Optimala filtersammansättningen ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niclas Larsson
    Användare
    • januari 2004
    • 546

    Optimala filtersammansättningen ??

    Någon som har en lyckad filterkombination i ett ytterfilter som ni är väldigt nöjda med.
    Jag har ett Eheim 2260 som jag inte riktigt har varit nöjd med jag körde i den ordning som det kom när jag köpte det Underifrån: filterbollar, keramik makaroner,grov filtermatta ,fin filtermatta. Nu har jag för första gångnen spolade det tyckte jag att biobollarna var fylda med fint slam (jag har lite filtermatta i insuget) och har därför ändrat och lagt makaronerna nederst sedan den grova filtermattan därefter biobollarna och sist den fina filtermattan, får se om detta funkar bättre.

    är det EHFISUBSTRAT som gäller ??
    Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!
  • Niclas Larsson
    Användare
    • januari 2004
    • 546

    #2
    Någon som vet hur Eheim utrustar sitt nya Typ III
    Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

    Kommentar

    • Christer T

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av Niclas Larsson

      har därför ändrat och lagt makaronerna nederst sedan den grova filtermattan därefter biobollarna och sist den fina filtermattan, får se om detta funkar bättre.

      är det EHFISUBSTRAT som gäller ??
      Den nya ordningen är den som Eheim själva rekommenderar men då med Ehfisubstrat istället för biobollarna.

      Jag kör Ehfisubstrat Pro i mina två Prof II. Tycker det funkar bra men har inte mycket erfarenhet av andra lösningar. I mitt ena filter har jag byt ut den fina vita filterpaden mot en grövre blå på en handlares inrådan. Den slammar inte igen lika fort som den vita.

      Kommentar

      • Niclas Larsson
        Användare
        • januari 2004
        • 546

        #4


        citaten nya ordningen är den som Eheim själva rekommenderar men då med Ehfisubstrat istället för biobollarna.
        Finns detta på någon hemsida? hittar det ej på Eheims sida
        Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

        Kommentar

        • Henrik Dehlin
          NCS Medlem
          • september 2002
          • 1913

          #5

          Kommentar

          • Niclas Larsson
            Användare
            • januari 2004
            • 546

            #6
            HeNkEdeh, det första man blir blind på....

            Föresten när jag ändå har dig på tråden är lite inne på att skaffa ett UVC filter, och Tricella rekomenderade dig i detta ämne när jag frågade honom
            Är detta över reklamerat ?
            Funderar på ett Deltec

            Givetvis får andra som har något att säga kommentera detta[]
            Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #7
              UV e skit bra, klart o fint vatten o inte så mycket bakterier som simmar runt. Jag personligen har det inte på hela tiden utan kör det bara lite då och då efter behov... på känn typ. Angående ytterfilter så har jag efter en del knixande kommit fram till den ultimata lösningen för mig dvs. Ett 2250 fyllt endast med biobollar med en filterpatron på insuget som rengöres var 14dag till detta en cirkpunp med filterburk under som skall innehålla vadd som bytes var7 dag, bättre en så blire inte för då jag slipper slam i ytterfiltret som kväver det och jag får skiten ur akvariet så det inte sammlas som i nån bajjamajja för fiskar=)
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              Arbetssätt...