Död omslagsfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    Död omslagsfisk

    Igår kväll klantade jag mig rejält.

    När jag slog ett öga på termometern till karet med Cyprichromis leptosoma och Callochromis macrops så såg jag att temperaturen låg på 33,2 grader. Fiskarna såg förvånansvärt pigga ut, men jag fick panik.

    I akvariet finns ingen doppvärmare eftersom temperaturen har legat relativt konstant runt 24,5 med hjälp av rumstemperatur och utstrålning från teknisk apparatur. Därför kunde trasig doppvärmare uteslutas. Jag kände efter om någon av pumparna utvecklade onormalt mycket värme och inte heller här upptäckte jag något konstigt. Rumstemperaturen var 22 grader så den kunde inte heller vara orsaken.

    Smått stressad eftersom jag satt och jobbade med nästa nummer av Ciklidbladet, tog jag fram en slang och tappade ut en tredjedel av vattnet och ersatte det med kallvatten. Nu kom temperaturen ner på 27, 5 men nu började fiskarna se mycket medtagna ut. Dom gjorde panikrusningar mot täckglaset och flera leptosomer simmade med buken uppåt. Först nu fick jag den ljusa idén att stoppa ner handen och känna på vattnet, brrr det var iskallt.
    Hade jag gjort det från börjar hade jag direkt kommit på att det var termometern det var fel på, den visade 9 grader för mycket. Jag hade alltså sänkt temperaturen från 24,2 till 18,5, bara för att jag var dum nog att inte känna på vattnet och se om det var rimligt att det var över 33 grader...

    Termometern var en inne/ute-termometer från Biltema med utegivaren i akvariet. Den hade använts i drygt ett år, i andra akvarier har jag termometerar av samma typ men av andra fabrikat som har fungerat i över tio år utan problem. Här misstänker jag att det var utegivaren som inte tålde att ligga i vatten så länge.

    Resultatet då - jo jag hade nog tur. Den största leptosoma-hanen, för övrigt den som pryder omslaget till NCS kalender 2005, dog direkt. Alla andra verkar ha klarat sig och idag såg allt relativt normalt ut i akvariet igen.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri
  • bmwpower
    Användare
    • december 2002
    • 1934

    #2
    Ja man svurit mer än en gång av så ödestigna misstag som man lätt kunnat undvika

    Kommentar

    • MagnusL
      Användare
      • januari 2004
      • 326

      #3
      Ajaj.. Ja, ibland litar man mer på tekniken än sig själv. Been there and done that om det nu kan vara någon tröst..
      Magnus Lovgren

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        JAg gjorde nyss ungefär samma sak. Jag skulle behandla min afiskar med Octozin och därför dra upp temp till 30 grader. När temp närmade sig 30 så kände jag på rutan och märkte att den var het. Det visade sig att min termometer visade mer än fem grader för kallt! Mina firrar klarade sig och hade reakerat på temp genom att vara toksnygga, tokuppvaktande och tokaggreessiva. Sydamerikaner har åtminstone en fördel över tanganyikor
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Johan
          Användare
          • augusti 2002
          • 3029

          #5
          ahh. fy va trist. men va ska ma säga man lär så länge man lever. men fan va tråkigt.

          Kommentar

          • petrol
            Användare
            • juli 2002
            • 167

            #6
            Var ock kikade på min digitala temometer igår pga strömavbrottet. Skulle kontrollera temperaturen. Termometern går på batteri och visade 67.5 grader. Tog ut den ur karet och det sjönk ca 10grader. Hur kul som helst..
            Mvh
            Petter
            Nu med ett 3 meters revakvarium

            Kommentar

            • Niclas Larsson
              Användare
              • januari 2004
              • 546

              #7
              ATTANS!! man kan reta gallfeber på sig själv ibland...bra med forumet kollade nämligen min termometer från biltema i mitt 720 Malawi där jag tycker att temperaturen har varit något högre nu än tidigare, men jag tänkte att min ena cirk. pump som krånglat kanske bidrog. Men jag stoppade i en "vanlig" termometer visade denna 4 grader lägre temp.
              Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

              Kommentar

              • Hank
                Användare
                • april 2002
                • 1321

