Limma om

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MickeA
    Användare
    • juni 2003
    • 456

    Limma om

    Jag har ett akvarium som jag behöver limma om.
    Men hur tusan får man bort det gamla siliconet från skivorna? Jag har försökt med både t-röd och förtunning utan något som helst resultat.

    Med förtunningen blev det visserligen lite mjukare så att man kunde skrapa bort det med en kniv, men det är omöjligt att få bort allt på det sättet. Vad ska man använda sig utav? Bensin och en tändsticka?
  • LadyTiera

    #2
    rakblad är det vanligaste vad jag har förstått, rakblad och tålamod

    Kommentar

    • Henrik Dehlin
      NCS Medlem
      • september 2002
      • 1913

      #3
      Rakblad,sen har dom även silikonborttagning på claes olsson(stavning=)?) Då går det lite lättare att få bort det..

      Kommentar

      • Karon
        Användare
        • april 2002
        • 880

        #4
        Precis, rakblad i en click-skrapa (används till att ta bort färg från fönster och att göra rent glashällar på spisar).
        Ta det lite varligt bara så att du inte skär för långt in i fogen med rakbladet mellan glasen.
        Vanliga rakblad direkt mellan fingrarna är inte att rekomendera
        När du skall limma gör du rent, lämpligen med aceton.

        Kommentar

        • MickeA
          Användare
          • juni 2003
          • 456

          #5
          Sablar, jag var till clas ohlsson förra veckan. :-/

          Rakblad blir lite knivigt på kanterna faktiskt. Dom ör väldigt ojämna faktiskt. Det verkar vara ett riktigt uselt hemmabygge. Men jag ska göra mitt bästa, tack för hjälpen.

          Kommentar

          • Pjotr
            Användare
            • april 2002
            • 129

            #6
            Köp många rakblad och byt ofta, då går det bra.
            mvh Pjotr

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=130722
            http://www.cardomain.com/ride/690250

            Kommentar

            • Gugges

              #7
              Lånar tråden lite köpte upp mig ett 720 liters i veckan och det har ett par år på nacken, det har arit uppfyllt tills för 3 veckor sedan och vad jag förstår så har et stått still på samma ställe under hela tiden, nu har jag ju transporterat det och vill ju givetvis undervika all form av läckage... då det är ett ramakvarium så hade jag funderingen att tvätta upp fogarna med tröd och sedan dra på ett nytt lager med silikon över det gammla.. det är idag inte så tjockt med silikon runt/vid ramen runt akvariet så man skulle alltså kunna lasta på en hel del utan att det fortsättningsvis syns..

              Finns det några nackdelar med att göra så här?

              jag förutsätter givetvis att akvariet var tätt när jag hämtade det så det känns onödigt att ta bort all silikon om det inte är nödvändigt... mer som en extra försiktighetsåtgärd så att säga..

              Kommentar

              • Mikael W
                NCS Medlem
                • augusti 2002
                • 8598

                #8
                Nån som vet (eller har testat)?? Har ett 484 liters akvarium, det fyller 25 år i vår, borde jag limma/låta limma om det snart? Ett annat alternativ vore i och för sig att lyfta ner det i källaren (vattenskadorna blir lite billigare då) och en gång för alla testa hur länge silikon håller.

                Alltså, missförstå mig rätt nu, vill inte vara ohövlig men det som jag efterlyser är om nån har erfarenhet av att silikon släppt för att det blivit för gammalt. Att mitt akvarium är gammalt och att det finns risk för att det släpper snart eller nån gång vet jag redan.

                mvh
                Mikael W
                (NCS-medlem sedan 1981)

                Kommentar

                • Fredrik H.
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1884

                  #9
                  Det har släppt efterhand i alla mina kar men det kommer succesivt. Det börjar droppa och så går man och säger till sig själv "Nej, nu får jag ta och limma om det där karet." Men man gör det inte förrän vattennivån ligger en decimeter lågt konstant. Det ser ju lite tråkigt ut.

                  Nu talar jag givetvis om kar i källare.

                  Jag hade ett 540 med gammal silikon i vardagsrummet som började läcka ur en fog mitt under en middag med gäster. Nu i efterhand så minns jag det som ganska kul eftersom att alla hjälpte till och alla fiskar och golv räddades. Det blev ju ett mycket bättre och större kar inhandlat efteråt med.
                  Fredrik H.
                  Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                  www.cichlidgallery.org
                  www.tropheini.com

                  Kommentar

                  • tropfrog
                    Användare
                    • juli 2003
                    • 1827

                    #10
                    När jag skulle bygga mitt lågbudgetssaltvatten så bestämmde jag mig för att silikona om för säkerhets skull. Karet läckte inte innan, men det var mycket lätt att ta bort den gamla silikonen så jag är övertygad om att det inte skulle hålla så länge till.

                    När ni tvättar rent efter att ha skrapat bort silikonen innan ni silikonar om: Använd inte t-röd. Diskussionen har förts på zoopet och många vittnar om att de3t inte funkat. De som har använt aceton utan olja har förskonats från missöden.

                    Jag håller just nu på att silikona mitt första kar i svart silikon, lite nogrannare än med vanlig genomskinlig men mycket snyggare.
                    MVH
                    Magnus

                    Kommentar

                    • Gugges

                      #11
                      tropfrog: tycker du att jag ska tvätta med aceton fast jag ska ha kvar det som sitter längst in i hörnen alltså? klarar den silikon som är det en sån behandling?

                      Kommentar

                      Arbetssätt...