Avdelare till "stora" centraler

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Uffeman
    Användare
    • februari 2004
    • 234

    #16
    citat:Ursprungligen skickat av johan_lindgren

    Ulf. du råkar inte ha en bild övers =)
    Inte direkt, men jag kan beskriva hur jag gjorde:

    1) Kapa till 2 st VP20 elektrikerrör så dom passar höjden på just ditt kar.

    2) Borra två lämpliga hål på varje rör och tvinga in sugpropparna i hålen. Sugpropparna köpte jag på Maxi på byggavdelningen.

    3) Mät upp plastnätet från Järnia i lämplig längd och sätt fast detta mellan rören i karet och fäst detta m.h.a "elektiker straps", ni vet, engångshandbojor som Amerikanarna använder.

    -Klart.

    Sitter som berg. Mina feta trimacs har flertalet gånger dånat med full fart in i nätet utan problem.

    Kommentar

    • Johan
      Användare
      • augusti 2002
      • 3029

      #17
      typ bundband,spännband i plast . är det såna du menar? är det inte lite "fult" med såna vita pv rör i, de finns bara i vitt eller?

      Kommentar

      • Uffeman
        Användare
        • februari 2004
        • 234

        #18
        citat:Ursprungligen skickat av johan_lindgren

        typ bundband,spännband i plast . är det såna du menar?
        -japp, buntband tror jag dom även kallas.

        citat:
        är det inte lite "fult" med såna vita pv rör i, de finns bara i vitt eller?

        -Nätet i sig är ju svart så det är inget jag tänker på direkt. Man skulle kunna kleta på svart silicon om man vill eller fixa svarta rör kanske ?

        En avdelare har man ju för att sära på djuren under en kortare tid, så den har mer en funktionell betydelse än estetisk.



        Kommentar

        • Johan
          Användare
          • augusti 2002
          • 3029

          #19
          ja de e klart om den är temporär , men om det tex ska vara där i några veckor så är det ju klart roligare om den är snygg oxå.

          Kommentar

          • Robin
            Användare
            • januari 2003
            • 4526

            #20
            Tack för tipset! Jag ska till Järnia på måndag!
            Just nu är det ganska lugnt i karet men jag befarar att Synspilorna är beredda att leka närsomhelst.

            *edit*

            Anli: Ja visst är det kul!
            Älskar de stora monstren.. dom är grymma! []

            Mvh
            Robin

            Kommentar

            • Lundensis
              Användare
              • mars 2004
              • 2262

              #21
              citat: ja de e klart om den är temporär , men om det tex ska vara där i några veckor så är det ju klart roligare om den är snygg oxå.
              Tycker du inte att några veckor är ganska temporärt, med tanke på att det är ca den tid det tar yngel att bli frisimmande från det att rommen blivit lagd? En avdelare är i vissa fall priset man får betala om man har CA-ciklider och med tanke på hur dessa fiskar kan möblera om i karet så är ju inte utseendet på inredningen det första som prioriteras utan funktionen. Du rekommenderade trots allt brödbackar och bottenfilter som avdelare.

              Kommentar

              • Johan
                Användare
                • augusti 2002
                • 3029

                #22
                de finns väl fler anledningar att ha en skiljevägg en enbart lek. tex skadad fisk, eller om två sorter just för tillfället slåss väldigt mycket. det jag rekade var olika sätt i orealevans till hur de såg ut. frågan var ju inte "hur bygger jag en snyggt skiljevägg"

                förstår inte "kritiken" om det går att göra det snyggt samt praktiskt är inte det att föredra då? visst jag kunde formulerat mig anorlunda när jag frågade om det bara fanns vita pv rör.för det är ju snyggt när nätet inte syns men två pv rör är ju inte upphetsande, men det var ingen kritik mot hans ide om någon uppfattade det så.

                Kommentar

                • Robin
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 4526

                  #23
                  Snyggt och praktiskt är alltid bättre än fult och praktiskt.
                  Mvh
                  Robin

                  Kommentar

                  • Lundensis
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 2262

                    #24
                    citatnyggt och praktiskt är alltid bättre än fult och praktiskt.
                    Håller helt och hållet med. Men, för den som har erfarenhet av CA-ciklider vet att funktion alltid kommer före utseende. Avdelare kan visst användas i olika syften, ibland är de t.o.m. permanenta.

                    citat:ja de e klart om den är temporär , men om det tex ska vara där i några veckor så är det ju klart roligare om den är snygg oxå.
                    citat:visst jag kunde formulerat mig anorlunda när jag frågade om det bara fanns vita pv rör.för det är ju snyggt när nätet inte syns men två pv rör är ju inte upphetsande
                    Du har din fulla rätt att kritisera, men om de två ovanstående citaten inte är kritik mot hans idé så vet jag inte vad det är.

                    citat:det jag rekade var olika sätt i orealevans till hur de såg ut. frågan var ju inte "hur bygger jag en snyggt skiljevägg"
                    Varför skrev du då ovanstående citat?

                    Kommentar

                    • Robin
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 4526

                      #25
                      Jag tror nog att Johan tänker precis som vi andra.. Det är vad jag har läst mig till iaf. Han skriver väl som han gör för att förbättra den "arbetsbeskrivning" som skrevs i tråden tidigare. Jag ser det som förbättringar och förfrågningar på materialet inte kritik mot den som tillverkade avdelaren i första hand.

                      Visst är det snyggare med svarta pvc-rör istället för vita.
                      Mvh
                      Robin

                      Kommentar

                      • Lundensis
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 2262

                        #26
                        citat:Jag tror nog att Johan tänker precis som vi andra
                        Det tror jag också, men hur ska jag kunna veta det?

                        Kommentar

                        • Laesk
                          Användare
                          • februari 2004
                          • 2447

                          #27
                          Robin. Nol har 5st Trimac/Flowerhorn honor i storlek som läsko!
                          Lennart "Laesk" Axelsson
                          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                          With CANON you can!

                          Kommentar

                          • Robin
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 4526

                            #28
                            Jag har nu varit och köpt nät och pvc-rör för 39 kr hos den lokala järnaffären. Tyvärr hade de inte sugproppar och jag vet inte riktigt var det kan finnas heller. någon rör/vvs återförsäljare?
                            Mvh
                            Robin

                            Kommentar

                            • Johan
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3029

                              #29
                              sugkopppar brukar finnas som reservdelar på fiskbutiken.

                              Kommentar

                              • Robin
                                Användare
                                • januari 2003
                                • 4526

                                #30
                                jaså, ok, men hur mycket extra måste man betala för det?
                                det här ska gå billigt undan
                                Mvh
                                Robin

                                Kommentar

                                Arbetssätt...