                #8
                citat:Termometern var en inne/ute-termometer från Biltema med utegivaren i akvariet. Den hade använts i drygt ett år, i andra akvarier har jag termometerar av samma typ men av andra fabrikat som har fungerat i över tio år utan problem. Här misstänker jag att det var utegivaren som inte tålde att ligga i vatten så länge.
                Jag har kapslat in temp.givarna med silicon, för säkerhets skull...
                /#378 Hank
                Zoonen:
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                NCS medlemsbilder:
                http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                Kommentar

                • Ante
                  Användare
                  • november 2002
                  • 571

                  #9
                  det är sådana gånger man vill sätta sig i ett hörn och koppla kallvattenslangen till kalsongerna och samtidigt slå sig i huvudet med en mangroverot och ropa "klantskalle" till man lärt sig något..

                  Kommentar

                  • Zaphi
                    NCS Medlem
                    • juli 2002
                    • 5395

                    #10
                    Haha, gör du det ofta Ante?

                    Micke, Det var väl tur att det slutade så pass bra som det gjorde då. Jag litar inte på sådanna biltema ute/inne grejer längre heller. Min visar 2 grader fel på ute och inne fast sensorerna bara ligger 1dm från varann. Jag förespråkar de man klistrar på karet. De är förvånansvärt exakta och relativt diskreta.
                    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                    Kommentar

                    • Hank
                      Användare
                      • april 2002
                      • 1321

                      #11
                      citat:Jag förespråkar de man klistrar på karet. De är förvånansvärt exakta och relativt diskreta.
                      När dom är nya kanske, men hur länge? Har en på mitt "skitkar" som suttit där x antal år. Den är helt oläslig.....
                      /#378 Hank
                      Zoonen:
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                      NCS medlemsbilder:
                      http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                      Kommentar

                      • Micke
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9579

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av Zaphi

                        Jag förespråkar de man klistrar på karet. De är förvånansvärt exakta och relativt diskreta.
                        Min erfarenhet av dom är att dom bara fungerar i ett par år, sen blir dom omöjliga att avläsa. Fördelen med inne/ute-termometrar är att man kan få min/max-temp loggad, men visar de 9 grader fel kan man lika bra vara utan det.
                        Jag kommer troligen att fortsätta med klistertermometrar på yngelkaren och inne/ute-termometrar på de större karen, men undviker då Biltemas i fortsättningen.
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • Mikael W
                          NCS Medlem
                          • augusti 2002
                          • 8598

                          #13
                          Hej
                          Tack för att Du delade med Dig denna erfarenhet. Det kan säkert vara bra att förhålla sig lite skeptisk till grejer som inte är gjorda för akvariebruk eller åtminstone vattenbruk. Trots att akvariegrejer kostar lite mer.
                          Själv använder jag mig av tvenne ytterligheter. Normalt känner jag efter med fingrarna, har övat upp en ganska bra fingerspetskänsla och tycker mig kunna bedöma både akvarie- och badvatten på 1-2 graders noggrannhet. Och sen har jag skaffat en gammaldags labbtermometer, den kostade väl en hundring eller så, visar 1/10 grads noggrannhet och man får väl anta att den är rätt kalibrerad.

                          mvh
                          Mikael W
                          (NCS-medlem sedan 1981)

                          Kommentar

                          • mikro
                            Användare
                            • november 2002
                            • 666

                            #14
                            Jag provade bara för skojs skull att jämföra de 4 termometrarna jag hade hemma en gång för något år sedan. Det var ingen som visade samma (vilket väl hade varit fantastiskt) men det skiljde upp till 5 grader mellan 4 hyfsat nya termometrar. Det är rätt svårt att veta vilken man kan lita på i de här fallen ...

                            Jag är faktiskt lite förvånad över att tillverkarna inte kontrollerar sina termometrar noggrannare än vad de verkar göra. Kanske beror på att man jobbar med mätteknik : )
                            /Mikael

                            Kommentar

                            • HoB
                              Användare
                              • december 2004
                              • 28

                              #15
                              Såg ett test av en massa ute/inne termometrar på TV. Den "bästa" visade en grad fel!!!

                              (ganska överflödigt att skriva ut decimaler...)
                              Mvh.HoB=Henrik o Barbro
                              375 liter Malawi/180 liter Tanganyika/110 liter yngelkar

                              Kommentar

                              Arbetssätt...