Små innerfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pär J.
    Användare
    • april 2002
    • 219

    Små innerfilter

    Vilka små innerfilter skulle ni rekomendera för akvarium på ca 35-50 liter. Det finns en hel del märken men ett plus är om kapaciteten, dvs styrkan går att reglera beronde på innevånare samt att filtervolymen inte är i en tändsticksasks storlek.

    Vilken är mest prisvärd?

    Mvh Pär
  • Karon
    Användare
    • april 2002
    • 880

    #2
    Fluval 1+, Billifilter, Eheim 2206 el. 08, typ "luftdriven burk med filtervadd" är några varianter.

    Kommentar

    • Nyllet90
      Användare
      • oktober 2004
      • 1133

      #3
      fluval 2
      Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #4
        Eheims pumpar ur compact-serien i kombination med blå filtermatta ger bra filtrering till en rimlig peng.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Bilbo
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 1159

          #5
          Eheim Powerball är oxå en höjdare! Den går att reglera flödet på dessutom!
          Jag skulle inte rekomendera de små Fluval-pumparna, dålig erfarenhet av deras extremt klena filtervolym.
          // Magnus Arvidsson

          Kommentar

          • Nyllet90
            Användare
            • oktober 2004
            • 1133

            #6
            jag kan inte holla men om att fluval pumparna är dåliga. jag har hafft en fluval 2 pump i flera år i ett 60 liters kar och det har funkat hur bra som hellst! fint kar! bra biologisk balans och så alldrig några sjukdomar eller massdöd!
            Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

            Kommentar

            • Karon
              Användare
              • april 2002
              • 880

              #7
              Jag är mycket nöjd med Fluvalpumparna. Har Fluval 1, 2+ 0ch 3 och alla har de fungerat utan anmärkning. Inga filter gör underverk utan man måste anpassa det hela efter de förutsättningar som gäller och göra de justeringar som behövs, ändra utfodringen (sort el. mängd), ljus, gödning, växter (sorter & mängd) etc.
              Om ett filter blir igensatt på kort tid måste ju inte vara tecken på att det är filtret som är undermåligt.
              Vad har förresten Eheim Aquaball 2206 0ch 2208 för filtervolym om den är så mycket större än motsvarande Fluvalfilter?
              Mickes lösning fungerar också mycket bra. Har själv två 25-litersakvarier med ena kortändan avdelad med filtermatta.
              I det ena är det PPI 10 med ett Eheim compact 300 och i det andra PPI 30 med ett Sicce micra bakom. Bägge har fungerat bra de månader de varit igång.

              Kommentar

              • jarinen
                Användare
                • april 2003
                • 1888

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Karon

                Jag är mycket nöjd med Fluvalpumparna. Har Fluval 1, 2+ 0ch 3 och alla har de fungerat utan anmärkning. Inga filter gör underverk utan man måste anpassa det hela efter de förutsättningar som gäller och göra de justeringar som behövs, ändra utfodringen (sort el. mängd), ljus, gödning, växter (sorter & mängd) etc.
                Om ett filter blir igensatt på kort tid måste ju inte vara tecken på att det är filtret som är undermåligt.
                Vad har förresten Eheim Aquaball 2206 0ch 2208 för filtervolym om den är så mycket större än motsvarande Fluvalfilter?
                Mickes lösning fungerar också mycket bra. Har själv två 25-litersakvarier med ena kortändan avdelad med filtermatta.
                I det ena är det PPI 10 med ett Eheim compact 300 och i det andra PPI 30 med ett Sicce micra bakom. Bägge har fungerat bra de månader de varit igång.
                Det är inte bara volymen som är viktig, även hur volymen utnyttjas och om volymen är effektiv på att husera bakterier. I båda fallen skulle jag påstå att Fluvalarna är urusla! i originalutförande, men som rena cirkulationsfilter så funkar de klanderfritt.
                Slutsats: de som lyckas väl med enbart dessa filter är skickliga akvarister därför att det snarare beror på kompromisslös skötsel i övrigt än att filtren är biologiskt bra.

                Mvh Jari

                Kommentar

                • Karon
                  Användare
                  • april 2002
                  • 880

                  #9
                  Jarinen, hur tycker du att de (Fluval) står sig jämfört med med Aquaball som biologiska filter betraktat?
                  Filtervolymen på innerfiltren är väl generellt sett deras akilleshäl, och jag har svårt att tro att skumplasten Eheims filterpatroner är gjorda av skiljer så dramatiskt åt från andra märken.
                  Att de inte är lika bra som biologiska filter som ytterfilter kan jag hålla med om, men att Fluval skulle vara skitfilter jämfört med andra innerfilter ställer jag mig tveksam till.

                  Kommentar

                  • jarinen
                    Användare
                    • april 2003
                    • 1888

                    #10
                    Jag har en Fluval 4 och min slutsats är dragen av att svamparna i originalutförande behöver väldigt lång tid på sig att bli skitiga och det sker ojämnt. Däremot om man kastar innehållet och skär ut och fyller behållaren med grov 10 ppi svamp, finemang!.

                    Just aquaball vet jag inte riktigt, men den borde vara bättre, den är ju åtminstone rätt konstruerad, man undrar hur de tänkte på Fluval när de tog fram den senaste innerfilterserien.


                    Mvh Jari

                    Kommentar

                    • roccster
                      Användare
                      • augusti 2004
                      • 583

                      #11
                      AquaEL helt klart (mini tror jag funkar för dig).

                      Jag har testat väldigt många inklusive Fluval, Sacem mfl och AquaEl är de som är klart tystast.


                      MVH

                      / Richard
                      http://www.ornemark.com

                      Kommentar

                      • Karon
                        Användare
                        • april 2002
                        • 880

                        #12
                        Då har jag nog haft tur med mina, för de blir skitiga ganska jämnt fördelat över svamparna och när akvariet kommit igång som det skall behöver jag inte göra rent filtren särskillt ofta

                        Kommentar

                        • Nyllet90
                          Användare
                          • oktober 2004
                          • 1133

                          #13
                          nee.. jag håller med karon! jag rengör inte mitt kar särskilt ofta och min flyval 2 pump har funkat skit bra!
                          Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                          Kommentar

                          • jarinen
                            Användare
                            • april 2003
                            • 1888

                            #14
                            citat:Ursprungligen skickat av Karon

                            Då har jag nog haft tur med mina, för de blir skitiga ganska jämnt fördelat över svamparna och när akvariet kommit igång som det skall behöver jag inte göra rent filtren särskillt ofta
                            citat:
                            nee.. jag håller med karon! jag rengör inte mitt kar särskilt ofta och min flyval 2 pump har funkat skit bra!
                            Är ni nöjd så är jag nöjd .

                            Mvh Jari

                            Kommentar

                            • Nyllet90
                              Användare
                              • oktober 2004
                              • 1133

                              #15
                              bra jarinen!
                              Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...