Förvara Salvini?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • e-bear
    Användare
    • maj 2004
    • 58

    Förvara Salvini?

    Hej!
    Äntligen har man blivit "central ägare" dock är gänget rätt så små ännu!
    Köpte tre grupper på vardera 6 fiskar: Trimac, Texas,Salvini En fjärde grupp planeras... får så lite hur det går med dom här tuffingarna!? men fler par ska väll bara va en fördel sålänge dom huseras i tillräckligt stort kar. Meningen är att ha fyra par alltså!+lite spännande malar som pallar trycket (kom gärna med förslag) och någon annan fisk som kan få bort agro trycket lite.

    Men till frågan just nu!
    Salvini firrarna är i minsta laget och jag är lite orolig för dom då de nu har rätt så söndriga fenor..samt en död!
    Så vad är det bästa att göra? bygga mer grottor (ganska så tomt nu) eller kan det va bra att släppa ner dom i stora malawi karet (med relativt fredliga malawis) salvini fiskarnar är 3-5 cm

    Mvh E-bear
  • anli
    Användare
    • mars 2003
    • 3740

    #2
    Släng ned en massa bråte så de kan komma undan, "rena" kar är inte så lämpligt. Funkar inte det så låt de gå i malawikaret och växa till sig. Tyvärr kanske de andra centralarna växer fortare
    En fjärde grupp? Hur stort är karet igentligen?
    Anders L

    Kommentar

    • e-bear
      Användare
      • maj 2004
      • 58

      #3
      Jag letar fortfarande efter ett stort kar (så stort som möjligt) från 840+ som ska bli deras permanent boende! Vet att det kanske inte är stort till fyra grupper men jag har fått för mig att det blir lungnare med fler par?

      Och tack för hjälpen! är orolig över att en till har strykigt med nu!
      Dåligt av leverantören att sända sånt smått! har för mig att jag beställde 5-8cm eller nått i den stilen på fisklistan

      Kommentar

      • Lundensis
        Användare
        • mars 2004
        • 2262

        #4
        citat:Jag letar fortfarande efter ett stort kar (så stort som möjligt) från 840+ som ska bli deras permanent boende! Vet att det kanske inte är stort till fyra grupper men jag har fått för mig att det blir lungnare med fler par?
        840 liter är ett ganska stort kar, men till fyra par är jag tveksam. Om det går, så gäller det att paren är jämnstarka och ungefär lika stabila. Oturen kan vara framme då en hane får spel på sin hona (t.ex. efter en lek) och kör bort henne. Risken är då att de andra gör hackelse av henne. Dock är chansen större att du klarar det om fiskarna får växa upp tillsammans. De får då god tid på sig att finna sin plats i akvariet.

        citatåligt av leverantören att sända sånt smått! har för mig att jag beställde 5-8cm eller nått i den stilen på fisklistan
        Jag tycker också att många ciklider är för små och för dyra när de säljs, men det är ingen som tvingar en att köpa.

        Kommentar

        • e-bear
          Användare
          • maj 2004
          • 58

          #5
          Tack!
          Tvingar en o köpa..nej inte direkt men om man t ex köper tre grupper för att dom ska växa upp tillsammans så är det ju lite surt att en av grupperna är mindre.. speciellt när man beställt efter fisklista där "ca cm" är angivna..man kan ju alltid skicka tillbaka osv men man blir ju så glad när man får dom små liven och hoppas på det bästa!

          Mvh

          Kommentar

          • Alexander Ylipää
            Användare
            • oktober 2003
            • 3615

            #6
            Jag ska starta om några veckor ett Centralamerikanskt kar. Men där ska "endast" simma trimacs och nicaragua ciklider. Jag ska ha cikliderna i 5-7 cm klassen och 6-8 av varje sort. Jag kommer sen vartefter de växer sortera bort eftersläntare.
            Mvh Alex

            Kommentar

            • Lundensis
              Användare
              • mars 2004
              • 2262

              #7
              e-bear: Jag uppfattade det som att du hade beställt av din lokala akvarieaffär , då ser man ju hur stora de är när de går i affären eller hur har du beställt dem? Håller med om att det är dålig stil när leverantören inte håller vad de lovar.

              citat:Jag ska starta om några veckor ett Centralamerikanskt kar. Men där ska "endast" simma trimacs och nicaragua ciklider. Jag ska ha cikliderna i 5-7 cm klassen och 6-8 av varje sort. Jag kommer sen vartefter de växer sortera bort eftersläntare.
              Låter bra.

