Rom som möglar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Helge
    Användare
    • januari 2005
    • 22

    Rom som möglar

    Hej på er,

    Jag har fyra stycken zebraciklider i ett 275 liters kar. Det är närmare bestämt två zebra och två elfenben, en hanne och tre honor.
    Dem har ständigt lekt och haft yngel gång på gång. Man ser ett moln av dem små men efter ett par dagar är dem borta. Max en vecka senare är ett nytt moln på gång. För ett par månader sedan tänkte jag att jag skulle försöka separera ett antal småyngel till ett annat 60 liters akvarium jag införskaffat. Nu har dem lagt rom 6 gånger, och alla sex har möglat bort. Jag försöker begripa vad som hänt, och vad jag kan minnas är det ända jag gjort är att stoppa i ett par ancistrus malar som åt rent på alger som hade frodats en del innan.

    Vad jag nu funderar på är att det kanske är för varmt i karet. Jag har sådär en 28 grader. Kan tempraturen få rommen att mögla?
    Kan hannen ha blivit för gammal så "grejen" inte funkar längre? Han är snart tre år gammal.
    Eftersom det är tre honor han leker med, blir det för täta lekar? För dålig kvalite på mjölken när han leker så ofta?
    Jag har börjat byta vatten oftare också senaste tiden, men trodde detta skulle göra saken bättre och inte sämre.

    I samma kar går ett par röda (juvel)ciklider som haft lekdräckt nu i säkert 5 veckor men dem kommer inte till skott. Har säkert inte alls göra men iaf.

    Massa frågor som vore kul att höra vad ni har för tankar kring detta.
    Jag fattar inget alls.

    Vore tacksam för alla ideer....

    Mvh Olof Helge
  • Lundensis
    Användare
    • mars 2004
    • 2262

    #2
    Antagligen möglar rommen pga. att den inte blir befruktad. Det kan antingen bero på att hanen inte vill eller kan. Prova att flytta över hanen i ett annat kar några veckor eller en månad, så han får vila upp sig. Eftersom du har tre honor får de chans att återhämta sig efter leken, men det får ju inte hanen. Du kan också göra dig av med två honor.

    Kommentar

    Arbetssätt...