Då var det min tur då, jippie!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ZakatH
    Användare
    • april 2004
    • 313

    Då var det min tur då, jippie!!!

    Vaknade halv sex idag av att det droppade en hel del, ligger och funderar några minuter och flyger sedan upp när man väl kopplar.
    Lyckligtvis hade det inte hunnit bli så mycket på golvet, kanske 4-5 liter eller så, av vilket en del sipprat ner till bottenvåningen. Flyttat över all fisk till ett 222l kar, där det nu går ~35 fiskar, varav 7st är L-malar, kraftigt överbefolkat. =(
    Har satt i ett extra innerfilter för att få mer rotation på det hela och skall även koppla in ett ytterfilter för att ha ett hyffsat biofilter när man väl sätter igång 300 karet igen.

    300l karet är nu tömt på sten och vatten, visserligen är det fortfarande lite vatten kvar men det får droppa ur i några mjölkpaket.
    Sanden får jag ta vid senare tillfälle, nu går tankarna mest till hur jag ska fixa i ordning det igen.
    Vet fortfarande inte om det är en spricka i botten eller en fog som släppt, men jag tror att det är en fog. Så det jag undrar över är väl mest om jag bara skall ta bort det invändiga silikonet eller om jag blir tvungen att ta loss hela rutan och limma om den? (Det kommer jag nog inte göra nämlish)
    Jag har tänkt använda mig av svart silikon, synnerligen fult med genomskinligt som det är nu, särskilt som det inte är ett särskilt snyggt jobb.
    Det är dessutom en "bakgrund" fastlimmad på rutan som inte är särskilt snygg och som får bort nu, vilket blir en hel del extra jobb.

    Hur mycke silikon behöver jag? Räcker det med en sådan här:


    Något tips på verktyg att ta bort silikonet med? Rakbladen från engångshyvlarna jag brukar ta bort mer besvärliga alger med lär bli jobbiga att använda till ett sådant här jobb.

    Massa tips och råd är välkomna!!
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    citat:Jag har tänkt använda mig av svart silikon, synnerligen fult med genomskinligt som det är nu, särskilt som det inte är ett särskilt snyggt jobb.
    Ett dåligt jobb med genomskinlig silikon är mycket snyggare (mindre fulare?) än ett dåligt jobb med svart silikon. Jag har precis gjort ett kar i svart silikon och jag kan säga att det inte är lätt. Minsta lilla liss syns mycket tydligt.

    citat:Hur mycke silikon behöver jag? Räcker det med en sådan här:
    Det är möjligt att det räcker med en sån, men man har alltid lite spill och man tenderar att lägga på mer än vad som behövs. Du måste nog vara en mycket skicklig akvariebyggare för att få en tub att räcka till 300 literskar.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • ZakatH
      Användare
      • april 2004
      • 313

      #3
      Då får det bli två tuber då, för säkerhets skull och jag skall maskera upp ordentligt innan jag sätter igång å kladdar med silikonet. Jag vill definitivt inte att det resulterar i ett lika fult jobb med det svarta silikonet.

      Kommentar

      • Gugges

        #4
        gjorde om silikonet på mitt 720 liters i de 4 lodräta vinklarna, båda kortsidorna och en långsida.. det gick åt allt i 2 tuber, lustigt att inte göra den sista långsidan.. men det var väldigt fräsht där silikonet så (tål att säga at tjag inte fyllt det ännu

        Kommentar

        • Karon
          Användare
          • april 2002
          • 880

          #5
          Bättre med en tub för mycket än lite för lite silikon
          Är det första gången du skall limma blir mycket svårt att få det riktigt snyggt, och varje misstag syns många gånger tydligare om arbetet är gjort med svart silikon än om det vore transparent, men omöjligt är det väl inte

          Kommentar

          • Mr.Fish
            Användare
            • maj 2004
            • 1403

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av ZakatH

            Hur mycke silikon behöver jag? Räcker det med en sådan här:


            Något tips på verktyg att ta bort silikonet med? Rakbladen från engångshyvlarna jag brukar ta bort mer besvärliga alger med lär bli jobbiga att använda till ett sådant här jobb.

