Hemma gjort bakgrund???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tobbe_B
    Användare
    • augusti 2002
    • 299

    Hemma gjort bakgrund???

    Tja!
    Kan jag göra en bak grund utav friggolit eller något iden stilen, eller finns det nå gifter i det???
    Det är ju så dyrt med bakgrunder i affärena!
    Allt av intresse inom bakgrunds bygge!
    Tack på förhand.
    mvh Tobbe

    Msn:t__skate@hotmail.com
    Zoonen:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
    Skateboard is not a crime.
    f.d cool men bytt användarnamn
  • Karon
    Användare
    • april 2002
    • 880

    #2
    Gör en sökning på någon akvariesida, här, på akvarieguiden.nu eller zoopet.com/akvarium.
    Det står fyra kilometer om vad man skall ha för ytbeläggning, cement, husfix, lack och jag vet inte vad.

    Kommentar

    • Hasse_H
      Användare
      • april 2002
      • 1081

      #3
      Frigolit är ofarligt att bygga bakgrunder med. Kolla gärna på min bakgrund på min hemsida, har en artikel med många foton om hur jag byggde den.

      /Hasse

      - http://och.nu/ciklid -

      Kommentar

      • lima7383

        #4
        jag tycker att en enkel skifferbakgrund är både fin, naturlig, och smidig....men det blir ju inte samma 3D-effekt som med frigolit.
        http://malawi.marstorp.com finns en bild på min.

        /
        Linus Marstorp

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • april 2002
          • 1884

          #5
          Snyggt Linus. Fantastiskt att du lyckats få skiffer att fästa på plast med hjälp av silikon. Det lyckades aldrig jag med. Mitt skiffer är limmat direkt på glaset. Ser ut såhär:


          mvh,

          Fredrik H.
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • Poppo
            Användare
            • juli 2002
            • 85

            #6
            Jag är just nu i full gång med bakgrundsbyggande i frigolit och husfix. Några tips att tänka på som dykt upp i mtt huvud under arbetet är;

            - Det är betydligt enklare att bygga moduler än en hel bakgrund. För det första slipper du ju ta bort stagen(om du nu har några, sedan blir det också mindre frigolit i karet (man kan t e x använda sig av ihåliga frigolitbitar) vilket är säkrare än en stor hel frigolitbakgrund med hela sin lyftkraft.

            - Undvik att bygga grottor och smala passager i ett större frigolitblock. Det är väldigt svårt att få husfixen/spacklet att täcka helt i såna utrymmen. Tillverka då hellre grottan eller passagen för sig själv med några ospacklade ytor kvar och limma fast den på ett annat block.

            - Jag har använt mig av ett fint sandpapper och putsat samt baddat med aceton över hela modulen innan jag lägger husfixen. Den fäster enormt mycket enklare då, vilket innebär att du kan stryka på ett tunnare lager än annars och på så sätt behåller du den struktur du skapat i frigoliten. Ta det dock försiktigt med acetonen. Den fräter lätt sönder frigoliten om du tar för mycket.

            - Jag tycker att "receptet" på husfix som står på paketen, vilket är 4 delar pulver en del vatten, är i hårdaste laget. Jag ökar vattenmängden något så att man får en mjuk lättarbetad massa

            - En del föredrar att blanda pigment i husfixen istället för att måla. Jag har hittat sidor på webben där det står att husfix är ofarligt för fiskarna, men detta betvivlar jag starkt. Just husfix innehåller ju både nickel och zink samt en hel del övriga kemikalier som man kanske inte vill ha utfällda i vattnet. Jag rekommenderar målning med vattenbaserad tvåkomponentsfärg (innehåller lack).
            Nu ska jag i o f ha tropheus i mitt kar, och de är ju ganska känsliga när det gäller vattnet, så därför är jag väldigt noga med att inte ha några oönskade ämnen i mitt vatten.

            Jag har massor med andra ideér och tankar kring detta, men detta var väl de största punkterna jag funderat på.

            Lycka till med bygget. Det är jobbigt men ack så kul.



            //Pontus
            //Pontus

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Det finns oändligt mycket skrivet redan om bakgrundsbygge och husfix. Jag har använt endast "Rep o Fix" blandat med färgpigment till min bakgrund och det fungerar ypperligt. Mina Tropheus har inte reagerat dåligt utan de trivs och är av full energi. Karet har nu varit igång i ca 3 månader utan minsta problem så det där med gifter som avsöndras tror jag inte speciellt mycket på.

