Sjuk Chokladciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • oktober 2002
    • 405

    Sjuk Chokladciklid

    En av mina Chokladciklider ligger mest på botten och ibland på sidan. Dock vaknar den till emellanåt bl.a når det är mat, äter bra och inga övriga synliga tecken på sjukdom. Har funderat på störningar i balanssinnet eller simblåsa. Temp 28C Kh 6dGh ph 6.4, nitrit och nitrat 0,conduktivitet 150mS/cm.
    Någon som har erfarenhet av något liknande?
  • Nyllet90
    Användare
    • oktober 2004
    • 1133

    #2
    mi svärdbärare gjordfe typ samma sak fast han gick inte äns för attt äta. så jag avlivade honom i dag!
    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • oktober 2002
      • 405

      #3
      Ja.. det finns nog inte mycket hopp men det hade varit intressant att veta vad det kan vara.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Sjunker den om den försöker simma? Om den inte sjunker, "trillar" den när den stannar upp och inte simmar frammåt?

        Jag hade en hantelciklid som betedde sig som du beskriver. Det visade sig att den blivit blind på båda ögonen (min enda vettiga gissning på hur det gått till är hjärnblödning). Den uppvisade inte störd simblåsa (sjunker) eller fel på balanssinnet ("trillar").
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • imported_n/a
          Användare
          • oktober 2002
          • 405

          #5
          Nej, han simmar normalt när det är dags för foder, lägger sig sedan på buken eller sidan på botten. Som sagt inga som helst yttre tecken på sjukdom, (har aldrig upplevt något liknande).
          (Om man knackar på glaset kvicknar han till men simmar sedan och lägger sig någonstans där han får vara i fred.)

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Min VF "blåciklid"-hane betedde exakt så nyss (de hade yngel). Orsaken var att honan gav honom storstryk om han simmade ut från sitt hörn, men oftast var hon så subtil så att jag trodde att hon bara visade upp sig för honom.

            Kan det vara något "socialt" dvs. någon stygg fisk? annars skulle jag köra på som vanligt med vattenbyten mm, men ha rejäl koll så att han inte får magproblem (vilket är illa och han dör och de andra fiskarna sätter i sig maginnehåll och ögon som är tokfulla med otäcka organismer).
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • imported_n/a
              Användare
              • oktober 2002
              • 405

              #7
              Ja jag avaktar och observerar, tack för råden.
              Ha det!

              Kommentar

              • blojo

                #8
                Hur länge har det pågått? Mina båda vuxna chokladciklider betedde sig på det viset efter ett vattenbyte. Det tog lite olika tid för dem hur snart det började. För den ena direkt efter bytet, för den andra tror jag det var först efter någon dag. Jag tror att jag råkade spola i ljummet vatten i stället för kallt. Kanske följer det med något olämpligt från varmvattenledningen, eller om det var något annat fel vattnet. Jag flyttade fiskarna till ett annat akvarium och de började bete sig normalt omedelbart.
                Hälsn Johan

                Kommentar

                Arbetssätt...