Vattenvärden för centraler! tips!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lejonmarie
    Användare
    • april 2003
    • 429

    Vattenvärden för centraler! tips!!

    Så här ser mina vattenvärden ut idag vid ett JBL test med stickor.
    Kan Ni hjälpa till med tips på hur man förändrar värderna till det bättre. Jag vill undvika kemikalier utan vill göra det på naturlig väg!
    I första hand så verkar min KH Carbinate Hardness och ett Ph värden inte så bra, för låga, så det är i första hand de jag behöver hjälp med!

    Så här ser det ut, jag tar med alla värden för att se helheten.
    (ursäkta en sydarmerikan finns med men det kanske är ok)

    170 l Guldsöms hanne: akvarium med engels sjösten, inga växter, rötter, ehiem 2252 pump!
    No3 Nitrate 40 ok
    No2 Nitrite 0 ok
    GH total hardness 10 ok
    KH Total hardness 2 inte bra!!
    PH Acidity 6,5-7 ok

    480 l heros Notatus och 1 par Veija Zonatum: blästersand, få växter, rötter, biologisk filtrering!
    No3 Nitrate 20 ok
    No2 Nitrite 0 ok
    GH total hardness 10 ok
    KH Total hardness 7 ok
    PH Acidity 7 ok

    540 l. 1 par Vieja Synspila Råda sand, inga växter, Biologisk dubbel filtrering!
    No3 Nitrate 20 ok
    No2 Nitrite 0 ok
    GH total hardness 2-5 ok
    KH Total hardness 2 inte bra!!
    PH Acidity 5,5

    Ska jag köra lite offtare med bicarobonat eller tätare vattenbyten (försöker gör ett vattenbyte i veckan) eller?? Hjälp!
    ;-) LejonMarie
    540L Vieja synspila
    500L Cichlasoma bocourti

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551
  • Lejonmarie
    Användare
    • april 2003
    • 429

    #2
    Har påbörjat lite åtgårder.
    Fler tips?

    Korallsand i filtreringen för att höja karbonathårdheten
    och lite snäckor.


    Höja PH värdet, ska fixa lite natriumbikarbonat, det var länge sedan jag ha in det!

    Kom gärna med fler tips!
    ;-) LejonMarie
    540L Vieja synspila
    500L Cichlasoma bocourti

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • juli 2003
      • 1827

      #3
      Det finns inte så mycket mer att göra än att tillsätta karbonater för att buffra vattnet. Bikarbonat och kalkhaltigt material är de två vägarna man kan gå om man vill ha vattnet stabilt.
      MVH
      Magnus

      Kommentar

      • Lejonmarie
        Användare
        • april 2003
        • 429

        #4
        Oki doki då fortsätter jag med det så få jag nog ordning på värderna!
        Har haft bra vädern länge seå jag hade nästan glömt tipsen!


        ;-) LejonMarie
        540L Vieja synspila
        500L Cichlasoma bocourti

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

        Kommentar

        • Robin
          Användare
          • januari 2003
          • 4526

          #5
          Marie: Hur är ditt 540 inrett? Är lite nyfiken...
          Mvh
          Robin

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • juli 2003
            • 1827

            #6
            Jag tror att robin söker efter rötter som surar ner, stämmer det? Men ph kan inte bli så lågt vid kh2 om inte co2 tillsätts. MEN, som jag förstår det så mäter du med stickor. Mitt tips är att inte hänga upp dig så mycket på dessa resultat efterssom stickor aldrig visar rätt i vilket fall.
            MVH
            Magnus

            Kommentar

            • Robin
              Användare
              • januari 2003
              • 4526

              #7
              tropfrog: jag söker ingenting.. Är bara nyfiken på hur lejonmarie har inrett sitt kar till Synspilorna.. jag har ju själv ett par nu och är som sagt nyfiken.
              Mvh
              Robin

              Kommentar

              • Lejonmarie
                Användare
                • april 2003
                • 429

                #8
                Kika lite på länken så ser du bilder oxå!



                Jag har två stora btn moduler sittande i varje hörn av karet, de sköter den biologiska filtreringen och ger bra ytrörelse i vattnet det är dubbla 1000/l timmen. Kräver lite mer filtrering för att de är så stora och skitar ner en del.

                Jag oxå en sten modul som ligger på mitten mellan btn modulena, den ligger mot bakväggen. Sen är det en del stenar, ganska stora! en varning om du ska inreda ett kar för Synsilor och sten är att ha en matta eller friggo i botten för de gräver jättemycket, framför allt vid lek. Mitt par har precis avslutat en misslyckad lek, så hannen är besviken och jagar den stakars honan som just nu tar skydd bakom ett par skiffer skivor som står lutade mot solsidan som lite skydd där.

                Ps, jag gjorde det som alla akvarister sa inte var möjligt med ett Synspila par. Jag kom över en rätt så stor hane för några år sedan, blev frälst.. på en gång och kunde inte motså honom! Sen så tyckte jag att det var synd att han inte fick nån tjej så jag letade efter en hona åt honom och kom över en något mindre hona. Att få ett sånt par att leka är "tur" och jag har haft den turen för de leker lite då och då, tyvärr utan att få kvar några yngel men de har säkert lekt 7-8 gånger!

                I karet går oxå lite malar, en lite större Gibbiceps. Har provat med pansarmalar men det funkade ett tag sen var de putts väck!

                Jag har inga rötter och inga levande växter (de äts upp..), har några i plats men det är bara för att få nått som vajar lite

                Se länk, 540 liters. där har du några bilder!


                Lycka till, det är en jätte trevlig firre som jag hitils inte har tröttnat på!

