vad tycker ni om denna blandningen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anders81
    Användare
    • juli 2002
    • 78

    vad tycker ni om denna blandningen

    Metriaclima mbenji 1+3
    golden 1+3
    mel chipoke 1+3

    akvariet är på 375 l

    kan man ha röd zebra också?????????

    anders

  • elof
    Användare
    • maj 2002
    • 225

    #2
    läs all info om mbunas på denna sida och på zoopet.com så får du en bra inblick om hur man ska göra i början.

    MVH Simon

    Kommentar

    • Jonas.
      Användare
      • april 2002
      • 142

      #3
      Hej.

      Jag tycker du ska satsa på fler fiskar än 12st, öka antalet fiskar på alla tre arterna och så kan du skaffa några Röd Zebror också.

      Min erfarenhet med M.mbenji är att dom är väldigt aggresiva och korsar sig lätt med röd zebra, helst väljer du bara en av dessa arter. Jag tror att dina golden kommer att åka på stryk i denna blandning fisk, skaffa en större grupp och ha många gömställen i karet. Jag har själv golden i mitt 720 liters kar tillsammans med:

      *Röd Zebra
      *L.trewavasae
      *Ps.spec acei "white tail"
      *C.moorii

      och golden då, jag har genom åren förlorat en del golden pga. slagsmål och att dom inte "vågar ta för sig" med dessa fiskar.

      Tog nyligen bort mina M.mbenjis dels för korsning med röd zebra men också för att dom störde mina mooriis och golden för mycket vid lek osv. Jag hade 3st MC hanar på 15-16 cm, dom dominerade hela karet, varken röd zebrorna eller mina L.trewavasae hanar klarade av dom.
      Nu är det istället min stora MC röd zebra hane som har tagit över "tillsammans" men min störste c.moorii hane.

      Lycka Till ...

      Mvh// Jonas.



      Kommentar

      Arbetssätt...