se kön på skalar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jennypet

    se kön på skalar

    hur ser man kön på skalarer?? går de om de även de inte har lekt nån gång?



  • Laesk
    Användare
    • februari 2004
    • 2447

    #2
    Jag har en grupp på 5st sm är små som tusan, en av dem har som en puckel på huvudet, så antar att det är en hane..
    Lennart "Laesk" Axelsson
    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

    With CANON you can!

    Kommentar

    • Micke_A
      NCS Medlem
      • januari 2003
      • 638

      #3
      Hej

      Hanar får en lätt puckel i pannan, på en del syns det rätt tidigt. Vuxna hanar är större och kraftigare än jämgamla honor, och har längre fenor. Men det kan ändå vara svårt att se, om man inte ser ett par tillsammans.

      MVH Micke
      MVH Micke

      "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

      Kommentar

      • johanlidman
        Användare
        • februari 2004
        • 118

        #4
        Hej,

        Hanarna utvecklar en puckel på pannan som består av fett men denna puckel behöver inte heller alltid utvecklas, jag har märkt att har4 man ett par hannar i samma akvarium så utvecklar dom puckeln fortare än om det är ebn ensam hane.

        Det säkraste sättet att se hane hona på scalarer är under leken, då får honan en kort och tjockt äggläggningsrör och hanen får ett rör som är långsmalt och spetsigt som en blyertspenna.

        Att kunna se på fenorna vilket kön det är tror jag inte det minsta på, bland mina 7par scalarer har har en del honor mycket längre fenor än hanarna, ändå så är dom inte slöjfenor.

        En sak som jag har kunnat se på mina sju par scalarer är att6 hanens buk går lite mer som ett väldigt utdraget z (hittade på rätt ord att beskriva det bättre), medans honan har ett plattare buk.

        MVH
        Johan
        Över 9kubik vatten i lokalen hittills och ca 25kvm kvar att fylla upp med akvarier

        Kommentar

        • Dizkuz
          Användare
          • december 2004
          • 25

          #5
          har hållt på lite med skalare o ynglat en del....har två par lekpar kvar.......o som jag ser det så går det inte o se för en dom är stora nog o para ut sig.....men det finns flera som säger tvärt i mot....låt tiden utvissa...
          Dizkuz

          Kommentar

          Arbetssätt...