värme behandling är på gång nu.......lite fråger?

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dizkuz
    Användare
    • december 2004
    • 25

    värme behandling är på gång nu.......lite fråger?

    hej igen......tog bort all sand i går o ser redan att alla är på bättre humör.....
    ingen har gällocket stängt. men andas allldeles för högt...det är lite skygga, har matat dom o dom äter fling foder d-50+.

    känns lite bättre tror att sanden var inge bra ide... den var gammal o jag har haft skalar lek par som har ynglat i det akvariumet innan..... så vem vet? men den risken e ju nu borta....hahaha

    så då var det inget sällskapps akvarium längre utan ett riktigt diskus akvarium...... varkar var enklare att kontrollera...

    när jag tog bort sanden så vart det oxå ca 40% vatten byte o skruva upp doppisvärman... men den har bara ökat 1.5 grad under 24 timmar...så jag drog upp den max,,, det är en jäger som är till 1000 liter men den går bara till 34 grader räker det?

    någon som har haft lycka med denna typ av behandling ber jag varkligen om råd...

    som tex: hur länge ska behandlingen hålla på för att vara säker på att parasiterna är i shack?

    hur är det med vatten byten under denna tid?
    salt? o vilket salt typ på ica är bäst....inte ektazon...."snål just nu"

    matningen? hålla till baka nu eller?

    vatten värderna är nu på:
    no3 5
    no2 0
    gh 8
    kh 3
    ph 6.3

    hade i vitaminer i vatnet för deras imun försvar? "kan väl inte va dumt" och i o med att jag tog bort sanden så rubbade jag väl på biokulturen i akvariumet o jbl vitaminer har oxå goda bakterierkultur till filtret så det kändes som det inte var en dum ide?

    tackar på för hand för de svar jag kan få.....
    och till dom som var aktiva att hjälp en på julafton......super tack.....

    ps...ha inte svart sand i karen........ vilka färger dom fick.....intesiva. vackert. bilder kommer, ny på denna sajt så det kommer.
    Dizkuz
  • shappe
    Användare
    • oktober 2004
    • 12

    #2
    Hej!
    Om dom äter och är fina i färgerna så är det ju en bra början.
    Värmekuren brukar man köra i en vecka och därefter om fiskarna ser friska ut o äter bra så kan man sänka ner det till 29-30 en grad per dag ungefär(själv sänker jag mer för jag har bråttom).
    Du får mata väldigt försiktigt eller kanske inte alls beroende på fiskarnas storlek. När mina vuxna lägger ägg så får dom ingen mat på tre till fyra dagar o det klarar dom utan problem men då har då fått mycket mat innan äggläggningen. Maten ruttnar ju väldigt fort i 34 grader så om du bestämmer dig för att mata dom så får du snabbt suga upp rester och avföring och ersätta den mängd vatten med nytt vatten, det borde räcka som vattenbyte under tiden som du kör värmekuren. Om fiskarna gnider sig mot saker o ting så brukar jag ha salt (grovsalt utan jod från ica)och då tar jag 1deciliter per 100liter vatten. Det har funkat skit bra för mig så jag hoppas det funkar för dig me.

    Efter värmekuren kanske du ska fundera på vattenbyten o matning mm. Jag tycker mina fiskar mår bäst när jag inte matar för ofta, ca 2gånger per dag matar jag vuxna och yngel får mat upp till 6 gånger men då byter jag också vatten varje dag för dom.

    Hoppas att du får nytta av det jag skrivit.?. och lycka till nu me dina diskusar.

    Shappe





    Kommentar

    • Dizkuz
      Användare
      • december 2004
      • 25

      #3
      Tack för ditt svar Shappe!, jag har precis börjat och har lagt i 1/2 deciliter grovsalt jodfri, till 325 liters, är det på tok för lite?
      Dizkuz

      Kommentar

      • shappe
        Användare
        • oktober 2004
        • 12

        #4
        Om du ändå ska ha salt så är det lika bra att köra en deciliter per hundra liter som dom flesta rekomenderar. Diskusarna tål det så det är inga problem.Har provat själv

        Kommentar

        • Dizkuz
          Användare
          • december 2004
          • 25

          #5
          tja shappe.....uppskattar verkligen din hjälp.....
          tittade in på din sajt o dinna bilder ser grymt fina ut........
          såg att du hade vit sand...... vilken är bra att ha till diskus "lättar att hålla lite grövre o tunt lager rent?"....har läst lite om att det ska va mörk.....

          har inge plan på att skaffa just nu..men i framtiden när allt är under kontroll "igen"

          ska till o salt mer i dag........
          Dizkuz

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Det är meningen att du ska svara i den gamla tråden som då automatiskt lägger sig överst. Diskussionen förs i samma tråd och du kan få hjälp utifrån de svar som redan getts. Det är dessutom sättet som du snabbast får svar. Ställ alltså nya frågor i http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=9508 samt svara där. Jag låser den här tråden.

            Ps. du är långt ifrån först att ha nybörjarproblem med hur frågor ställs på forumet
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            Arbetssätt...