CO2-regulator

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kalle-Maja
    Användare
    • december 2004
    • 1324

    CO2-regulator

    Jakten går vidare. Köpte på en brandskyddsfirma en sexkilostub som var provtryckt, påfylld och omlackad för 600 kronor. Det tyckte jag var överkomligt, ja t o m billigt. Nu måste jag ju ha något som reglerar gasflödet. Åkte då till AGA:s gasbutik i Älvsjö för att hitta en regulator som kunde anpassa flödet till akvarieförhållanden. Efter mycket schackrande så hittade jag en regulator anpassad för koldioxid där ventilen var en membranventil och där flödesmätaren gick ner till en liter/minut. Det lät mycket men han sa att man kunde få mycket mindre men att visaren var dimensionerad på detta sätt. Jag frågade om nålventil men fick svaret att det var främst för medicinskt bruk och var därför mycket dyra och lagerhölls inte av AGA. Regulatorn heter AGA Fixicontrol CO2 HT artnr 203 007 336 och kostade 899 kr + moms d v s ca 1125 kr. Känner inte igen detta från vad jag hört via forumet varken till pris eller mekanisk lösning(mebranventil i st f nålventil). Kan ni hjälpa mig med detta? Är det här en bra reulator? Om inte, hur ska den vara konstruerad, eller ännu hellre vad heter den jag ska köpa istället, vad kostar den och var får jag tag på den?
  • jowa
    Användare
    • februari 2004
    • 194

    #2
    Vet inget om själva regulatorn men det låter lite dyrt, gav 800kr för min på en maskindelsfirma. Skulle tro att din regulator kostar lite extra pga att det går att justera rätt så snålt även på själva reglatorn, något som du ändå inte har någon nytta av eftersom du trots allt behöver en nålventil eller likn. för att finjustera anläggningen.

    Regulatorn är säkert riktigt bra men du betalar nog för något du inte kommer att använda/har nytta av.

    Har också erfarenheten att nålventiler inte är lätta att hitta utanför akvarievärlden så jag skulle rekommendera dig att köpa/ beställa från en zoobutik. Om du ändå vill leta på andra ställen så sök efter avstängningsventiler för hydraulik, det fungerade för mig. Det är en vanlig sadelventil men fungerar trots allt klockrent.
    http://hem.bredband.net/aquascene

    Kommentar

    • Kalle-Maja
      Användare
      • december 2004
      • 1324

      #3
      Tack för det, men mitt drömsvar är något i stil med: "Köp en Regufix på Akvaxxx.com. Kostar 495 kr och har inbyggd nålventil". Kan ingen säga typ så?

      Kommentar

      • jowa
        Användare
        • februari 2004
        • 194

        #4
        haha, köpte inte min via nätet så jag har inget bra tips
        Men jag skulle tro att det duger med vilken regulator (anpassad för CO2) som helst, det är bättre att lägga de extra pengarna på en bra injusteringsventil (nålventil).
        http://hem.bredband.net/aquascene

        Kommentar

        • defdac
          Användare
          • april 2002
          • 865

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av Kalle-Maja

          Tack för det, men mitt drömsvar är något i stil med: "Köp en Regufix på Akvaxxx.com. Kostar 495 kr och har inbyggd nålventil". Kan ingen säga typ så?
          Köp en på www.aquaristik.net. Kostar 430 kronor och har inbyggd nålventil.

          http://www.aquaristic.net/app/detail...,0,0,id1090,,0,

          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Kalle-Maja
            Användare
            • december 2004
            • 1324

            #6
            citat:Köp en på www.aquaristik.net. Kostar 430 kronor och har inbyggd nålventil.
            En sanndröm!

            Kommentar

            • Kalle-Maja
              Användare
              • december 2004
              • 1324

              #7
              Beställt och klart. Defdac, kommer gängorna att passa min svenska tub? Eftersom det inte är någon membranventil som extratätar vid tryck kanske man ska använda gängtejp nu?

              Kommentar

              • tropfrog
                Användare
                • juli 2003
                • 1827

                #8
                Regulatorn passar din "svenska" tub efterssom den är av europeisk standard.

                En sak jag kom att tänka på: Sade du till om att stigarröret måste vara bortplockat på tuben? Om inte måste dom öppna den, plocka bort stigarröre och provtrycka igen.
                MVH
                Magnus

                Kommentar

                • Kalle-Maja
                  Användare
                  • december 2004
                  • 1324

                  #9
                  Japp, i varje fall nå´t som blev rätt från början.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...