behöver verkligen hjälp på vägen.......

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dizkuz
    Användare
    • december 2004
    • 25

    behöver verkligen hjälp på vägen.......

    mina diskusar lider av gälparasiter..... andas inte med båda gällocken.......har varit på akvarium lagret.......dom hade inte någon gyrodatol.........
    fanders!!! någon som har nåt tips till annan behandling nu när det ät jul o allt är stängt..........vad sägs om saltkar o doppa dom i ca 30 sec? någon som vet något om det?

    tack på för hand......
    Dizkuz
  • jan olof
    Användare
    • december 2002
    • 254

    #2
    Sterazin har hjälpt för mig, men jag bor ju igöteborg där jag vet att det finns minst en zooaffär som är öppen på julafton. Janne
    malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • juli 2003
      • 1827

      #3
      Jag har framgångsrikt minskat jälparasiterna med kasliumpermanganat. Problemet är bara att fiskarna kommer att få tillbaka jälproblemen om man inte tar itu med orsaken. Som jag läst i tidigare inlägg från dig så har du flera gånger innan fått ner parasiterna på en rimlig nivå för att sedan få tillbaka dom elakartade angreppen.

      Det är viktigt att veta att ALLA diskus har jälparasiter, det går inte bli av mked dom. MEN diskus som lever under goda förutsättningar kan själv hålla antalet nere till en nivå som inte stör dom.

      När du vet varför dina fiskar inte trivs kan du åtgärda det för att först efter det försöka att få ner mängden parasiter. Medecineringarna sliter oftast mer på fisken än parasiterna.
      MVH
      Magnus

      Kommentar

      • simosaurus

        #4
        höj tempen och se vad som händer.. Försök lista ut vad som är fel i akvariet eftersom du har gälparasiter

        Kommentar

        • Mr.Fish
          Användare
          • maj 2004
          • 1403

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av Dizkuz

          mina diskusar lider av gälparasiter..... andas inte med båda gällocken.......har varit på akvarium lagret.......dom hade inte någon gyrodatol.........
          fanders!!! någon som har nåt tips till annan behandling nu när det ät jul o allt är stängt..........vad sägs om saltkar o doppa dom i ca 30 sec? någon som vet något om det?

          tack på för hand......
          Gälparasiter typ Dactylogyrus går det bra att motarbeta genom ett saltbad. Korttidsbad : 3-30g/L i 4-30min. Långtidsbad 1-3g/L i tre till fem dagar. Gälparasiten självdör om man isolerar den drabbade fisken i några dagar; andra botmedel är t.ex. : metylenblått,formalin,kloramin,

          Kommentar

          • Johan1
            Användare
            • maj 2002
            • 390

            #6
            Temperatur är inte aktivt på gälparasiter testa.

            Kaliumpermanganat
            Svamp och utvändiga parasiter(stora och små), bakterier. Diskussjuka?
            För kort bad (30 min) 1 g/100 liter vatten.Använd ej på små diskus (<7,5 cm)det förstör deras gälar

            Droncit
            Inälvsmask (bandmask), gälparasiter.1,5 mg Praziquantel per liter akvarievatten alt.½ tabl löses i 10 ml vatten. Lösningen droppas på torrfoder eller blandas i foder. Medicinen lär kunna brytas ned av biologiskt filter. För säker max effekt stäng av biologisk filtrering.

            Malakitgrönt
            Hud- och gälparasiter. 6-8ml/100 l akvarievatten av stamlösning med 1g/l.Färgar starkt. Giftigt.

            Koksalt
            Gäl och hudparasiter.I mjukt vatten 1g/15 l vatten.För kort bad (10-20 min) 10 g/l vatten.

            Neguvon/Masoten
            Gälparasiter (Dactologyrus m.fl). 40mg/100 l akvarievatten. Receptbelagt

            Flubenol
            Nematoder (Capillaria), inälvsmask, gälparasiter. 200mg/100l akvarievattenalt 100mg 5% Flubenol per 100 g medicinalfoder. Lång behandling.
            https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

            Kommentar

            • Dizkuz
              Användare
              • december 2004
              • 25

              #7
              johan... menar du att det inte går att få ner parasiterna med värme behandlin? "tempraturen in aktiv på parasiten"?
              Dizkuz

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Hej

                Ni som tänker svara, läs även




                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Johan1
                  Användare
                  • maj 2002
                  • 390

                  #9
                  Om du har gälparasiter på dina diskusar skall du börja med att byta vatten. Om du byter vatten så förbättrar du en allmäna konditionen i tanken och fiskar kan repa sig själva. Efter det skall du prova att använda salt. Salt i sig själv dödar inte parasiterna utan minska besväret för diskusen så att den kan komma tillbaka själva. Jag tror inte du äger ett UV-ljus till något akvarium men även det är bra till att besegra yttre parasiter. Sist om inget hjälper skall du använda Droncit i vatten. Finnas att köpa i appotek receptfritt. Under behandligen skall du ha mörkt i akvariet och plocka ur pumparna. Låt dem gå i ett annat akvarium. Skulle det komma så långt att du behöver göra så skriv på forumet skall jag tala om hur du gör.

                  Värme är bra till att se till att diskus kommer igång att äta. Det stimularar matlusten. Skulle din sjuka diskus inte äta så höjer du värmen till ca 34 grader. Då stimulars matlusten och sekundärt så kommer din fisk när det få kraft att själv börja att besegra gälparasiterna.

                  Själv så har jag lärt mig att gälparasiter bry jag mig inte om. Dyker det upp slutar jag att mata under ca 1 veckas tid. Byter extremt mycket vatten varje dag. Städar ur hela tankan på skit. Pumpar etc.

                  Det skall finnas ett annat sätt vet inte om det stämmer. Mem parasiterna kapslar in sig i 14 dagar cykler. Så har du ett akvarium över så lämna det tomt i 14 dagar. Sedan behandlar du fiskarna i ett tillfälligt akvarium. Flyttar dem sedan till deras nya hem. Har någon artikel som handlar om detta. Fick en artikel av en biolog i gb. Har den hemma heter. "Control of Freshwater Fish Parasites: a Southeast Asien Perspective. Ur International Jornal for Parasitology vol 27, 1997." Okej kanske overkill men kanske någon annan som vill läsa.
                  https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

                  Kommentar

                  • Mr.Fish
                    Användare
                    • maj 2004
                    • 1403

                    #10
                    AHA!..

                    Kommentar

                    Arbetssätt...