Stor Sydamerikansk ciklid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke_720
    Användare
    • november 2003
    • 368

    Stor Sydamerikansk ciklid?

    Jag tänkte kontrollera med er alla kunniga akvarister om ni hade något förslag på en ganska stor sydamerikansk ciklid som man kan ha i hop med lite mindre fiskar (Dvärgciklider , 10 cm tetror) utan att den gör rent hus?
    Akvarietslängd är 2m.

  • Tobias
    Användare
    • juni 2004
    • 95

    #2
    Uaru amphiacanthoides blir upp till 30 cm. Kankse kan ta någon tetra ibland men väldigt sällan. Jag har mina tillsammans med Apistos och har haft det i över ett år helt utan problem.
    De kan ställa till det lite med en del växter men gräver gropar bara när det är lek på gång.
    Uarus gör sig bäst i grupp.
    På väg tillbaka in i hobbyn.

    Kommentar

    • Johan
      Användare
      • augusti 2002
      • 3029

      #3
      jordätare är ju trevliga. blir lagom stora, o det simmar rätt mycket i stim, iaf de jag har.

      Kommentar

      • olof
        Användare
        • april 2002
        • 1823

        #4
        Hej!

        Det finns massor att välja på. hittils ej nämnt är:

        chokladciklider
        flaggciklider
        hantelciklider

        Alla de är ju rätt stora, sen kan ju oxå tex aequidens och cichlasoma arter gärna bli 20cm+ och kan passa med mindre fiskar.

        Vad gillar du?

        Mvh

        olof

        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

        Kommentar

        • Micke_720
          Användare
          • november 2003
          • 368

          #5
          Chokladciklid och Hantelciklider är inte dessa lite hungriga av sig när dessa kommer upp i storlek?
          Annars söker jag en färg-grann rackare som går ihop med mkt växter, tetror, (ev scalarer), Dvärgciklider.
          Uraru har jag haft (dock länge sedan) vill minnas att de städade rent på växterna...

          Kommentar

          • davide
            Användare
            • december 2003
            • 335

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av Micke_720


            Annars söker jag en färg-grann rackare som går ihop med mkt växter, tetror, (ev scalarer), Dvärgciklider.
            Med tanke på att du nyss sa att de ska vara rätt stora så låter det här som om du beskriver diskus. Kan det vara nått?

            Sen angående förslaget om aequidens så funkade det inte för mig med apistos. Jag hade blåciklider och de åt upp alla mina Apistogramma honor. [V]
            MVH David
            www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

            Kommentar

            • anli
              Användare
              • mars 2003
              • 3740

              #7
              Mitt chokladpar är 2,5 år och drygt 20 cm (tillväxt avstannad), de går med sorgmantetetror utan problem. Otocinclus och blodtetror försvann dock förr, chokladisarna var då mindre men kvickare!

              Tror det kan funka bra, åtminstånde om de är odlade (lätt inavlade ofta). VF kanske är tuffare....
              Anders L

              Kommentar

              • olof
                Användare
                • april 2002
                • 1823

                #8
                Hej!

                Jag har ingen erfarenhet av chokladciklid men då det gäller hantelciklid tror jag inte att de skulle äta dvärgciklider.

                Min jättestora Aequidens Metae hanne åt ibland fjärilsciklider men rovgirigheten varierar nog mycket mellan arter och individer.

                Mvh

                olof
                http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Nar det t ex galler Ae patricki sa ater den ju lika mycket fisk som en Crenicichla... Blaciklider ater ocksa en massa fisk. Jag tror att det blir svart att hitta en stor (runt 20) sydamerikan som inte riskerar att ata upp Apistohonor (fast det finns undantag forstas). Varfor skulle de lata bli om tillfallet gavs? Sedan ar risken mer eller mindre stor. Gissningsvis ser en lista ut ungefar sa har: Diskus, Scalare, Uaru, Flagg, Choklad, Hantel. Sedan finns det forstas fisk som Chaetobranchopsis som nog inte ater Apistohonor, men dessa vet jag absolut ingenting om.

                  Geophagiinerna far behandlas for sig. Satanoperca juripari tar inte ens levande guppyyngel har jag last, sa Satanoperca ar kanske vad du+soker. En bekant till mig har 25 cm altifronstyp tillsammans med Gambusia. Tuppkam har jag haft med sorgmanteltetra. En gissning ar ett brasiliensis kakar Apistos.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Henreb
                    Användare
                    • november 2004
                    • 56

                    #10
                    Brasiliensis dödar i allafall Apistos under leken. Har ett par som tagit kol på en kakaduhane och en hona. Har en hona kvar som tillbringar sin mesta tid under en stor rot.

                    Hon går däremot bra ihop med de Choklader jag har. De är i och för sig bara ca. 10 cm.
                    540L Sydamerika

                    Kommentar

                    • Morellen
                      Användare
                      • december 2003
                      • 84

                      #11
                      Mina flaggciklider som jag hade förut åt glatt upp fantomtetror på löpande band tills jag räddade de sorgliga resterna av stimmet. Hade räknat med att tetrorna var så stora att de inte skulle gå åt men flaggcikliderna räknade ut att det gick att dela dem så hade man fått extramat-

                      Kommentar

                      • Tommy K
                        Användare
                        • maj 2002
                        • 309

                        #12
                        Uaru/diskus är nog de enda som fungerar. Jag har provat alla de andra omnämnda. Mina Uaru är nästan 30 cm stora nu och går med columbiatetror, vinkeltetror och bilbukfiskar. T o m ett gäng små kardinalfiskar finns i karet utan problem. Kardinaltetror hade jag tidigare, men de blev "godis" till de stora scalarer jag hade då.
                        Ska du ha mycket växter så återstår nog bara diskus, Uarun tar det mesta i växtväh, dock har ett stort buskage med Anubias fått vara ifred. Det klarat sig i 3 år utan att decimerats, det tog dock ett tag innan de fattade att Anubias inte var gott, så det gäller att proppa ner många från början.

                        Kommentar

                        • Leopoldi
                          Användare
                          • februari 2004
                          • 1082

                          #13
                          Uaru KAN vara rätt elaka om dom får för sig att leka.....jag röstar diskus eller möjligtvis skalare.

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            citat:Jag har provat alla de andra omnämnda
                            Sa Chaetobrachopsis ar svar pa smaciklider . Satanoperca maste val anda ga?
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Leopoldi
                              Användare
                              • februari 2004
                              • 1082

                              #15
                              Tja det beror väl lite på storleken på dvärgarna.
                              Är det dvärgarna eller tetrorna som är 10 cm????

                              Kommentar

                              Arbetssätt...