              Kommentar

              • anli
                Användare
                • mars 2003
                • 3740

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Alexander Ylipää

                Jag ska starta om några veckor ett Centralamerikanskt kar. Men där ska "endast" simma trimacs och nicaragua ciklider. Jag ska ha cikliderna i 5-7 cm klassen och 6-8 av varje sort. Jag kommer sen vartefter de växer sortera bort eftersläntare.
                Nu blev jag avundsjuk!
                Skulle också vilja sätta igång ett nytt kar med diverse småttingar[:p]
                Anders L

                Kommentar

                • cikliderna
                  Användare
                  • november 2004
                  • 164

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av Alexander Ylipää

                  Jag ska starta om några veckor ett Centralamerikanskt kar. Men där ska "endast" simma trimacs och nicaragua ciklider. Jag ska ha cikliderna i 5-7 cm klassen och 6-8 av varje sort. Jag kommer sen vartefter de växer sortera bort eftersläntare.
                  ska bli kul å följa dom växa,låt kameran gå varm


                  Berra

                  Kommentar

                  • jinnarparen
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 2670

                    #10
                    citat:ska bli kul å följa dom växa,låt kameran gå varm
                    Jag blev lite inspirerad och gick och knäppte några bilder.


                    Nandopsis Tetracanthus


                    Festae (VF enligt handlaren)


                    Trimac


                    Theraps Lentiginosus

                    Gemensamt för alla fiskarna är att de är runt 10 cm, små vid inköp samt kostade en del.
                    Har haft dem några månader nu.
                    Åter till CA

                    Det är där jag hör hemma

                    Kommentar

                    • anli
                      Användare
                      • mars 2003
                      • 3740

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen

                      citat:ska bli kul å följa dom växa,låt kameran gå varm
                      Jag blev lite inspirerad och gick och knäppte några bilder.


                      Nandopsis Tetracanthus


                      Festae (VF enligt handlaren)


                      Trimac


                      Theraps Lentiginosus

                      Gemensamt för alla fiskarna är att de är runt 10 cm, små vid inköp samt kostade en del.
                      Har haft dem några månader nu.
                      Ännu mer sugen
                      Å så många trimacs det har poppat upp den senaste tiden på ciklid.se! Mycket kul att se. Det våras allmänt för CA-ciklider tror jag...
                      Tetracanthusarna var väldigt läckra dessutom!
                      Anders L

                      Kommentar

                      • e-bear
                        Användare
                        • maj 2004
                        • 58

                        #12
                        Jo Anli: det är väll en del som gjort en del reklam här på foumet..

                        Lundensis: Nej jag beställde dom direkt från Simontorp.
                        Och sen tycker ni det var fel av mig att ta tre st så pass tuffa ciklider/krävande? meningen är ju att mina också ska sorteras bort för bästa funktion.. Just nu är det en Texas hane som bestämmer i karet men när det vankas mat så är det Trimacsen som bestämmer..

                        Ps Även jag kommer med bilder när fiskarn har gått in sig samt när jag lärt mig kameran

                        Mvh

                        Kommentar

                        • jinnarparen
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 2670

                          #13
                          e-bear: Jag tycker att du har gjort helt rätt som satsat på flera grupper av ciklider för att sedan låta de växa upp. Det är svårt att se hur de ser ut som stora och hur de beter sig tillsammans med andra när de är små. Jag har själv gjort likadant och har nu så smått börjat bestämma mig för vilka som jag skall behålla, så det skall rensas ut i min alldeles för stora fisksamling.
                          När jag handlar fisk så försöker jag att få minst 6 st men oftast fler fiskar och sedan dra upp dem och sedan välja ut de bästa som jag behåller. Det har hänt många gånger att det är den fula ankungen som har blivit den fina svanen av de fiskar jag köpt.
                          Åter till CA

                          Det är där jag hör hemma

                          Kommentar

                          • Lundensis
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 2262

                            #14
                            Jinnarparen: äntligen fick vi se bilder på dina nyförvärv. Häftiga fiskar och den där trimacen har verkligen växt rejält. Hoppas vi snart får se lite bilder på dina bocourti också. Ska skaffa mig en digitalkamera så fort som möjligt.

                            e-bear: du gör rätt som låter dem växa upp tillsammans och sen gallrar efterhand.

                            Kommentar

                            • Alexander Ylipää
                              Användare
                              • oktober 2003
                              • 3615

                              #15
                              citat:Ursprungligen skickat av cikliderna

                              citat:Ursprungligen skickat av Alexander Ylipää

                              Jag ska starta om några veckor ett Centralamerikanskt kar. Men där ska "endast" simma trimacs och nicaragua ciklider. Jag ska ha cikliderna i 5-7 cm klassen och 6-8 av varje sort. Jag kommer sen vartefter de växer sortera bort eftersläntare.
                              ska bli kul å följa dom växa,låt kameran gå varm


                              Berra
                              Tyvärr så har vi glömt kameran på Åland när vi var där i julas
                              Mvh Alex

                              Kommentar

                              Arbetssätt...