Orange Head leker nästan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kalle-Maja
    Användare
    • december 2004
    • 1324

    Orange Head leker nästan

    Har för ett par månader skaffat en grupp på fem stycen ca 8 mån gamla. Ett par har utkristalliserat sig. Dom är de två största och testgräver lite på ställen bakom rötter och under stenar. Helt plötsligt igår la andraparet rom på en skifferskiva. Det kändes lite halvhjärtat. Skivan var hyfsat rengjord och de vaktade ganska bra, utom vid matning då rommen lämnades ett tag utan tillsyn. Efter natten fanns alla ägg kvar men det var fullt med spillsand i och kring rommen, en del ägg var vita och inte bortplockade. Efter (min)frukost var både sand och ägg borta men en vakt var kvar. Kardinaltetrorna mumsade på fästslemmet utan att vakten brydde sig.

    1) Känner någon igen förloppet?
    2) Ingen av fiskarna är särskillt utfärgade. Den ena av lekfiskarna fick en markerad sidlinje, vilket jag snarare tycker känns som ett utslag av missmod. Hur ska dom se ut när dom mår som bäst?
    3) Är dom svåra att få att sköta ägg- och yngelvård?
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Jag känner väl igen förloppet. Det kan gå till sådär ganska många gånger innan det går bra. Jag kan tyvärr inte svara på vad det beror på. I mitt fall så lekte fiskarna direkt när jag fick dem och fick flera stora kullar i rad utan problem. Jag hade så mycket yngel att jag avbröt lekandet och satte paret bland en massa annan fisk som störde.

    Sedan fick jag dem aldrig mer att lyckas utan det som du nämner skedde gång på gång. Något som jag lade märke till vid de misslyckade lektillfällena var att honan inte verkade låta hanen uppehålla sig särskilt länge vid romkakan. Vid de lyckade lekarna hade hon låtit honom ta god tid på sig att befrukta äggen i flera omgångar.

    Mina fiskar var alltid väldigt intensivt utfärgade vid lek. Såhär ungefär:


    Ha tålamod.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • Lazinko
      Användare
      • april 2004
      • 111

      #3
      Hur varmt i vattnet har ni till era?
      /dan

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • april 2002
        • 1884

        #4
        Jag hade 25-26 när de lekte framgångsrikt, sedan hade jag dem länge med discus i 28-29 varpå jag tod ner dem på 25-26 igen. Märkte ingen skillnad på varken färger eller beteende.

        mvh,
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • Lazinko
          Användare
          • april 2004
          • 111

          #5
          Aah, Kanske ska höja tempen i mitt. Dem blev väldigt slöa o så. då har jag 24 grader i vattnet. hade 25-26 på sommaren/hösten.
          Får handla en värmare.

          1. Mina hade samma beteende som du beskriver för ett tag sedan!
          fast deras ägg blev uppätna på natten/åt dem själva.

          får prova igen. Lycka till
          /dan

          Kommentar

          • Kalle-Maja
            Användare
            • december 2004
            • 1324

            #6
            Tack Fredrik H. Vad jag förstod av ditt svar så slutade dina fiskar att leka framgångsrikt efter dom fått sällskap med andra fiskar. Förutom att mina är nybörjare så kan ju det vara förklaringen. Jag har mina fiskar tillsammans med 20 kardinaltetror, 10 rödryggstetror, 2 a hongsloi och tre ancistrus. Dom klarar definitivt av att mota bort dom allihop men kanske tycker det är "trist" att inte få vara mer ifred. Temperatur 27 grader och ett stabilt pH på 6,8 trots kH ca 1.

            Kommentar

            • Johan
              Användare
              • augusti 2002
              • 3029

              #7
              jag har suramenis tror jag det stavas (jordätare) de är rätt lika orange head. vid vilken strl började era att leka.

              Kommentar

              • Kalle-Maja
                Användare
                • december 2004
                • 1324

                #8
                Mina är 8-10 cm.

                Kommentar

                • Johan
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3029

                  #9
                  okej, hoppas mina börjar vid samma strl. börjar närma sig runt 8 nu

                  Kommentar

                  Arbetssätt...