Laga litet läckage?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Laga litet läckage?

    Det var då själve faaaan!

    Efter mycket pysslande (inklusive läckage-test och montering av BTN) drog jag äntligen igång mitt 300-literskar igen. Efter ca en timme ser jag at det som inte fick hända har hänt.

    Eländet läcker i ena hörnet! Inte mycket men tillräckligt för att man inte ska ha igång det i nuvarande skick. Efter många suckar letar jag nu febrilt lösningar. Det är ett ramakvarium, och läckaget är någorlunda lokaliserat till ena hörnet. Läckaget upphörde å jag tagit ut drygt hlften av vattnet.

    Med tank på den nymonterade BTN-bakgrunden så är nåt större renoveringsarbete uteslutet. Ett sånt litet läckage borde gå att täta ganska lätt. Nu kommer frågorna?

    Hur gör jag? Måste jag skrapa bort tätningssilikonet på insidan och sätta dit nytt? Det kan se ut hur fan som helst för det är bakom bakgrunden.

    Skulle det gå att dra en tätningsfog på utsidan av karet (skraven mot ramen)?

    Finns det risk för att fogarna i karet spricker och ett större läckage uppstår om det står vatten mellan ramen och glaset?

    Snälla hjälp mig, jag måste lösa detta!
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Som jag ser det så finns det tyvärr ingen annan vettig lösning än att slita ut allt och limma om. Jag vet att det inte är vad du hoppats höra och jag lider med dig eftersom jag suttit i samma sits med värsta bakgrunden, ställning, hemmagjord ramp, nya fiskar och allt går i kras för ett litet läckage.

    Jag har varit med om att kalk från vattnet tätar läckage efter hand men jag kan inte rekomendera det i ett vanligt boende utan golvbrunn. Det är dessutom troligt att den silikonfog som ger sig just nu bara är början på eländet.

    Det är kanske jobbigt att silikona om men sen sover man gott. Jag är ledsen om jag låter präktig men jag kan inte komma med bättre råd.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Om det är så så tror jag att jag lägger projektet på is. Det har varit alltför mycket slit hittills (med felaktig leverans av lack från Epotex m.m.) och att riva ut bakgrunden, alla silikonfogar och göra ett jobb som jag inte har en aning om hur man gör för att få det bra har jag helt enkelt inte tid med det närmsta halvåret.

      Tur i turen att jag inte hann köpa dyra L-malar som jag tänkte göra nästa vecka.

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Tur i oturen ska det vara...

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • april 2002
          • 1884

          #5
          Det första karet som jag limmade om (du ska alltså inte ta isär själva karet) håller fortfarande tätt. Vi guidar dig genom processen här på forumet så det kommer att bli perfekt.

          Ta en paus och fundera. Om du jobbar utan stress och lite då och då så kommer det att vara färdigt på någon månad utan problem. Du kommer dessutom att ha den där häftiga kännslan av att inte ha gett upp inom dig när du är klar.
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • imported_n/a
            Användare
            • oktober 2002
            • 405

            #6
            För en månad sedan hände samma sak med ett av mina kar (450L).
            Det kom en droppe i halvtimmen. Funderade som du men.....
            "Nödkar till Citrunellumen och riva allt inkl.BTN, bort med all gammal silicon tvätta med Aceton och på med nya siliconfogar. Det tog en vecka ett dj..la jobb men det var det värt!
            När jag nu ser mitt "nygamla" kar ångrar jag mig inte, jag vet att det kanske låter "präktigt" som "Fredrik H" skrev men det är det enda rimliga Du kan göra.
            Lycka till, /skriv gärna och berätta hur det gick).

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              lösningen blev ett snabbt unhandlat 222-liters för tusenlappen och ett sommarprojekt att laga det gamla... sen har jag två kar!

              har nyfött barn hemma plus heltidsjobb så tiden och platsen att laga karet finns bara inte just nu.

              men fiskar vill jag ju ändå ha!

              Kommentar

              • janne dansk
                Användare
                • april 2004
                • 140

                #8
                jag limmade ett 1000 l satte in " filterbakgrund"fylte vatten upptäkte en liten läcka efter provfyllning ca 2 va tog och blåste med tryckluft in i läckan ,lokaliserade läckan, och fick riva altt och limma om
                200l 1000l på g
                <b>
                Min Zoon</b>

                Kommentar

                • imported_n/a
                  Användare
                  • juli 2004
                  • 428

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av janne dansk

                  fick riva altt och limma om
                  Var det "bara" bakgrunden eller fick du skära ner hela karet?
                  /Lasse

                  Kommentar

                  Arbetssätt...