Lekande Rödciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Earthbound

    Lekande Rödciklid

    Höll på att städa lite hemma och när jag putsade rutorna på mitt akvarium fick jag till min förvåning se att mina rödciklider håller på att leka. Har inte haft dom så länge än och dom är bara c:a 4-5 cm. Visste inte ens att dom lekte när dom var så små.

    Nu till mitt problem.
    Honan la ut fina strängar med rom medans hannen simmade bakom och käkade upp rommen, dom rom hannen missade käkade honan upp. Är detta ett vanligt beteende? I annat fall vad kan det vara som är fel?
    Har jag för mycket annnan fisk i?

    //Tommy
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #2
    Rödciklider är som zebraciklider - de börjar leka tidigt, och sen leker de hela livet...

    Det är första kullen de har, och då gör ciklider oftast en del misstag - det är sällan första kullen lyckas. De lär sig snabbt, och kommer efter några kullar att sköta sina ägg/ungar oklanderligt.

    Kommentar

    • Earthbound

      #3
      Då tar vi ännu en fråga inom samma kategori o inte startar en ny. Kanske fortfarande folk som läser denna.

      Jag sitter med en 375 liters burk just nu och jag undrar hur mycket fisk som är "normalt" för den storleken. Jag tror jag har lite mycket redan med tanke på att arterna blir skapligt stora. Ett uppbyte till 720L e inte omöjligt om det krävs.

      Just nu är det följande i burken. (allt är enbart en hane en hona, så gott som zoobutiken lyckats få fram paren)

      Ett par Blå ciklid
      Ett par Texas ciklid
      Ett par Röd Ciklid
      Ett par Eldbuk
      Ett par Citron Ciklid
      Ett par I don´t vette fan Ciklid (kommer inte ihåg namnet på dom, men det var sydamerikaner iaf)
      och 2 st Jack dempsey yngel från ett par som jag sålde till en kompis tidigare, dom är bara en centimeter men klarat sig i 3 veckor nu och är framme hela tiden. Var tvungen att prova och blev lite chockad att dom andra inte bryr sig om dom.

      Klarar sig dessa i mitt 375 liters akvarium eller är jag tvungen att skaffa mig ett större?

      //Tommy

      Kommentar

      Arbetssätt...