hlälp.........mina diskusar sjuka o häninga igen??

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dizkuz
    Användare
    • december 2004
    • 25

    hlälp.........mina diskusar sjuka o häninga igen??

    325 liters. mitt akvarium... 3 f-1-redturkos ca 12cm st 2 redturkos, 1 brun. och en soiled blue...dom minnre diskusarna ca 8-9 cm 2 lepard pleco

    inredning svart sand. mangoorötter o lite lava sten....har en fluval304 med "makarroner" + vadd, med en skuren blå filter kub 10x10 cm till in suget för att slippa för mycket skit i pumpen.....torv strumpa i karet...
    vatten värden 29 grader
    no3=7
    no2=0
    gh= 8-10
    kh= 3 ca
    ph= 6.6 ca
    brukar byta 30-40 vatten var 3-4 dag.......

    har haft gällparasit tidagere under hösten o har problem med att besegra den.......

    1 steget var ektazon= inget resultat........

    2 steget var gyrodactol x 2 med fem dar mellan rum.....svarar direkt på medcinen.....andas lungt( ca 60 per sec) o öppnar gällocket.....
    men blommade ut igen......"missade eggen antar jag"

    3 steget prövade sterazin i tio dar inge för bättring så jag gick över till
    4 steget gyrodactolen igen med hårdare behandling körde den 3 behandlingar med 3 dagar uppehåll i mellan........"det lyckades" åt ur hand sen......... nu till problemet........

    såg i förgår att en av dom stora red turkos var lite skygg ville inte riktig va med att äta....
    o i går såg jag att gäll locket var stängt på två av dom stora diskusarna, andas uppåt en 90 gånger per sec......o dessutom helst vill hällst bara simma med en fena? aldrig sett tidigare va e det? resten av alla diskusar står så att säga "hänger" men äter........gav 30% nytt vatten o vitaminer...piggnade till lite vid vatten bytet, men inte läng
    tittade nyss in i akvariumet o det ser väldig stilla ut o hängigt...o alla andas långt över normal...

    matar dom med svarta mygglarver, ox hjärta, kalkonhjärta, flingfoder d-50+. o lite tetragranulad....

    vad går snett hela tiden?
    någon bra meducin fom hjälper effektivare? gällparasit
    byter jag vatten för tätt.....
    vad e det med att några bara vill simma med en fena i taget? har aldrig sett det.
    efter behandlingen så använde jag mig av lite vitaminer.jbl atvitol med god bakteriflora som ska fastna i filteret...gör den det effektivt?
    dosering var typ 55 droppar varje dag står det.....men det kan väl inte stämma......?
    till för det nu endas mrd vatten byten....är det tvunget att hålla på med dessa medel?

    ber verkligen om hjälp med detta..varit ett långt problem...
    men till er alla andra god jul...........
    Dizkuz
  • sofie
    Användare
    • oktober 2003
    • 68

    #2
    Hej, jag skulle just skriva ett inlägg då jag såg din fråga, har nämligen samma problem... Har 4x Vf grön discus, 2 x marlboro red, 3x röd-turqoes och en snake skin, dessa går i ett 530 liters kar med några malar och en zick zack ål.
    Hade gälparasiter i höstas och behandlade med sterazin, byter vatten var till varannan vecka ca 40%, städade akvariet igår och byggde om, bytte ca 50% i morse när jag tände akvarit såg jag att alla discusarna och ålen andas välldigt fort ibland står även vissa upp mot ytan..... ÄR DET NÅGON SOM VET VAD DETTA KAN BERO PÅ...
    (Temperaturen är 29 grader)
    Sofie
    450 L Malawi:
    Labeotropheus Trewavasae
    Metriaclima Esterae
    Tropheops sp chilumba
    Aulonicars Röd rubin
    Melanochromis Johannii

    540 L
    C Frontosor Blue Mpimbwe

    30 L
    Endlers Guppy
    och lite malar.

    Kommentar

    • sofie
      Användare
      • oktober 2003
      • 68

      #3
      Hej, jag skulle just skriva ett inlägg då jag såg din fråga, har nämligen samma problem... Har 4x Vf grön discus, 2 x marlboro red, 3x röd-turqoes och en snake skin, dessa går i ett 530 liters kar med några malar och en zick zack ål.
      Hade gälparasiter i höstas och behandlade med sterazin, byter vatten var till varannan vecka ca 40%, städade akvariet igår och byggde om, bytte ca 50% i morse när jag tände akvarit såg jag att alla discusarna och ålen andas välldigt fort ibland står även vissa upp mot ytan..... ÄR DET NÅGON SOM VET VAD DETTA KAN BERO PÅ...
      (Temperaturen är 29 grader)
      Sofie
      450 L Malawi:
      Labeotropheus Trewavasae
      Metriaclima Esterae
      Tropheops sp chilumba
      Aulonicars Röd rubin
      Melanochromis Johannii

      540 L
      C Frontosor Blue Mpimbwe

      30 L
      Endlers Guppy
      och lite malar.

      Kommentar

      • Dizkuz
        Användare
        • december 2004
        • 25

        #4
        värkar lite lite med vatten varanan vecka.....sterazin funkar knappt på gällparasit........gyractolen värkar "direkt" ska just dra till akvariumlagret i bromma.........
        Dizkuz

        Kommentar

        • malawi_voodoo
          Användare
          • juli 2002
          • 790

          #5
          I denna tråd disskuteras gälparasiter på Diskus.

