Sajica + Eldbuk = Trubbel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kungsholmen
    Användare
    • november 2004
    • 37

    Sajica + Eldbuk = Trubbel?

    Hallå,

    nu har jag införskaffat mig ytterligare ett kar.(Bekantskapskretsen börjar tycka att jag har freakat ut, nu när jag köpte mitt 5,:e på 240l)

    Nu är tanken att jag skall ha lite små centralare för att jag längtar tbax till de fiskarna som jag började med..

    Eldbuken är given, en klassiker likt toast skagen, sedan funderade jag på att släppa ned ett par Sajica(vilka jag har i ett annat kar).

    Allt gott så långt tänkte jag, innan jag öppnade Ciklidboken och läser att Eldbuk och Sajica, är icke en förenlig kombination. Ingen motivering utan endast ett konstaterande!

    Finns det ngn kunning här som kan delge mig varför det inte skulle vara en lyckad kombination?


    PS Det finns en anledning till att saker blir en klassiker och det stavas K V A L I T E T, m a o köp ett par Eldbuk och hänförs av skönhet, aktivitet och beteende.
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #2
    Testa! Du kanske kan få det att fungera.
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • Micke_A
      NCS Medlem
      • januari 2003
      • 638

      #3
      Hej

      Japp, testa och se. Har också läst det i Ciklidboken har jag för mig, men i ett tillräckligt stort akvarium funkar det nog. Eldbukar skäller värre än de bits, och sajican är inte heller överdrivet aggressiv, så det kan nog funka. Se´n har vi ju i och för sig korsningsrisken, men har man ett par av varje, så håller de sig nog till sin egen art.

      MVH Micke
      MVH Micke

      "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

      Kommentar

      • Lundensis
        Användare
        • mars 2004
        • 2262

        #4
        kungsholmen: konflikter får man alltid när man har CA-ciklider oavsett kombination och just kombinationen eldbuk + sajica är nog inget större problem, men i ett 240-l kar kan det bli lite trångt. Jag tycker dock att du ska prova, men konflikterna kommer du inte undan.

        Kommentar

        • kungsholmen
          Användare
          • november 2004
          • 37

          #5
          Okey,

          det verkar inte vara ngn som kan motivera det råd som står i Ciklidboken?

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Beror mycket på inredningen så kan det nog funka bra.

            Hade två sebraciklid par och ett 'röd juvel ciklid' par i ett 222liters utan större problem. Halva karet fyllt till ytan med lava sten och andra fylld med rötter.

            De fiskar du vill ha är ju av liknande typ så kan funka.

            Kommentar

            • Lundensis
              Användare
              • mars 2004
              • 2262

              #7
              citat:Halva karet fyllt till ytan med lava sten och andra fylld med rötter.
              Då fick du vara försiktig när du bytte vatten, så att du inte tömde karet med en spann .

              Kommentar

              • Jorsa
                Användare
                • december 2003
                • 199

                #8
                Jag har Sajica ihop med Hantelciklider i ett 300l och det fungerar bra.
                Lite bråkigt när Sajica har rom/yngel, men det blir det oavsett vilken CA-ciklid du väljer.
                Om du köper Eldbuk som är lite större än Sajicorna ska det nog gå bra.
                Bara ekonomin och boytan sätter gränser...

                Kommentar

                • kungsholmen
                  Användare
                  • november 2004
                  • 37

                  #9
                  Tack för svaren! Finns det fler personer som kan bidra med erfarenheter?

                  Kommentar

                  • kungsholmen
                    Användare
                    • november 2004
                    • 37

                    #10
                    Hmm,

                    konstigt att det inte finns fler med erfarenhet av två så vanliga fiskar. Är det så att ingen vågat testa på grund av att det står i Ciklidboken/bibeln att det inte går?

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • september 2002
                      • 5394

                      #11
                      Om du sätter upp 10likadana burkar med ett par av varje art i varje burk plus någon utfyllnadsfisk så kommer det funka olika bra i dessa burkar...
                      Det är nog inte så lätt o svara på sånna här frågor. Personligen har jag testad många olika kombinationer av div ciklider förr och gått tvärt i mot vissa böcker o fått det att fungera medans i vissa fall när man följt råden i böckerna så har det inte fungerat... på den vägen är det.
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • henrikrock
                        Användare
                        • november 2003
                        • 97

                        #12
                        Jag har haft Sajica och Eldbuk tilsammans i ett 540 liters utan problem. Tror att det funkar bra i ett 240 liters också. Bara testa! Skriv gärna in och berätta hur det går!

                        Henrik

                        Kommentar

                        • kungsholmen
                          Användare
                          • november 2004
                          • 37

                          #13
                          Hmm,

                          jag år såå nyfiken på varför det står i ciklidboken att det inte går att ha dessa två fiskar tillsammans?

                          Är det ingen som kan tänkas ha ngn idé om varför det inte är lämpligt??

                          Kommentar

                          • anli
                            Användare
                            • mars 2003
                            • 3740

                            #14
                            Elda upp boken
                            Anders L

                            Kommentar

                            • kungsholmen
                              Användare
                              • november 2004
                              • 37

                              #15
                              Okey, jag trodde att den var en trovärdig kunskapskälla...Men, ack! För att citera DiLeva "Vem skall man tro på, tro på när.."

                              Kjell Fohrman jag vill ha tbax mina pengar!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...