                Hur tänkte du inreda ditt akvarium?
                Vilken storlek är det på karet?
                Hur stora är synsiplorna, hur många har du köpt?
                Nyfiken!
                ;-) LejonMarie
                540L Vieja synspila
                500L Cichlasoma bocourti

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

                Kommentar

                • Robin
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 4526

                  #9
                  Jag har just nu lite rötter och stenar i. (bilder kommer snart)
                  450 liter är karet på och fiskarna är ungefär 13 resp 10 tror jag. Det är alltså ett par. De går tillsammans med 1 liten Sajica-hane, 1 Labiatus-hane och några praktbotior.

                  Det jag funderar på är den ultimala inredningen för ett stort CA-par.
                  Min dröm är att det ska funka med bara några enstaka stenar i mitten och sen rent..(och snyggt) runt om. Typ som Troffar.
                  Mvh
                  Robin

                  Kommentar

                  • anli
                    Användare
                    • mars 2003
                    • 3740

                    #10
                    Min erfarenhet är att öppna landskap fungerar dåligt med agressiva centralare.... Ju mer naturliga avdelare och gömslen desto bättre, så att de slipper se varandra hela tiden.
                    Om man inte har en sk "petfish" eller så.
                    Anders L

                    Kommentar

                    • jinnarparen
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 2670

                      #11
                      Förra veckan ändrade jag om lite i inredningen. Istället för att ha rötter och stenar längs med hela baksidan så delade jag upp det i två områden med ett öppet parti mitt i karet. Detta fungerar bättre än vad det gjorde innan. Till exempel så har jag två st C Umbrifera som gör allt för att ta livet av varandra. Nu då det finns en öppen yta mitt i karet så håller de sig på var sin sida om denna och bråkar faktiskt inte så mycket mer. Det som jag gjorde var att ta bort en rot och två stenar och detta fick ner aggressiviteten betydligt i karet.
                      Detta är min senaste erfarenhet av centralare, men generellt sett så skall de nog se så lite av varandra som möjligt. "Det man inte ser har man inte ont av" heter det ju som bekant.
                      Åter till CA

                      Det är där jag hör hemma

                      Kommentar

                      • Mattias Nilsson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 467

                        #12
                        här kommer ett inlägg till som inte handlar om vattenvärde....
                        Jag har också några btn-moduler i mitt kar och har på senare tid haft lite problem med att de fort ser tråkiga ut, får ganska mycket bruna alger på dem, måste skrubba modulerna vid varje vattenbyte, är det något du känner igen Lejonmarie? Jag har också fått lite slemalger i karet, men inte så mycket, de stör inte så värst, men det ser så tråkigt ut när modulerna blir mörka, hela karet mörkas liksom ner....
                        Det kan kanske dock ha något med mina filter att göra, vattnet är inte riktigt klart, lite partiklar svävar omkring, får nog förbättra filtreringen lite det kanska kan hjälpa?
                        Mvh
                        Mattias

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

                        Kommentar

                        • Lejonmarie
                          Användare
                          • april 2003
                          • 429

                          #13
                          Ja vist har jag oxå alger på mina moduler, jag har inte gjort nått större försök att ta bort dem från den skrovliga ytan utan de har fått sitta där. Jag vet inte riktigt nån bra metod för det utan att lägga ner mycket jobb. Jag har försökt att trösta mej med att de i alla fall ser naturtrogna ut!

                          Intressant att inredningen kan göra så stor skillnad, jag ska fundera lite på det och kansek försöka möbler aom lite. Min Synspila hona får en del stryk av den större hannen efter en misslyckad lek, annars går det rätt bra. jag vet bara att mina skiffer skovor där honom kan gömma sej är som en trygg borg för henne. de står mot ena kortsida och låtar lite snett framåt så det blir en kil för henne och ta skydd mot!

                          Fler tips på hur man inreder bra! Är verkligen bra att ha rötter till Synspilorna?
                          ;-) LejonMarie
                          540L Vieja synspila
                          500L Cichlasoma bocourti

                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

                          Kommentar

                          • Lejonmarie
                            Användare
                            • april 2003
                            • 429

                            #14
                            På frågan om jag har agler på mobulerna så har jag bara ett tunt tunt skickt som gått ner i porerna, annars är det helt ok, lite mörkare men inte så stor skillnad.
                            Hur ser dina ut?
                            ;-) LejonMarie
                            540L Vieja synspila
                            500L Cichlasoma bocourti

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

                            Kommentar

                            • Lejonmarie
                              Användare
                              • april 2003
                              • 429

                              #15
                              citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen

                              Förra veckan ändrade jag om lite i inredningen. Istället för att ha rötter och stenar längs med hela baksidan så delade jag upp det i två områden med ett öppet parti mitt i karet. Detta fungerar bättre än vad det gjorde innan. Till exempel så har jag två st C Umbrifera som gör allt för att ta livet av varandra. Nu då det finns en öppen yta mitt i karet så håller de sig på var sin sida om denna och bråkar faktiskt inte så mycket mer. Det som jag gjorde var att ta bort en rot och två stenar och detta fick ner aggressiviteten betydligt i karet.
                              Detta är min senaste erfarenhet av centralare, men generellt sett så skall de nog se så lite av varandra som möjligt. "Det man inte ser har man inte ont av" heter det ju som bekant.
                              Har bildad en tråd om just detta Jinnarparen, du kanske vill medveka där! lite tips?
                              se Inredning till Stora Centreler!
                              ;-) LejonMarie
                              540L Vieja synspila
                              500L Cichlasoma bocourti

                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

                              Kommentar

                              Arbetssätt...