Inredningsförslag/bilder för stora centraler

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lejonmarie
    Användare
    • april 2003
    • 429

    Inredningsförslag/bilder för stora centraler

    Har du lite tips på hur man "möblerar" så att ett par håller fred med varandra.

    Mitt kar är ett 540 liters, idag inrett med dubbla BTN moduler för biologisk filtrering, en i vardera hörnet och sen är det stenar lite utspridda i karet, rätt stora. Se bilder på Zoonen!
    Där i går synspila paret, hanen är nog ca 23 det går oxå en ensam guldsöms hona för att lugna ner livet lite för synsila honan!

    En fråga till ska man ha rötter till Synspilorna?

    Skulle vara jättebra om du har bilder så man ser hur just du har inrett på ett smart sätt för att göra livet lite lugnare framför allt för honan!

    Kom med bildförslag eller tips!!!!
    ;-) LejonMarie
    540L Vieja synspila
    500L Cichlasoma bocourti

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551
  • Lundensis
    Användare
    • mars 2004
    • 2262

    #2
    Ibland är det inte bara inredning som stiftar fred. Hur stor är din synspilahona? Ibland kan hanens trakasserier öka med storleksskillnaden. Har ett liknande problem med ett av mina J.D.-par. Har du provat honom med andra honor?

    Om en hane ofta trakasserar honan kan det vara bra med gömställen dit endast honan kan ta sin tillflykt. Det får trots allt inte hanen att sluta trakassera honan och en fisk mår inte bra av behöva fly hela tiden.

    Man kan också släppa i mer fisk som hanen kan jaga. Bland ciklider (vilka hävdar både revir och rangordning) brukar den intraspecifika konkurrensen (konkurrens inom arten) vara vanligast till skillnad från den interspecifika konkurrensen (konkurrens mellan arter). Om man då släpper i en art som skiljer sig mycket i utseende, beteende och behov finns risken att hanen fortsätter att trakassera honan som tidigare. Släpper man i en art som är mycket lik finns det en större risk att stridigheter uppstår mellan arterna. Detta behöver emellertid inte betyda att honan får det lugnare, utan tvärtom. Även om hanen lägger mindre tid på att trakassera honan pga. strider med den andra arten, så kan individerna av den andra arten ge sig på honan.

    Ett annat alternativ är att ha mycket fisk i akvariet. Det verkar som att när det är tillräckligt mycket trängsel i akvariet minskar fiskens revir- och rangordningshävdande. Nackdelarna med detta är minskad lek och minskad tillväxt.


    Det absolut bästa sättet (enligt mina erfarenheter) att få fred i akvariet (när man har mer än en fisk), är att de är jämnstora och jämnstarka. Givetvis är det skillnad mellan arter. Vissa är mycket aggressiva och tar stora revir. För andra arter är det inte så. Vissa arter bildar stabila par andra inte.

    Vad gäller inredning tror jag inte fisken bryr sig så mycket. Vill man att de ska leka får de ha en någorlunda jämn yta att lägga rommen på. Anser man att de behöver gömställen får de ha några sådana. Risken med förmycket gömställen är att fisken endast visar sig vid matning. Jag har märkt att när man tar bort all inredning (framför allt gömställen) lugnar fisken ner sig. Vad det beror på vet jag inte.

    Prova dig fram.

    Kommentar

    • Lejonmarie
      Användare
      • april 2003
      • 429

      #3
      Tack för tipsen!

      Detta är inget stort problem och honom får var i fred, det är just efter en avslutad misslyckad lek som det kan gå lite hett till.
      Honon är mindre än hanen, hon är ca 17.

      Jag läste ett tidigare inlägg där en om möblering som gjorde paret såå mycket lungare, därav min fråga!

      Jag ahr provat mej fram jag har haft mycket fisk i karet oxå, men nu börjar synspila paret bli så stort så de kräver ett ensamt 540 liter, eller?
      Jag hade bara för några veckor sedan ett Guldsöms par, de blev ganska mycket jagade av synsila hanen så jag tog bort guldsöms hanen som nu går ensam i ett kar och Guldsöms honan är kvar som "strykfisk"

      Så om nån ändå har erfarnhet av skillnader i hur man inreder så vore det intressant!