            Massa tips och råd är välkomna!!
            #Tips att avlägsna gammal silikonfog : 1/ -Grov avlägsning- använd små stämmjärn; ett plant och ett skålformat (det plana omkr.1,5cm bred & det skålformade omkr. 1cm i diam.) Bearbeta fogen först med den skålformade och efterarbeta med det plana.
            ## För att få ut rutan (om det är aktuellt) : Rakblad och/eller tunn pianotråd.
            2/ Fin avlägsning av silikonhinna/rester : Använd rakblad
            3/ -VIKTIGT- Rengörning : Bäst = Aceton , bra = Alkohol (T-Röd)

            Hälsn. Patrik

            Kommentar

            • ZakatH
              Användare
              • april 2004
              • 313

              #7
              Då får man leta efter stämjärn då eller annat lämpligt man kan hitta.
              Ska iväg nu någon dag å kika lite på grejjer jag behöver så..

              Vet fortfarande inte om det är en spricka eller om det är en fog som släppt lite, orkar bara inte dra ur all sand nu. Det får bli imorrn eller nåt när man har lite mer lust, känns mest jobbigt nu.

              Ingen som vet om jag måste limma om hela glaset om det är så att det bara är en fog sprungit läck?

              Kommentar

              • Magnus W
                Användare
                • april 2003
                • 101

                #8
                Om det vore mitt akvarium så skulle jag nog limma om hela klabbet ifall en fog hade släppt eller börjat läcka. Man vet aldrig i vilket skick de andra fogarna är, kanske nästa fog släpper om två månader.

                -- MW

                Kommentar

                • Niclas Larsson
                  Användare
                  • januari 2004
                  • 546

                  #9
                  om att lossa rutor och göra rent från silikon i gamla akvarium har jag bara följande att säga
                  Jag började...var jobbigt blev trött[:p]...blev tröttare... blev riktigt fly förb.. tills jag gav upp[xx(] ock köpte ett fint billigt ett år gammalt kar på blocket
                  Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                  Kommentar

                  • ZakatH
                    Användare
                    • april 2004
                    • 313

                    #10
                    Niclas, jag vill oxå gärna köpa ett fint begagnat från blocket, men ha kvar det jag har nu med.

                    Jag tänker inte plocka isär hela karet, det e bara att glömma, ett glas kan jag tänka mig att plocka loss men inte mer. Vad gäller allt annat i tätningsväg kommer jag fixa till med nytt silikon det med.

                    Fortfarande ingen som vet om jag måste ta loss glaset?

                    Kommentar

                    • mr_loffe
                      Användare
                      • januari 2004
                      • 76

                      #11
                      Kan man inte bara kladda på några fler lager silikon där det läcker? Håller inte det tätt?

                      Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=197359

                      Kommentar

                      • Mr.Fish
                        Användare
                        • maj 2004
                        • 1403

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av ZakatH


                        Fortfarande ingen som vet om jag måste ta loss glaset?
                        Det beror på om det t.ex krypit in alger i fogen -bara på ett litet ställe, eller gavel=limma om denna ruta- eller om fogen generellt håller på att släppa = total omlimning.

                        För min del så tar jag inga risker längre med "hemma" burkar.
                        Jag skulle alltså ha sålt den till någon "entusiast"
                        eller kasserat burken

                        Kommentar

                        • ZakatH
                          Användare
                          • april 2004
                          • 313

                          #13
                          Nåväl, får ser hur det ser ut när jag fått ur all sand å skit och se efter mer exakt var det läcker. Så får man ta ett beslut då.

                          Kommentar

                          • tropfrog
                            Användare
                            • juli 2003
                            • 1827

                            #14
                            Man behöver inte ta ut glasrutorna näör man limmar om karet. Om man bara rengör från silikon invändigt hela vägen och sätter en ny invändig fog så håller det utmärkt. Jag har själv gjort så med flera kar, varav ett på 375 liter som jag gjort det en gång till på efter 12 år. Jag anser att man bör göra detta var 10-15e år för att vara säker.
                            MVH
                            Magnus

                            Kommentar

                            • Niclas Larsson
                              Användare
                              • januari 2004
                              • 546

                              #15
                              citat:Ursprungligen skickat av tropfrog

                              . Jag anser att man bör göra detta var 10-15e år för att vara säker.
                              MVH
                              Magnus
                              Usch, jag har ett "traditionellt sällskapskar" på 180 liter som jag fick i min Ungdom skulle nog gissa attdet var 1977-79 nånstans och jag har aldrig gjort nån ting med detta kar.Börjar bli lite smånervös
                              Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...