sämre i dag........hjälp!!!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dizkuz
    Användare
    • december 2004
    • 25

    sämre i dag........hjälp!!!

    fler av minna diskusar andas bara med en gäle....
    fanders!!!!!!

    hade i för lite salt antar jag, en halv dl grov salt till 325 liter
    köpte back to nature boken o där stog det att man ska ha i 40 ml per 100 liter, så jag ska öka lite.......

    men så mycket som 1 dl per 1oo liter är det inte mycket?

    dom nämner för övrigt att att göra vatten byten de 3 första dagarna..

    vilket jag har märkt att det lättar lite på problemet....mer syre till gelar m,m..... kan man ha för mycket syre i under behandlingen?

    har en syres slang på 1.2 meter på fult ut blås under mitt borrade pvc rör som är 1.2 m som möts i vattnet vilket ger mycket syre.....
    låter det ok?

    dagen värden värmen är nu uppe i bara 31+

    no3 8
    no2 0
    gh 8
    kh 3+
    ph 6.2

    vad är max värme de klara av.......så man vet?

    tack på för hand....danne
    Dizkuz
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    #2
    jag har inte följt dina trådar från början. men har du kollat om det är gälparasiter.

    detta funkade för mig

    Kommentar

    • Dizkuz
      Användare
      • december 2004
      • 25

      #3
      tack för rådet.....japppp jag har gällparasiter...det det som är röda tråden.....hur jag ska få ner dom till normalt shack utan medecin...... har prövat ett ex antal mediciner... vill prova den gamla billiga beprövade värme behandlingen......hade kunnat köpt ett gäng nya diskusar på den summa som jag har lagt ut på mediciner.......
      Dizkuz

      Kommentar

      • Dizkuz
        Användare
        • december 2004
        • 25

        #4
        johan...tittade till din sajt...snyggt 700 liters...
        Dizkuz

        Kommentar

        • Johan
          Användare
          • augusti 2002
          • 3029

          #5
          tack, ska upp lite fler bilder snart. så fort julmaten sjunkit ned.

          ang ditt ämne jag hade hellre fixat den medicinen än hållt på med värme, då jag har svårt att tro att du kan höja så mycket så att gälparasiterna dör, bättre o medicinera o bli av med skiten, tycker lite synd om dina fiskar som går onödigt länge med detta. det är nog inte så trevligt att ha gälparaist.

          Kommentar

          • Dizkuz
            Användare
            • december 2004
            • 25

            #6
            tja johan......om du läser minna tidigare frågor så går jag igen lite historik runt de mediciner jag har använt......blir väldigt dyrt.... värmebehandling har ju hjälp andra att komma ner i mängder av parasiter. så låga att det inte e något problem med med dessa.......
            Dizkuz

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #7
              Problem är ju till för att lösas. Men att lösa gälparasiter är ett problem som man inte bara kan hänvisa till medeciner.
              Det verkar som att parasiter i mage och gälar finns latent hos diskusar. Min uppfattning är att diskusar är starka fiskar som om bara förutsättningarna(passande vattenkvalitet) finns så tar sig fiskarna igenom de flesta parasitproblem med hjälp av värme.
              Mina firrar har dessutom blivit bättre och bättre på att stå emot parasiterna efter att jag slutat att medicinera varje gång det blivit en svacka i karet.
              Nu kan ju inte jag sitta här och glo in i en dataskärm och säga att dina fiskar kommer att klara sig utan kemisk hjälp.
              Blir dom sämre än i nuläget så har du ju inget val. Då måste du medicinera för att dom ska överleva.
              Man kommer(jag gjorde det i alla fall) hur lätt som helst in i en fälla när man använder mediciner. Fiskarna tål helt enkelt mindre och mindre.
              Ett tips är att läsa Magnus Berne och Dick Au.s böcker om diskusar.
              Båda böckerna är väl skrivna och tar upp en hel del om sjukdomar samt hur man kan komma ur problemen.
              Ge inte upp Dizkuz för kommihåg att diskus är kungen i akvariet!!!!!!!!

              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • Dizkuz
                Användare
                • december 2004
                • 25

                #8
                kan man desutom använda sterazin vid värme behandling???

                eller är det värmen som gör att dom slöar till sig lite, nu under upp värmningen?

                när bör man se förbättring på gällocken? öppna båda/åter gå till lungnare andning?

                dom äter ännu....

                tack på för hand!!!
                det är nu 32+ i akvariumet har desutom bytt 30% vatten o tillsatt salt...så nu är jag uppe på 2.5 dl grov salt på 325 liter......
                Dizkuz

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Det är meningen att du ska svara i den gamla tråden som då automatiskt lägger sig överst. Diskussionen förs i samma tråd och du kan få hjälp utifrån de svar som redan getts. Det är dessutom sättet som du snabbast får svar. Ställ alltså nya frågor i http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=9508 samt svara där. Jag låser den här tråden.

                  Ps. du är långt ifrån först att ha nybörjarproblem med hur frågor ställs på forumet
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  Arbetssätt...