      ;-) LejonMarie
      540L Vieja synspila
      500L Cichlasoma bocourti

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

      Kommentar

      • Lundensis
        Användare
        • mars 2004
        • 2262

        #4
        citatetta är inget stort problem och honom får var i fred, det är just efter en avslutad misslyckad lek som det kan gå lite hett till.
        Så är fallet för de flesta CA-ciklider, så det blir svårt att undvika.

        citat:Honon är mindre än hanen, hon är ca 17.
        6 cm är en ganska stor skillnad om hanen är väldigt dominant. En hona på 20 cm eller mer kanske funkar bättre. Prova att flytta honan eller hanen till ett annat kar och göd honan några månader.

        citat:Jag läste ett tidigare inlägg där en om möblering som gjorde paret såå mycket lungare, därav min fråga!
        Det är bra om man lyckas med det, men risken är att fiskarna tar upp striderna igen när de väl funnit sig i den nya miljön. Deras beteenden, som troligtvis är ett resultat av 100.000-tals kanske miljontals år av evolution, lär ju inte förändras.

        citat:Jag ahr provat mej fram jag har haft mycket fisk i karet oxå, men nu börjar synspila paret bli så stort så de kräver ett ensamt 540 liter, eller?
        Det vore det idealiska om de fick karet för sig själva, men risken är då att honan inte blir så långlivad. Den enda inredning som då kan rädda honan är en avdelare.

        citat:Jag hade bara för några veckor sedan ett Guldsöms par, de blev ganska mycket jagade av synsila hanen så jag tog bort guldsöms hanen som nu går ensam i ett kar och Guldsöms honan är kvar som "strykfisk"
        Kan det bero på att de inte är jämnstora och jämnstarka med synspilahanen?

        Kommentar

        • Robin
          Användare
          • januari 2003
          • 4526

          #5
          Fan vad tråkigt det är när man skrivit ett ganska långt inlägg och det bara försvinner.

          Jag tog iaf upp lite om biotopen.. hur man kan efterlikna den så bra som möjligt. Skriv gärna lite kommentarer om det.

          Här är en snygg och bra efterliknelse tycker jag.

          Mvh
          Robin

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #6
            Här är en bra artikel.


            Grymt bra sida för övrigt, här hittar man egentligen allt man behöver veta om centralare.
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • Robin
              Användare
              • januari 2003
              • 4526

              #7
              Tack!
              Ett litet problem är bara Java-scriptet som inte funkar på äldre versioner av XP som inte har stöd för java. Som min version tex.
              Mvh
              Robin

              Kommentar

              • anli
                Användare
                • mars 2003
                • 3740

                #8
                Kanonsida! Konstigt att man har missat den!
                Å vad sugen jag blev på:
                Anders L

                Kommentar

                • henrikrock
                  Användare
                  • november 2003
                  • 97

                  #9
                  Otroligt maffigt det där hörnakvariet. Något av det fräckaste jag sett faktiskt. Måste vara lyckan på jorden att ha ett sånt där i sin källare! Mitt 540 känns mindre och futtigare för varje dag...

                  Kommentar

                  • Robin
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 4526

                    #10
                    Anli: Du är inte ensam! Riktigt snygg firre!
                    Mvh
                    Robin

                    Kommentar

                    • Johan
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3029

                      #11
                      asså det är för najs med rötter som går horisentallt som de gör i länken ovan.

                      Kommentar

                      • Lejonmarie
                        Användare
                        • april 2003
                        • 429

                        #12
                        Maffigt hörn akvarium med väl tilltagna mått, fränt!

                        Tack för alla tips med länkar mm

                        Jag söker vidare och ska läsa igenom de tips som kommit fram.
                        ;-) LejonMarie
                        540L Vieja synspila
                        500L Cichlasoma bocourti

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

                        Kommentar

                        Arbetssätt...