              Sedan finns det många användare av bakgrunder som skrivit att de slopat lacken och kör med "Rep o Fix" tillsammans med färgpigmenten.
              Så skall de av inläggen att döma ha gjort i åratal.

              Stefan, Skövde

              Kommentar

              • Poppo
                Användare
                • juli 2002
                • 85

                #8
                "Rep o Fix" är jag inte bekant med. Det enda jag säger är att husfix(Casco Husfix) innehåller en hel del metaller. Det finns ju helt och hållet "gift"fria spackel också, men de kostar oftast mer. Jag väljer i a f att lacka (eller måla med tvåkomponentsfärg), men det är ju upp till var och en att göra som man vill.

                //Pontus
                //Pontus

                Kommentar

                • Hasse_H
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1081

                  #9
                  Jag tror inte metallutfällningar från husfix (eller andra cementblandningar) är det stora bekymret. Det är snarare kalk som kan ställa till problem om man vill ha ett mjukt och svagt surt vatten. Ett annat problem är gnagandet från algätande malar som sliter hårt på cementen. Vill man slippa dessa problem kan man lacka mha nån giftfri tvåkomponent-lack (färg).

                  Men i ett Malawi- eller Tanganyikaakvarium är detta antagligen inga problem.

                  /Hasse

                  - http://och.nu/ciklid -

                  Kommentar

                  • christer antonsson
                    Användare
                    • september 2002
                    • 183

                    #10
                    Hej!
                    Har nyligen tillverkat en bakgrund av frigolit till mitt 500 kar 200*50*50.Denna gjorde jag i 2 moduler och jag behövde inte lossa något stag vilket jag befarade att så behövdes.
                    Materialet jag använde mig av 2 st 100mm tjocka frigo.skivor,20 kg A-bruk (vanlig fin betong) vilken jag blandade med färgpigment-tegelrött(finns speciellt hos byggvaruhus)+en tub akvarie silicon.
                    Verktygåg och värmepistol.

                    1.Börja med att kapa skivorna i rätt storlek.tänk på att lämna ca30mm vid botten(för cirkulationen)
                    2.kapa sedan till om du vill ha x-tra delar tex."klippöverhäng""gavlar".Dessa fästs fast med silicon.
                    3.skär ur "pumpfack" för att dölja pumpar o slangar(beroende på filter.
                    4.Värm sedan ut det mönster som du vill ha (lägg båda modulerna bredvid varann för mönster passningen)
                    5.cementen blandas i första ytskiktet 1/3 a-bruk+2/3 vatten detta penslas på med en grovhårig pensel typ limpensel.
                    upprepa detta igen efter 24 tim i ytterligare ett lager.
                    6.slutlagret blandas 50/50 och det är nu dags att tillsätta pigmentet lägg på rikligt,låt sedan torka i minst 2 dygn.
                    7.Borra hål för utblås.
                    8.Dags att sätta i bakgrunden i karet detta kräver inget silicon för att hålla bakgrunden nere denna sjunker av egen tyngd,eventuellt så behövs det en sträng i ovankant för att fixera b.grunden så den inte välter framåt.
                    9.byt vatten 2-3 ggr med 24 tim mellanrum(för att bränna ur betongen)
                    10.släpp i försöksdjur-klara sig dessa i 12 tim TUTA O KÖR!!!


                    Lycka till!Christer

                    Christer Antonsson
                    Christer Antonsson

                    1800 liter Troffar:
                    Ikola
                    Pemba
                    Duboisi- Mazwa
                    Red Rainbow- Kapere

                    Kommentar

                    • Tobbe_B
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 299

                      #11
                      Hej och tack för alla tipsen!!!!!!
                      Jag tror jag ska testa bak grundslådan!
                      Det där med frigoliten lät svårt!!!
                      Jag är bara 13 år.
                      Många ciklid hälsningar Tobbe

                      Msn:t__skate@hotmail.com
                      Zoonen:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
                      Skateboard is not a crime.
                      f.d cool men bytt användarnamn

                      Kommentar

                      Arbetssätt...