kompisar till Cichlasoma trimaculatum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ljuslycktans
    Användare
    • september 2004
    • 36

    kompisar till Cichlasoma trimaculatum

    Hej.
    Tänkte starta upp ett 540l som jag tänkte ha ett par Cichlasoma trimaculatum. Men jag skulle vilja ha några kompisar till dom i också. Är det någon som har några bra förslag? Ni har säkert skrivit om det här förrut men jag orkar inte leta.
    tack på förhand
    A catfish is a plenty good fish for anyone
  • Uffeman
    Användare
    • februari 2004
    • 234

    #2
    Min erfarenhet är att man kan inte ha någon fisk ihop med den, såvida du inte har tänkt att han ska bli foder.

    Trimacen äter allt som är mindre än den själv och dödar allt som är större, i grova drag.

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • mars 2003
      • 3740

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av ljuslycktans

      Hej.
      Tänkte starta upp ett 540l som jag tänkte ha ett par Cichlasoma trimaculatum. Men jag skulle vilja ha några kompisar till dom i också. Är det någon som har några bra förslag? Ni har säkert skrivit om det här förrut men jag orkar inte leta.
      tack på förhand
      Finns säkert inga säkra tips, utan man måste prova sig fram.
      De två ensamma hanar jag har/haft har funkat skapligt med mindre ciklider när de själva kom i upp storlek. Min ensamma hanne är 25 cm stor nu, och ganska sävlig. Gör bara kortare utfall mot de andra fiskarna. Sen har jag rätt mycket fisk i karet, så alla är upptagna med sina småtjafs.
      Slutsats: Nicaraguaciklid bör var ett hett tips, dvs någon av de lite kvickare och medelstora CA-cikliderna. Fast har man ett lekande Trimac-par så är det kinkigare skulle jag tro...
      Hoppsan nu såg att du skrev 540 liter... det kommer att bli alldeles för litet med ett vuxet par enligt min åsikt. En ensam Trimac med lite kvickt sällskap kanske.

      ps Amphilophus Citrinellum funkar absolut inte i alla fall
      Anders L

      Kommentar

      • cikliderna
        Användare
        • november 2004
        • 164

        #4
        ja jag har ett par trimac,,,dom har inte lekt än,men har en jagga hane och en oscar tilfäligt där nu och jaggan å trimacen går bra,nog tjafsar dom å späner sej men de värkar inte bli mer än så,men oscarn får stryk av trimacen så den måste ut,,,väntar bara att mina små jagisar ungar ska bli lite störe så dom inte blir foder till oskarn


        :Berra*

        Kommentar

        Arbetssätt...