Amphilophus lyonsi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Adamanteus

    Amphilophus lyonsi

    Någon som har erfarenheter av den? Har fått tag i två stycken och vill gärna höra vad folk har för erfarenheter.
  • Moga_
    Användare
    • september 2003
    • 98

    #2
    Hei!
    Har en gjeng med lyonsi nå. Hadde også et fullvoksent par for noen år siden. Det er en flott ciklide! Den er ikke så veldig aggresiv hvis den har god plass. Jeg holder mine små i en 250 liter til oppfôring og det fungerer nokså greit. Den ene er litt sinna på de andre. Vil nok gå bra med et par i en 325liter som voksne. Jeg har planer om å holde mine i en 530liter når de vokser til. Det store paret jeg hadde var harmoniske da jeg fikk det, men etter å ha gått sammen med et annet ciklide par ble det brist i parforholdet og jeg måtte skille dem. Så noen lek ble det aldri på dem desverre Håper på å få noen par av gruppa jeg holder nå... Lyonsi er meget gla i mat! De spiser hele tiden hvis det er mat å få tak i. Til vanlig står yngel/ungfisk og tigger etter mat når det beveger seg forran ruta. Bruker å sitte å se på når dem spiser for å se om alle er sunne og friske, og da er det bestandig noen som leter etter mat lenge etter at det synlige av mat er spist. Meget morsomt å studere når de går og virvler opp partikler fra sanden. De kan også holder med hardføre planter som javabregne og anubias uten problem (iallefall mine). Vil anbefale å ha rikelig med oksygen i vannet da det virker som om lyonsi liker å ha mye oksygen i vannet.
    Det var noen av mine erfaringer så langt.
    Ole

    Kommentar

    • Adamanteus

      #3
      Tack för svaret! Jag hoppas att det kommer att gå bra med dem i mitt akvarium. De blev inte så populära hos mina festae och salvini [V]. Vi får se hur det går...
      Någon som vet tillväxthastigheten på dem?

      Kommentar

      • Moga_
        Användare
        • september 2003
        • 98

        #4
        De vokser veldig raskt! Har hatt mine i en måneds tid og de har blitt litt over en cm større. Å ha annen fisk sammen med festae når det er de som bestemmer kan være meget skummelt! Det er en fisk som kan finne på å livnære seg av skjell fra andre fisker. I tillegg til deres aggresivitet så kan dette bety død for større fisker også.
        Vil anbefale deg å sett opp et eget karr til lyonsiene til de har blitt større og sterkere. Men uansett hvis du skal holde disse artene sammen som voksne må du ha et akvarium på minst 900liter!

        Kommentar

        • Adamanteus

          #5
          Det lutar åt att festaen kommer att få flytta till förmån för lyonisen. Jag har en sambo som inte går med på ett större kar, hon tycker det räcker med ett 720... Annars skulle jag gärna skaffa ett betydligt större kar..

          Kommentar

          • Moga_
            Användare
            • september 2003
            • 98

            #6
            Er festaene og lyonsiene store?

            Kommentar

            • Adamanteus

              #7
              De är cirka 6-7 cm, så de är inte så stora ännu.

              Kommentar

              Arbetssätt...