Akvarium i "våg" orsak?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Adde
    Användare
    • september 2004
    • 28

    Akvarium i "våg" orsak?

    Håller precis på att starta upp ett nytt kar och har lite frågetecken kring hurpass nödvändigt det är att akvariet står i våg.
    Karet har botten o ram i en enhet (syrafast 3mm),
    För tilfället så skiljer det ca 4mm (vattennivå) från bakkant till framkant och från vänster till höger 0mm (Karet är fyllt med 2/3(ca 600liter)). Har först 10mm frigolit (mot golvet) sen ställning i fyrkantsprofil (järn), frigolit igen 10mm, behandlad spånplatta 20mm och sen karet.
    Detta kar är ju inte speciellt känsligt för spänningar i botten pga av plåtbotten och det bör ju inte va nån fara med spänningar i sidorutorna?? Har tidigare läst om att det är ok att lutar lite åt ett håll som i mitt fall. OM någon motsätter sig detta skulle jag vara tacksam för att få veta vilka (skjuv)spänningar som uppstår och vilka risker det medför.

    Givetvis så inser jag att det är förrädiskt att placera ett kar på en ställning som har fyra fötter och ett hänger "typ" i luften vilket resulterar i oerhörda påfrestningar på glaset, detsamma gäller om man har sex fötter och de mittersta paret e högre än övriga 2par.


    Intressant med en diskussion kring orsakerna till våg-kiteriet och inte bara att det SKALL stå ivåg ~ jag skulle kunna placera mitt kar ivåg men detta innebär mycket jobb och jag själv har inte förstått varför mitt fall är rikabelt

    Det viktigaste är att jag inte utsätter mig för ökande läckage-risker pga klantig placering!!



Arbetssätt...