Salta fiskar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Clabbe
    Användare
    • januari 2005
    • 48

    Salta fiskar!

    Jag har ett gäng Diskusar som måste saltas.

    I karet har jag 4 15cm fiskar, 2 8cm och 6 4-5 cm.

    Är det någon fara att salta på fiskar som är så små (4-5cm)?

    Har även 2st Praktbotier och 2 ansistrus.

    Tacksam för snabba svar!

    MVH

    Clabbe - Örebro
  • jsl
    Användare
    • oktober 2004
    • 31

    #2
    Varför behöver du salta?
    http://umea.akvarieforening.se/

    Kommentar

    • Clabbe
      Användare
      • januari 2005
      • 48

      #3
      Tror att dom fått en släng av någon hudparasit efter som att dom står vid kortsidan av akvariet, är svarta och kliar sig mot både blad och gruset (främst dom stora).

      Clabbe

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • juli 2004
        • 428

        #4
        Prova 1dl per 100liter vanligt salt utan jod, gör ett vatten byte som vanligt och tillsätt saltet borde inte vara några problem.
        /Lasse

        Kommentar

        • Johan1
          Användare
          • maj 2002
          • 390

          #5
          Jag skulle även byta 50% vatten varje dag under 14 dagar. Tillsätt lika mycket salt som du byter vatten.
          https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • juli 2003
            • 1827

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av Johan1

            Jag skulle även byta 50% vatten varje dag under 14 dagar. Tillsätt lika mycket salt som du byter vatten.
            Jag hoppas att du skrev fel nu. Diskusarna skulle dö redan första dagen.
            MVH
            Magnus

            Kommentar

            • MagnusL
              Användare
              • januari 2004
              • 326

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av tropfrog

              citat:Ursprungligen skickat av Johan1

              Jag skulle även byta 50% vatten varje dag under 14 dagar. Tillsätt lika mycket salt som du byter vatten.
              Jag hoppas att du skrev fel nu. Diskusarna skulle dö redan första dagen.
              MVH
              Magnus
              Med lite god vilja fattar man vad han menar, och av de skulle dom inte dö.

              Alltså: ersätt det salt som försvinner vi vattenbyte.
              Magnus Lovgren

              Kommentar

              • tropfrog
                Användare
                • juli 2003
                • 1827

                #8
                Ahaa, sorry.
                MVH
                Magnus

                Kommentar

                • imported_n/a
                  Användare
                  • juli 2004
                  • 428

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av tropfrog

                  citat:Ursprungligen skickat av Johan1

                  Jag skulle även byta 50% vatten varje dag under 14 dagar. Tillsätt lika mycket salt som du byter vatten.
                  Jag hoppas att du skrev fel nu. Diskusarna skulle dö redan första dagen.
                  MVH
                  Magnus
                  Är du säker på det?

                  Kommentar

                  • Clabbe
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 48

                    #10
                    upptäckte att jag hade 0,2 no2 (hittade ett bättre nitrittest än det jag använt tidigere). Har nu gjort ett ordentligt vattenbyte och gjort rent noggrannt. Ska se om dom slutat klia sig. Om dom inte har gjort det imorgon får det bli en storsaltning.
                    Lite synd efter som jag tror att mina ansistrus har lekt.... men sånt är livet.

                    Kommentar

                    • Mr.Fish
                      Användare
                      • maj 2004
                      • 1403

                      #11
                      Det här med salt-behandling är ett rätt så utnött ämne vid det här laget. Alla har sina egna teorier och teser, andra mer vetenskapliga belägg för användandet. Ett vetenskapligt riktigt belägg är att "cell
                      andningen i huden ökar. Fisken blir helt enkelt mer mottaglig för
                      medicinering vid höjd salthalt. -Men varför saltbehandla en "stackars" discus när det är så enkelt att bota hudparasiter med protocin?(eller steracin) -Mr.Fish-

                      Kommentar

                      • Alexander Ylipää
                        Användare
                        • oktober 2003
                        • 3615

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av Mr.Fish

                        andningen i huden ökar. Fisken blir helt enkelt mer mottaglig för medicinering vid höjd salthalt. -Men varför saltbehandla en "stackars" discus när det är så enkelt att bota hudparasiter med protocin?(eller steracin) -Mr.Fish-
                        ???????????????
                        Vad menar du med att fisken blir mer mottaglig för medecinering vid höjd salthalt, Mr.Fish?

                        Salt är [u]mycket</u> billigare att dosera tex. ett 720, än att medecinera med protozin, och oftast hjälper saltet mycket bra, bara man byter vatten flitigt emellanåt.

                        Mvh Alex

                        Kommentar

                        • Johan1
                          Användare
                          • maj 2002
                          • 390

                          #13
                          Salt fungerar bra till att minska terrorn på vissa fiskar om de har gäl eller hubparasiter. Tyvärr utlöses oftast sjukdomar av stress. Så att medicinera utan att alltmänt förbättra tillståndet i tanken är ganska meningslöst. Det är därför jag nästan alltid samtidigt som jag medicinerar inte matar och byter mycket vatten. Och tillsätter lika mycket medicin motsvarande den mängd vatten jag byter. Jag brukar även ringa en vetrinär och snacka först för flera parasiter är sådan att man måste medicinera i flera omgångar under rätt temperatur för att de inte skall återkomma. Efter en medicinering så kopplar jag på mitt uvfilter under en tid till fisken äter riktigt bra igen.
                          https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

                          Kommentar

                          • Mr.Fish
                            Användare
                            • maj 2004
                            • 1403

                            #14
                            citat:Ursprungligen skickat av Alexander Ylipää
                            Vad menar du med att fisken blir mer mottaglig för medecinering vid höjd salthalt, Mr.Fish?
                            [/quote]
                            Om man medicinerar i akv. vattnet, så rekommenderar de lärde(inte jag)
                            att man även saltar, just för att fiskarna tar upp medicinen bättre då. När det gäller hudparasiter så stimulerar saltet slembildningen,
                            och gör därigenom livet surare för parasiten.

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #15
                              Inte att forglomma: Manga hudparasiter punkterar fisken och salt i vattnet gor att fisken klarar vattenbalansen battre (en sotvattensfisk ar saltare an vattnet).

                              Att anvanda salt som medecin ar pa ingen satt kontroversiellt. Las http://edis.ifas.ufl.edu/BODY_VM007 Samtidigt sa tycker jag att man ska ta till sig vad Mr.Fish skriver: Ett akvarium ar litet sa varfor inte kora pa medecin direkt? Det ar annorlunda med en fiskodling, sarskilt om vatten rinner in i ena anden och ut genom andra. Da kan man fa pytsa i salt kontinuerligt. Med medecin ar det sakert forbjudet och helt oekonomiskt.

                              Att anvanda det jamt och standigt gar diskutera. Min personliga uppfattning ar att det ar bra med salt om man misskoter sitt akvarium, men troligtvis onodigt annars. Jag har som ni nog vet skrivit en text som ligger pa http://www.ciklid.se/faq_artikel_visa.asp?NR=668
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...