          /Glenn Wouda

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

          Kommentar

          • simosaurus

            #6
            Sofie: Testat vattnet mot nitrit? Låter som det iallafall

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #7
              Har haft samma problem som ni.
              parasiten kom tillbaka gång efter gång.
              Det du ska göra idag är att höja tempen i karet till minst 33 grader.
              Men ta det nätt med temphöjningen max 1,5-2grader om dan.
              Tillsätt salt 0,5 dl till ditt 325 kar.
              Värmekuren gör att syret minskar så att du måste även öka syretillförseln i karet främst för dina leoparders skull.
              Alltså när man läser att du har svart sand så måste jag säga att mina problem försvann när jag bytte ut min svarta finkorniga sand till större 3-5 mm eng. sjösten.
              Ja tror att det är något i den svarta sanden som inte är bra för diskarna!!
              Mina färgade dessutom inte när jag hade den svarta sanden, oavsett lysrör!

              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • Dizkuz
                Användare
                • december 2004
                • 25

                #8
                har varit på akvarium lagret.......dom hade inte någon gyrodatol.........
                fanders!!! någon som har nåt tips till annan behandling nu när det ät jul o allt är stängt..........vad sägs om salt kar o doppa dom i ca 30 sec? någon som vet något om det?

                tack på för hand......
                Dizkuz

                Kommentar

                • shappe
                  Användare
                  • oktober 2004
                  • 12

                  #9
                  Tjena, jag ska beskriva nåt som slår ut båda invärtes o utvärtes parasiter på diskusar.
                  Bandmaskmedlet till hundar,l DRONCIT vet. är beskrivet i en studie,(som kan rekvireras från tillverkaren), som är 100% verksamt mot gäl o hudparasit på fisk! Aktiv substans är praziquantel. Behandlingen görs billigast och enklast som bad i en hink med 8 liter akvarievatten som genomluftas under hela behandlingstiden.
                  Mortla sönder en tablett DRONCIT vet.(50mg), och lös sedan upp den så gott det går i en matsked,(eller två), med ca 40-50grader varm alkohol, tex renat eller liknande okryddad 40% sprit(finns på systemet). Rör genast ner lösningen i badvattnet, och låt fiskarna vara där i 3 timmar(180minuter exakt och inte längre). Se till att fiskarna inte hoppar ut så ni får inte vara borta under behandlingstiden.
                  Corydorasmalar kan reagera med förgiftningssymptom vid behandling med DRONCIT vet.

                  Hudparasiten Gyrodactylus föder levande ungar, så en behandling är tillräcklig för att bli av me den. Gälparasiten lägger ägg, så du måste upprepa behandlingen tre gånger med en veckas mellanrum, för att vara säker på att inga könsmogna parasiter finns kvar i fisksarnas gälar som kan lägga nya ägg. Du måste altså bryta fortplantningsförloppet för parasiten.

                  Denna lilla artikel är tagen från min klubbtidning och borde hjälpa er. Har själv provat den för ett bra tag sedan med bra resultat. Det som krävs efteråt för att fiskarna ska fortsätta att må bra är att ni tänker på att inte stressa upp fiskarna så mycket med (ommöblering jämnt i akvariet, oregelbundna vattenbyten, medecinering mot minsta lilla prick(kanske ni inte för men jag vill ändå påpeka det för jag själv gjort så förr) med mera.

                  Så snälla ni i fortsättningen får ni tänka på att man inte behöver behandla diskusar med medeciner för minsta lilla prick på kroppen. En vuxen diskus tål mycket mer skit än många andra fiskar så det här med att diskusar ska vara överdrivet känsliga tror jag inte så mycket på, utan bara man håller rent åt dom så funkar det skit bra.

                  Nu kan jag bara önska er lycka till

                  GOD JUL

                  Shappe

                  Kommentar

                  • Mård
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 285

                    #10
                    Kan tyvärr inte hjälpa er med svar om gälparasiter,men vill bara säga att jag håller med Shappe. Har i för sig inte haft discus mer en i några månader. Men jag hade många förutfattade meningar när jag köpte dessa djur. De skulle vara hyper känsliga, sjukdomsdrabbade och allmänt krångliga. Hittils har alla mina förutffatade meningar om discusar varit fel. De mår bra är tåliga och beter sig som riktiga charmtroll...men vem vet kanske jag har haft tur.

                    Har inga tillsatser i vattnet, inga avancerade pumpar, ingen torvfiltrering, inga vitamintabletter (borde jag ha det?)...det ända jag gör är att jag byter vatten ca 2 ggr i veckan..och mycket mindre än så ska man nog akta sig för kan jag tänka mig...matar dom med röda mygg och anat fryst discusfoder....

                    Men som sagt kanske har jag haft tur....

                    GOD JUL på er alla här påciklid.se
                    Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

                    Kommentar

                    • Dizkuz
                      Användare
                      • december 2004
                      • 25

                      #11
                      Tack Larry, har väl varit inne på samma idé och har just startat upp en värmehöjning i akvariet, för en behandling. Dessutom har jag tagit bort sanden, för det har gått troll i den. Verkar rimligt det du säger. Jag håller alla tummar jag kan nu för att det ska gå bra. God Jul & God Fortsättning på er alla som har varit vänliga nog att tagit er tid att svara på självaste frågan!

                      Tackar & bockar!
                      Dizkuz

                      Kommentar

                      • L-Stefan
                        Användare
                        • juli 2003
                        • 60

                        #12

                        Den här killen vet garanterat vad som ska göras åt era problem..mvh stefan
                        Akvarist med begränsad kunskap!!!

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Det är meningen att du ska svara i den gamla tråden som då automatiskt lägger sig överst. Diskussionen förs i samma tråd och du kan få hjälp utifrån de svar som redan getts. Det är dessutom sättet som du snabbast får svar. Ställ alltså nya frågor i http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=9508 samt svara där. Jag låser den här tråden.

                          Ps. du är långt ifrån först att ha nybörjarproblem med hur frågor ställs på forumet
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          Arbetssätt...