendes till att inte alltid bli som man vill.

                    Kommentar

                    • imported_n/a
                      Användare
                      • oktober 2002
                      • 405

                      #25
                      Alla filter är väl mobila? Har svårt att förstå det "briljanta" i denna lösning.

                      Kommentar

                      • Johan
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3029

                        #26
                        det är många som ha sama lösning men som gör dem i glas o limmar fast dem i karen .då är de rätt omobila. det genila tycker jag främst är att det är väldigt mycket filteryta som vattnet måste passera genom. och att jag kan själv vinkla utlblåset hur jag vill samt anpassa pump hur jag vill.

                        Kommentar

                        • Johan
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3029

                          #27
                          nu är det i, vet inte om man ska bedömma dess funktion än. bytte vatten isamband med när jag stoppade i det. har tagit foton.väntar bara på verifiation. det är större än vad jag trodde det skulle vara. än så länge har jag bara en 1100l/h pump i får se om det räcker eller om man ska feta ner en starkare

                          Kommentar

                          • shcolsson
                            NCS Medlem
                            • januari 2005
                            • 256

                            #28
                            Tipset är att köpa ett fyrkantigt PVC-rör, finns i 5 meters längder.
                            Kapa ur så att ni får ett 90 graders hörn. Klipp upp det resterande materialet till botten, innervägg (hållare för filtermattan) och ev. tak. Limma ihop det med speciallim för PVC, det smälter ihop delarna så att det liknar en svets. Det är så man "svetsar" PVC. PVC är en av de absolut billigaste plasterna som finns och limmet kostar inte många tior. Det används bl.a. för avlopp.
                            Köper ni en 5-meters längd lär det räcka till en 7-10 akvarium såvida ni inte har gigantiska "burkar".
                            Experience is something you get right after you need it.

                            Kommentar

                            • Johan
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3029

                              #29




                              så ser det ut hos mig nu.

                              Kommentar

                              • Fredrik H.
                                Användare
                                • april 2002
                                • 1884

                                #30
                                Det som ska vara mobilt är väl filtret inte facket? Jag flyttar mina svampar mellan karen hela tiden och utblåset kan man ju vinkla hur man vill oavsett.

                                Hur som helst så vet jag att det är ett bra filter som Ota har gjort men det är ju ingen skillnad på det och ett filterfack.
                                Fredrik H.
                                Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                                www.cichlidgallery.org
                                www.tropheini.com

                                Kommentar

                                Arbetssätt...