Få scalareyngel att överleva

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pannkakor

    Få scalareyngel att överleva

    För fem dagar sedan lades ägg och nu ligger kullen och sprattlar på ett anubiablad. Föräldrarna vaktar ynglen dag och natt.Har grusbotten och 8st discus som kan ställa till problem.Kan dom klara sig där dom är eller ska dom flyttas till ett litet plastkar? När och hur matar man scalareyngel?
  • MagnusL
    Användare
    • januari 2004
    • 326

    #2
    Så fort dom är frisimmande ska man börja mata. Flera gånger om dagen. Jag har matat mina med Artemia och Bosmider.
    Magnus Lovgren

    Kommentar

    • pannkakor

      #3
      Tack för tippset Magnus.Har du dina yngel i ett inrett kar med andra fiskar eller i ett helt tomt ?

      Kommentar

      • Micke_A
        NCS Medlem
        • januari 2003
        • 638

        #4
        Hej

        Det bästa är att låta föräldrarna ta hand om dem själva, dels för att ynglen själva förmodligen får lättare att lära sig ta hand om sin egen avkomma, och för att yngel som får gå hos föräldrarna verkar växa bättre. I ett litet plastkar kommer ynglen förmodligen att få förkrympta och missformade fenor, jag har hört att det är viktigt att scalareyngel redan från början får tillräckligt med utrymme, annars kan de få förkrympta fenor.

        Och det finns redan för många scalarer med förkrympta fenor, och nedsatt yngelvård på marknaden.

        MVH Micke
        MVH Micke

        "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

        Kommentar

        Arbetssätt...